اخبار نفت و گاز

آیا مپنا و خاتم الانبیاء هم در معامله نفت نقش داشتند؟+جوابیه مپنا



۳۱ شهریور ۱۳۹۳


به گزارش اویل نیوز،‌ بخش خصوصی در حالی افتان و خیزان به دنبال اکتشاف راه‌های خرید طلای سیاهند که نفتی‌ها همچون مار گزیده‌ای که از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد و محتطاطانه عمل می کنند، موشکافی می‌کنند، تا به آسانی این کالای گرانبها را بدست نااهلش نسپرند.

موضوع صادرات نفت همیشه جزء پیچیده‌ترین مسائل اقتصادی کشور بود که افراد محدودی در آن نقش آفرینی می‌کردند اما تحریم‌های اقتصادی و منع برخی کشور‌ها از خرید نفت ایران باعث شد برای اولین بار تجار بخش خصوصی هم به حلقه کوچک بازاریابان نفتی راه یابند.

با توجه به اینکه محدودیت برای معامله نفت تنها متوجه دولت ایران است و داد و ستد با افراد بلامانع است، از این رو فروش نفت به شرکتهای چند ملیتی و غیر دولتی غربی هم بدون هیچ مشکلی از طریق افراد و بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود.

اما شرکت و وزارت نفت ایران تا کنون چه سازوکارهایی برای فروش نفت به بخش خصوصی و اشخاص

در نظر گرفته است؟

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بخش خصوصی برای خرید نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی باید حداقل‌ها را داشته باشد، گفته است: وزارت نفت باید پول حاصل از فروش را دریافت کند و این گونه نباشد که خریداران پول نفت را به وزارت نفت نپردازند.

در این رابطه یکی از متقاضیان خرید و صادرات نفت ادعا می‌کند که برای خرید نفت حتما باید واسطه وجود داشته باشد و مستقیما نفتی در اختیار اشخاص و بخش خصوصی قرار نمی‌گیرد.

به گزارش اویل نیوز به نقل از ایلنا،‌ دیااکو افخم که به عنوان رایزن اقتصادی ایران در کردستان عراق فعالیت می‌کند خاطرنشان کرده که تقاضای خرید نفت برای صادرات آن به دو شرکت هلندی و آلمانی را داشته اما تنها دو محموله و آنهم قبل از آخرین مذاکرات ایران با ۵+۱ در اختیارش قرار گرفته است و بعد از آن تلاش‌هایش برای این منظور راه به جایی نبرده است.

همچنین این شخص عنوان کرده که طبق پیگیری‌ها ۲۶۰ شرکت در ایران ادعای فروش نفت ایران را دارند اما هیچ کدام نفتی نداشته و ارتباطی نیز با شرکت ملی نفت نداشته‌اند که از جمله آن‌ها مپنا و خاتم الانبیاء است.

ناگفته نماند یکی از مسئولان مپنا در گفت‌و‌گویی کوتاه با ایلنا فروش نفت توسط این مجموعه را تکذیب کرد. اما باید دید از مسئولان ارشد نفتی نیز کسی این مهم را تکذیب می کند.

اما گویا ماجرا تنها به خاتم الانبیا و مپنا ختم نمی‌شود زیرا طبق گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۱ که بهمن‌ ماه ۱۳۹۲ منتشر شد اعلام شد که شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۴ آبان۱۳۹۱ یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۳۴۲بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۵ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۲ دلار و به سررسید ۳آذر۱۳۹۱ با تضمین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به یکی از شرکت‌های وابسته به نیروی انتظامی تحویل داد و شرکت مزبور علی‌رغم فروش نفت خام مذکور و دریافت بهای آن، از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران خودداری کرده است.

در این خصوص محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت به ایلنا می گوید: نفت خام در صورتی در اختیار بخش خصوصی و اشخاص قرار می‌گیرد که این افراد توان عملیاتی برای فروش محمولات به مراکزی که شرکت ملی نفت ایران خود در آن‌ها حضور ندارد، داشته باشند.

وی در خصوص پیش شرط‌های لازم برای فروش نفت خام به بخش خصوصی، تصریح کرده بخش خصوصی باید توان پرداخت ارزش محمولات به صورت نقدی را داشته باشند زیرا امکان گشایش اسنادی یا ارائه ضمانت نامه بانکی از طریق بانک‌های خارجی وجود ندارد.

قمصری چندی پیش نیز شرایط فروش نفت خام به متقاضیان حقیقی و بخش خصوصی داخلی را اعلام کرده و گفته بود: یکی از شرایط فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی توان عملیاتی اجرایی شرکت‌های متقاضی است و از طرفی متقاضیان نیز باید امکان پرداخت در قبال فروش نفت را داشته باشند.

به گفته وی برای فروش نفت خام و فرآورده‌های آن هیچ نوع محدودیت و شرایط خاصی به غیر از موارد یاد شده وجود ندارد و شرکت ملی نفت ایران تاکید بر خریداران خارجی ندارد و کسانی که در داخل کشور دارای شرایط خرید نفت خام و فرآورده‌ها هستند، می‌توانند درخواست‌های خود را به امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ارایه کنند.

اما منصور معظمی معاونت برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدروکربوری معتقد است: استفاده از روشهای غیرمتعارف در بازار فروش نفت، باعث بروز مشکل و ظاهر شدن افراد مشابه بابک زنجانی خواهد شد.

وی در خصوص برنامه وزارت نفت برای جلوگیری از ظهور افراد مشابه بابک زنجانی در صادرات نفت، گفت: برای صادرات نفت، یک چارچوب مشخص را تعریف کرده‌ایم که مجموعه‌های بخش خصوصی برای ورود به عرصه فروش نفت باید آن را رعایت کنند.

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم نیز بابیان اینکه فروش نفت خام به مردم به صورت قراردادسلف (تحویل آتی) می‌تواند جاذبه زیادی برای مردم داشته باشد، گفته بود: مردم می‌توانند پس از چهار سال، نفت خریداری شده را با قیمت دیگری مثلا با قیمت ۱۲۰ دلار در هر بشکه به فروش برسانند و در صورتی که نفت خام خریداری شده توسط آن‌ها به فروش نرفت، وزارت نفت آن را با‌‌ همان قیمت از آن‌ها می‌خرد و از ۱۲۰ تا ۱۳۵ دلار نیز بابت تشویق مردم در نظر گرفته‌ایم که این امر سرمایه گذاری برای خرید نفت را جذاب می‌کند.

در همین ارتباط دیااکو افهم، رایزن اقتصادی کردستان عراق فارغ از اظهارنظر مسئولان در گفت‌وگویی با ایلنا به مشکلات بخش خصوصی برای فروش نفت اشاره کرده و می‌گوید: ما برای خرید ۶۰ میلیون بشکه نفت خام و ارسال آن به شرکت متقاضی در آلمان به شرکت پالایش و پخش مراجعه کرده و پس از مذاکرات انجام شده و قراردادهای آنچنانی و تعهدات مالی قبول کردند که پول را در دبی تحویل دهیم اما شرکت نفت در دقیقه ۹۰ نفت را به ما تحویل نداد.

وی می‌افزاید: بعد از پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم که حتما باید با واسطه نفت را خریداری کنیم و همچنین مشکل عمده‌شان این بود که نمی‌خواهند ارز مستقیما وارد ایران شود.

افخم خاطرنشان می‌کند: ما برای حل مشکل وارد کردن ارز به کشور گفتیم که با واسطه قرار دادن یک شرکت ارز را خودمان وارد کشور می‌کنیم اما باز هم با مخالفت شرکت ملی نفت مواجه شدیم و گفته شد که وجوه باید به ریال پرداخت شود اما پرداخت ریالی برای حجم مبادلاتی که قرار بود انجام شود غیر ممکن بود لذا اعلام کردیم که در عراق شرکت ثبت می‌کنیم و پول را از طریق این کشور ارسال می‌کنیم که باز هم نتیجه نداد و جواب مشخصی دریافت نکردیم.

وی تصریح کرده که: آنچه تامل برانگیز است اینکه طبق یک آمار غیر رسمی ۲۶۰ شرکت در ایران ادعا می‌کنند که نفت ایران را می‌فروشند اما هیچ کدام نفتی نداشته و ارتباطی نیز با شرکت ملی نفت نداشته‌اند و اغلب در پالایشگاه‌ها و یا قرارگاه خاتم الانبیاء کار کرده‌اند و یا از بانشستگان سپاه پاسداران بوده‌اند حال آنکه نه مجوزی دارند و نه هیچ ارتباطی با شرکت نفت دارند و فقط بین خودشان چیزی فروخته و حق دلالی می‌گیرند اما نفتی وجود ندارد و فقط کلاهبرداری می‌کنند.

این مدعی و متقاضی خرید نفت ادامه می‌دهد: ما بابت تقاضایمان برای خرید نفت به افراد یاد شده برخوردیم و ادعا کردند که نفت دریای شمال را دارند و گفته شد که سریع‌تر می‌توانند قرارداد‌ها را ok کنند و نفت را در دیای آزاد تحویل دهند و حتی عده‌ای ادعا کردند که می‌توانند در بندر اسکندریه مصر نفت را به ما تحویل دهند.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: بعد از بررسی‌ها و پیگیری‌هایی که داشتیم مشخص شد که این افراد یکسری مدارک جعلی و قلابی دارند و فقط کلاهبرداری می‌کنند و جالب اینکه شرکت نفت هم در جریان کارهای این افراد قرار دارد اما هیچ اقدامی برای مقابله با آن انجام نمی‌دهد.

افخم اظهار می‌دارد: حتی قبول نکردند که نفت را در ترکیه و عراق به ما بفروشند.

وی همچنین می‌گوید: وزارت خانه اعلام کرد که باید ۱۵ درصد کل قرارداد را بپردازیم که این میزان ۳ میلیون دلار خواهد بود ما نیز قبول کردیم اما مشخص نیست نفت را چه زمانی و در کدام اسکله به ما تحویل می‌دهند و ضمن اینکه قرارداد محکمی نیز بسته نمی‌شد.

رایزن اقتصادی کردستان عراق تصریح می‌کند: در حال حاضر شرکت مپنا و فلات قاره نفت را می‌فروشند اما مجوز فروششان نا‌معلوم است.

وی ادامه می‌دهد: شرکت نفت اعلام کرده که هرکس نفت بخواهد می‌تواند تقاضا بدهد اما در اصل اشخاص برای خریداری نفت معرفی می‌شوند انگار نمی‌خواهند دست واسطه‌ها از نفت ایران کوتاه شود.

افخم در خصوص دلیل اصرار به خرید نفت از ایران می‌گوید: ۲ شرکت متقاتضی نفت ایران یعنی دات شل هلند و پترواویل آلمان نفت ایران را برای پالایش و تبدیل به روغن صنعتی می‌خواهند زیرا نفت ایران برای چنین کاری مرغوب‌ترین نفت بوده و به لحاظ قیمتی نیز مناسب است و در غیر این صورت باید برنت دریای شمال را بخرند.

وی خاطرنشان می‌کند: تاکنون توانسته‌ایم دو کشتی نفت از ایران خریداری کنیم که در برابر حجم کاری که ما داریم بسیار ناچیز است و این میزان نیز قبل از مذاکرات اخیر ۱+۵ خریداری شده و بعد از مذاکرات معلوم نیست که چه اتفاقی افتاد که اوضاع عوض شد و شرکت نفت منصرف شد و ما به مشکل برخوردیم.

افخم تاکید می‌کند: ما همچنان بدنبال این هستیم که قرارداد محکمی با ما بسته شود و شخصی پیدا شود که ما بتوانیم نفت مورد نیازمان را خریداری کنیم.

با تمام این تفاسیر آنچه لازم است وزارت نفت انجام دهد اینکه نباید با بخش خصوصی به گونه‌ای رفتار کند که دست خود را در فروش این ماده استراتژیک در شرایط تحریم خالی کند اما در عین حال باید زمینه سواستفاده امثال زنجانی را در وزارتخانه مذکور مسدود کند یعنی فروش نفت به بخش خصوصی بدون هر گونه تخفیف، و عدم معامله با شرکت‌های مساله دار موضوعی است که راه‌های متعددی برای فروش نفت در شرایط تحریم در مقابل کشور قرار خواهد داد و همچنین نگرانی‌ها در این زمینه را مرتفع خواهد کرد.
..........
 
شرکت مپنا در اطلاعیه ای ایفای نقش مپنا در خرید نفت را قویا تکذیب کرده است. متن جوابیه این شرکت بدین شرح است:
 
با سلام و احترام

پیرو انتشار خبری با عنوان « علاوه بر مپنا و خاتم الانبیاء بسیاری دیگر هم نفت می خرند» به استحضار می رساند محتوای خبر مذکور مطلقا صحیح نیست و قویا تکذیب می شود. خواهشمند است دستور فرمایید پاسخ مپنا جهت اطلاع مخاطبان ارجمند منتشر شود.

بنا بر آنچه در متن خبر مذکور آمده «رایزن اقتصادی ایران در کردستان عراق عنوان کرده که طبق پیگیری ها ۲۶۰ شرکت در ایران ادعای فروش نفت ایران را دارند اما هیچ کدام نفتی نداشته و ارتباطی نیز با شرکت ملی نفت نداشته اند که از جمله آنها مپنا و خاتم الانبیاء است» و مطالب و ادعاهای سراسر کذب دیگری که مطلقا صحت و سندیت نداشته و مشخص نیست برچه اساس طرح شده اند.

حوزه کاری گروه مپنا در صنایع نفت و گاز، در حال حاضر پیمانکاری عمومی و تولید تجهیزات استراتژیک این صنعت بوده و در این زمینه فعالیت گسترده ای دارد. الگوی توسعه مپنا در این عرصه، بر مبنای خلق ارزش بوده و اقداماتی زیربنایی در جهت تولید تجهیزات کلیدی و گلوگاهی مورد نیاز این صنعت انجام داده است.

گروه مپنا در حال حاضر در دو بخش بالادست و پایین دست نفت و گاز فعال بوده و در زمینه حفاری میادین نفتی،‌توسعه میادین، اجرای تاسیسات فرآیندی، تولید تجهیزات کلیدی نظیر توربو کمپرسور انتقال گاز و اجرای تاسیسات جانبی نظیر برق و بخار مورد نیاز این صنعت (یوتیلتی) فعال است. به غیر از محورهای اصلی فوق، گروه مپنا به هیچ وجه فعالیتی در سایر حوزه های این صنعت نداشته است.

در جای دیگر «رایزن اقتصادی کردستان عراق تصریح می کند: در حال حاضر شرکت مپنا و فلات قاره نفت را می فروشند اما مجوز فروششان نا معلوم است» مطالبی که کاملا بی پایه و اساس بوده و به طور کامل تکذیب می شود. بار دیگر و با صراحت اعلام می دارد موضوعات منتسب به گروه مپنا در این خبر مبنی برفعالیت در زمینه خرید و فروش نفت، مطلقا صحیح نبوده و عاری از واقعیت است.

شایان ذکر است عملکرد گروه مپنا به عنوان یکی از مهمترین شرکتهای بورسی ایران در تمامی زمینه های کسب و کار از جمله در نفت و گاز کاملا شفاف بوده و چنانچه حوزه جدیدی به کسب و کار گروه افزوده شود، از مجاری رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.


********************************************************

نوسان بی سابقه در قیمت نفت


۳۱ شهریور, ۱۳۹۳


قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت جهان بر اساس آن قیمت گذاری می شود، در سال جاری میلادی با نوسان های شدیدی همراه بود، در مجموع تاکنون نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش ایرنا، در حالی که قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۳ تقریبا سه دهم درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۲ داشت و به رقم ۱۱۰ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید، از ابتدای ژانویه ۲۰۱۴ تا روز جمعه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) با کاهش ۱۱٫۲۳ درصدی به ۹۸ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.

بیشترین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی جاری ۱۱۵ دلار و ۷۱ سنت در تاریخ ۱۹ ژانویه و کمترین قیمت آن ۹۷ دلار و دو سنت در تاریخ ۱۵ سپتامبر ثبت شد که چنین دامنه تغییری بسیار کم سابقه است.



********************************************************


بررسی انتقال گاز ایران از آذربایجان و ترکیه



۱۸ مرداد ۱۳۹۳

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر خود به آذربایجان گفت: تهران در حال بررسی احتمال انتقال گاز به اروپا از طریق خط لوله ترنس – آناتولین(خط لوله آذربایجان ـ ترکیه ـ اروپا) است.

به گزارش فارس به نقل از ترند، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت، ایران در حال بررسی احتمال انتقال گاز به اروپا از طریق خط لوله ترنس – آناتولین ( خط لوله آذربایجان – ترکیه – اروپا) است.

قرار است گاز از میدان گازی شاه‌دنیز آذربایجان از طریق ترکیه به مرزهای این کشور با اروپا منتقل شود.

ظرفیت اولیه این خط لوله گازی 16 میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود و 6 میلیارد مترمکعب از این گاز به ترکیه و باقی به اروپا ارسال خواهد شد.

واعظی در نشستی با سوکار رئیس شرکت ملی نفت آذربایجان، در باکو گفت: هماهنگی میان شرکت‌های نفت و گاز ایران و آذربایجان برای تامین تقاضای گازی اروپا لازم است.

در این نشست، همکاری برای توسعه میادین نفت و گاز به خصوص در دریای خزر مورد تاکید قرار گرفت.

وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات ایران افزود: ایران و آذربایجان ذخایر عظیم نفت و گاز دارند که این امر نشان‌دهنده نیاز برای افزایش همکاری در این حوزه و به طور کلی در صنعت نفت و گاز است.


********************************************************


نگاهی به وضعیت سرمایه های انسانی در پارس جنوبی
۲۷ شهریور ۱۳۹۳
پارس جنوبی به عنوان بزرگترین مخزن گازی جهان با نظر به مشترک بودن با کشور همسایه(قطر) و تولید حدود ۱۰ سال زودتر آن کشور همواره از لحاظ اقتصادی و سیاسی مورد توجه مسئولین کشور بوده است. حضور مقام معظم رهبری در فروردین سال ۹۰ به منظور بازدید از وضعیت پارس جنوبی و بررسی میزان پیشرفت در این میدان را می توان شاخصه ای برای سنجش میزان اهمیت این موضوع برشمرد.

با توجه به اهمیت موجود انتظار میرود که همه مسئولین به دور از سیاست زدگی و با دلسوزی و تلاش و همت خستگی ناپذیر تمام توان خود را در راستای استفاده از این فرصت بی نظیر جهت افزایش بهره وری در این میدان و توسعه فازها برای پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار برند.

وجود سرمایه های انسانی متخصص جوان که برای توسعه سریع این میدان با دارا بودن سرمایه های عظیم گازی و نفتی به کا گرفته شده اند، از ویژگی های حائز اهمیت این پروژه عظیم اقتصادی است. سرمایه های انسانی در اکثر جوامع کشورهای پیشرفته و توسعه یافته صنعتی علی رغم عدم وجود سرمایه های زمینی و زیر زمینی بدون شک نقطه قوت و از علل اصلی پیشرفت این کشورها است.

این در حالیست که طبق آمارهای اعلام شده توسعه ۵ فاز مرزی در این میدان در یک سال گذشته (۹۲-۹۳) حدود ۱ درصد اعلام شده است و در کنار بی توجهی به سرمایه های زیرزمینی کشور، هدر رفت سرمایه های انسانی جوان متخصص با بی توجهی مواجه شده و کشور در حال فرصت سوزی گسترده و عجیب در این زمینه است. پارس جنوبی که دیر زمانی با حضور چند ده هزار نفری مهندسین و کارگران فعالیتی عظیم را به منظور ارتقای سطح اقتصادی و توان داخلی کشور به رخ همگان می کشید امروزه برخلاف حضور به نسبت کمتر از گذشته کارکنان در آن، دچار بحران مدیریت در کاریابی برای کارمندان خود شده است، آنچه امروز شرکت نفت و گاز پارس در پیش گرفته است نه تنها عدم توجه به توسعه سریع میادین و فاز¬ها بوده بلکه اعلام بی نیازی از نیروهای متخصص که بدون شک موتور های پیشرانه حرکت شتابان پارس جنوبی هستند.

متخصصین جوانی که در سال ۹۰ و بعد از وعده ۳۵ ماهه مهندس سوری مبنی بر اتمام تمام فاز های پارس جنوبی با اعلام نیاز گسترده و از طریق سایت راه اندازی شده وزارت نفت ثبت نام و با طی مراحل قانونی جذب شرکت نفت و گاز پارس گردیدند، اما دیری نپایید که بعد از دو سال و با تغییر سکان مدیریت در این شرکت بسیاری از این مهندسین در کمال تعجب رسما به عنوان نیروی مازاد معرفی گردیدند. حال این سوالات در ذهن مطرح می شود که:

آیا توسعه این میدان عظیم مشترک از درجه اهمیت ساقط شده است ؟!!
یا آیا توسعه بزرگترین میدان گازی کشور بدون وجود نیروهای متخصص امکان پذیر است ؟!!
یا جذب این تعداد مهندس جوان و با انگیزه در زمان نه چندان دور (سه سال قبل) با چه هدفی انجام گرفته بود که حال با گذشت این مدت زمان کوتاه به عنوان نیروی مازاد اعلام شده اند؟

 مگر نه اینکه شعار مدیران "ما می توانیم" بود و بالحق در بسیاری از صنایع با کمک نیروهای جوان و متخصص میهنمان به پیشرفت های بزرگی نائل شده ایم، پس حال مدیران جدید چه روندی را در پیش گرفته اند که در این برهه حساس به این شعار (که بهتر است بگوییم اصل )پشت کرده اند و در صدد هدر دادن سرمایه انسانی کشور بر آمده اند؟ نکته جالب توجه و تاسف بار این جاست که در بین مسئولین، کسانی که در گذشته این استخدام ها را بسیار ارزشمند عنوان کرده بودند امروز با تغییر رویه وزارت نفت از منتقدین اصلی این استخدام ها شده اند!!.

توجیه مدیران در پاسخ به این سوالات هر چه که باشد، یکی از نتایج آن بی انگیزه کردن جوانانی است که با توسعه این میدان سعی در مشارکت پشرفت کشورشان داشتند. با وجود شرایط موجود و این تغییر رویه مدیریت موجی از نا امیدی و سردرگمی در بین مهندسین به راه افتاده است که شاید بازگرداندن بسیاری از آنها به صنعت و کار به آسانی امکان پذیر نباشد که مهاجرت به کشورهای دیگر از عوامل مهم این عملکرد سیاست زده مسئولین می باشد.

با نگاهی فنی مهندسی و به دور از سیاست زدگی و تسویه حساب سیاسی میتوان دریافت که حضور جوانان در این سه سال توفیقات زیادی برای شرکت و به تبع آن برای کشور داشته است. تنها با گفتگویی اجمالی با برخی از این جوانان میتوان موارد حائز اهمیتی که نتیجه عملکرد آنهاست را اینگونه برشمرد:

- پرده برداری از کپی برداری عینی و تمام و کمال از مطالعه میدانی انجام شده شرکت پیمانکاری در یکی از فازها توسط شرکت پیمانکار دیگر در فازی دیگر که با بی دقتی شرکت ناظر نفت و گاز پارس بدلیل عدم وجود متخصصین در این زمینه هزینه زیادی پرداخت شده که در ادامه روند کار با حضور همین جوانان تا حدودی از ضرر بیشتر ممانعت به عمل آمده است.

- پی بردن به مسئله انتخاب اشتباه مکان سکو در یکی از فازها به دلیل عدم بررسی دقیق توسط شرکت ناظر با توجه به عدم وجود متخصصین فنی لازم که با وجود هزینه های فراوان چندین میلیون دلاری با عدم تولید مواجه شده است که مطالعه خواص مخزنی ساده توسط این جوانان نسبت به مفید فایده نبودن مکان در نظر گرفته شده تذکرات لازم داده شده است تا از ضرر بیشتر و بی دقتی در انتخاب مکان سکوها ممانعت به عمل آورده شود.

- واقعیت تلخ عدم نظارت دقیق بر روی تست ها و فرایندهای پرهزینه بر روی چاه ها به دلیل عدم وجود کارشناسان آگاه و دلسوز با مشکلات فراوانی مانند عدم وجود داده کافی و لازم برای تحلیل های لازم ، عدم بررسی صحت تستهای انجام شده و... که با حضور این جوانان تا حدودی برطرف شده است.

- متاسفانه در ساخت فازهای خشکی تعدادی از پیمانکاران بدون توجه به استانداردهای بین المللی اقدام به ساخت پالایشگاه ها کرده اند که با جذب همین نیروای جوان و نظارت بر عملکرد پیمانکاران ،از این هرج و مرج جلوگیری شده است که با تعدیل این نیروها این پرسش پیش خواهد آمد که روند ساخت این پالایشگاه ها چگونه پیش خواهد رفت؟و سهل انگاری پیمانکاران چگونه جبران خواهد شد؟ دغدغه ای که این نیروها به رغم تعدیل شدن،دارند.

حال با توجه به مطالب مطروحه لازم به تذکر است که یکی از نکاتی که جناب اقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت در ابتدای صدارت خود بر وزارت نفت بر آن تاکید داشتند این نکته بود که مشکل پارس جنوبی نه مشکل سرمایه گذاری که مشکل مدیریت است. با توجه به مشاهدات موجود در پارس جنوبی هیچ تغییر مدیریت مشهود و یا تغییر در رویه های مدیریتی مشهودی در این پروژه عظیم مشاهده نمی شود.

حتی اگر وزارت نفت دولت یازدهم هنوز هم چشم انتظار برگشتن شرکت های بزرگ نفتی است که تا به حال این امر محقق نشده است، یکی از اصولی که بایستی در وضعیت فعلی کشور و در جهت تحکیم و پیشبرد هر چه بیشتر استقلال صنعتی کشور و اقتصاد مقاومتی در نظر داشت، این است که اگر نیروهای متخصص داخلی در جهت نظارت و همکاری با شرکت های بزرگ نفتی وجود نداشته باشند و در اقدامی شتاب زده حذف نیروهای متخصص جوان را در دستور کار قرار گیرد، چگونه و با چه مکانیزمی قرار است انتقال تکنولوژی و دانش در این عرصه صورت بپذیرد؟


نوشته علی محمدیان


********************************************************


نام ۳ شرکت ایرانی در فهرست ۱۰ غول‌ پتروشیمی خاورمیانه و آفریقا
۲۴ شهریور ۱۳۹۳


به گزارش اویل نیوز؛ پایگاه اینترنتی آیسیس در گزارشی به معرفی 10 شرکت پتروشیمی بزرگ منطقه خاورمیانه و آفریقا پرداخته است. بر اساس این گزارش، شرکت سابیک عربستان همچنان بزرگترین بازیگر صنعت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه و آفریقا به شمار می رود و حجم فروش این شرکت حدود 5 برابر نزدیک ترین رقیبش یعنی شرکت ساسول آفریقای جنوبی می باشد.
حجم مبادلات تجاری سابیک در سال 2013 به 189 میلیارد ریال سعودی معادل 50.4 میلیارد دلار رسید.
ساسول آفریقای جنوبی با فروش 10.65 میلیارد دلاری رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
بر اساس این گزارش از میان 10 شرکت بزرگ پتروشیمی خاورمیانه و آفریقا 3 شرکت به ایران اختصاص دارد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با فروش 8.11 میلیارد دلاری در سال 2013 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
شرکت توسعه نفت و گاز پارس با فروش 5 میلیارد دلاری در رتبه پنجم و شرکت تاپیکو نیز با فروش 3.79 میلیارد دلاری در رتبه هفته جای گرفته اند.
بر اساس این گزارش شرکت آی سی ال هند با فروش 6.27 میلیارد دلاری در رتبه چهارم، تصنیع عربستان با فروش 4.8 میلیارد دلاری در رتبه ششم، یک شرکت از فلسطین اشغالی در رتبه هشتم، شرکت صنایع قطر با فروش 3.06 میلیارد دلاری در رتبه نهم و شرکت عربستانی پترو رابغ با فروش 2.06 میلیارد دلاری در رتبه دهم قرار گرفته اند.
تغییر بزرگ در رتبه بندی شرکت های پتروشیمی خاورمیانه و آفریقا با حذف شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اتفاق افتاده است. این شرکت در سال 2012 با 9 میلیارد دلار فروش در رده سوم منطقه و پنجاهم جهان قرار گرفته بود. خصوصی سازی بخش نفت و پتروشیمی در ایران موجب ایجاد 3 بازیگر جدید شده است که در رده بندی امسال جای گرفته اند: صنعت پتروشیمی خلیج فارس، توسعه نفت و گاز پارس و تاپیکو که شرکت پی آی سی کویت و ای ای سی آی افریقای جنوبی را از جمع ده شرکت برتر خارج ساخته اند.
معاون وزیر نفت ایران و رئیس مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در یازدهمین نشست بین المللی صنعت پتروشیمی ایران که اخیرا در تهران برگزار شد گفت، این شرکت که تحت نظر وزارت نفت ایران فعالیت می کند، تغییرات گسترده ای را شاهد بوده است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان یک شرکت هولدینگ، قبلا بیش از 50 شرکت تولیدی و خدماتی داشت، اما اکنون اکثر این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شده اند.
تنها واحدهای دولتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اکنون آر اند دی، منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و پروژه پتروشیمی 4 میلیارد دلاری دماوند هستند.
وی افزود، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران همچنان به عنوان یک شرکت فعال در زمینه نظارت و توسعه به کار خود ادامه خواهد داد. این شرکت زیرساخت ها و انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی را فراهم خواهد ساخت.


********************************************************



توافق جدید نفتی تهران-بغداد


12 شهریور 1393


اقتصاد ایرانی:
یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با اشاره به امضای قرارداد جدید بین جمهوری اسلامی ایران و عراق برای افزایش میزان صادرات گازوئیل از حدود 7 برابر شدن صادرات این فرآورده سوختی با امضای قراردادهای جدید با عراق و افغانستان خبر داد.
 

 پس از خودکفایی ایران ازواردات گازوئیل با افزایش گازرسانی به واحدهای نیروگاهی و صنایع، اولنی محموله گازوئیل ایران به افغانستان صادر شد.

از این رو اولین محموله گازوئیل ایران به افغانستان صادر شد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از توافق با سه شرکت خصوصی به منظور افزایش حجم فروش گازوئیل به این کشور همسایه خبر داده است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت با اعلام اینکه حساب ویژه ای بر روی افزایش صادرات گازوئیل به افغانستان باز کرده ایم، گفته است: افزایش حجم صدور گاز به افغانستان منجر به کاهش حجم قاچاق سوخت از یک سو و افزایش درآمدهای نفتی کشور خواهد شد.

پس از افزایش حجم صادرات گازوئیل به افغانستان، مقامات تهران- بغداد هم به منظور افزایش حجم صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی به توافق نهایی دست یافته اند.

سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از نهایی شدن قرارداد صادرات گازوئیل بین ایران و عراق خبر داد و اعلام کرد: براساس این توافق جدید حجم صادرات گازوئیل به 2.5 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه براساس این قرار داد، به زودی صادرات  روزانه ٢,٥ میلیون لیتر گازوئیل به خاک عراق عملیاتی می شود، تصریح کرد: برپایه این قرار داد، صدور گازوئیل به عراق با هدف تامین سوخت نیروگاهی این کشور در بازه زمانی یک سال انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه با عملیاتی شدن قرارداد صادرات گازوئیل به عراق در طول یکسال بیش از ٩٠٠ میلیون لیتر گازوئیل توسط نفتکش های جاده پیما وارد خاک این کشور همسایه خواهد شد، تاکید کرد: از مرداد ماه سال گذشته تا مرداد ماه سال جاری در مجموع حدود 131 میلیون لیتر گازوئیل توسط ایران به کشورهای همسایه و به طور ویژه عراق صادر شده است.

به گزارش مهر، ایران برای سال جاری هدف گذاری صادرات 5 میلایرد دلار فرآورده نفتی و برای سال 94 به منظور صادرات 10 میلیارد دلار فرآورده های مختلف نفتی برنامه ریزیکرده است.

در همین حال حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون میزان تحویل گاز به نیروگاه های برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 5.5 میلیارد مترمکعب افزایش یافته از رشد 40 درصدی گازرسانی به واحدهای نیروگاهی از ابتدای سال جاری خبر داد و گفته است: افزایش گازرسانی منجر به کاهش شدید مصرف انواع سوخت مایع به ویژه گازوئیل در نیروگاه ها شده است.


********************************************************


تمایل قزاقستان برای احیای سوآپ نفت با ایران


10 شهریور 1393



اقتصاد ایرانی: علی ماجدی روز دوشنبه با بیان اینکه ایران به دنبال احیای سوآپ است، افزود: مشکلی که پیش روی طرح احیای سوآپ وجود دارد این است که شرکت هایی که از توقف سوآپ ضربه خوردند، هنوز برای از سرگیری آن راضی نشده اند.
به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: قزاقستان بیشتر از سایر کشورها به احیای سوآپ تمایل دارد اما هنوز به مرحله قرارداد نرسیده و مذاکرات ادامه دارد.
وی ادامه داد: مذاکراتی نیز با ترکمنستان برای سوآپ فرآورده های نفتی انجام شده اما برای عقد قرارداد بلندمدت و کلان، قزاق ها بیشتر تمایل دارند.

**
تبدیل ایران به مسیر امن انرژی از طریق سوآپ
توقف سوآپ فرآورده های نفتی از اقدامات تعجب آور و نسنجیده دولت دهم بود که ضربات جبران ناپذیری را به موقعیت استراتژیک ایران به عنوان مسیر امن ترانزیت انرژی وارد کرد.
موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران این امکان را فراهم کرده که بتواند با هزینه ای اندک و از طریق سوآپ، جایگاه خود به عنوان مسیر امن ترانزیت انرژی را تثبیت کند.
از طریق سوآپ، همسایگان شمالی ایران، بخشی از فرآورده های نفتی خود را از طریق کشورمان به بازارهای هدف ارسال می کردند که این اقدام، موقعیت بی نظیر ایران به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی را خاطرنشان می کرد.
بهره گیری ایران از این موقعیت استراتژیک، نقش مهمی را در همگرایی سیاسی و اقتصادی همسایگان با کشورمان ایفا می کرد.
از جمله مزایای دیگر سوآپ، صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل فرآورده های نفتی از مبادی تولید در جنوب کشور به مناطق شمالی و آزاد شدن بخشی از ناوگان حمل و نقل سوخت بود.
از طریق سوآپ، از یک طرف نفت خام تولیدی همسایگان شمالی، توسط ایران از طریق بنادر جنوبی ایران صادر می شود و از طرف دیگر، نیازهای نفتی و گازی مناطق شمالی کشورمان به شکل ساده تری تامین می شد.
به عنوان نمونه از طریق سوآپ، نفت کوره و بنزین از کشورهای آسیای میانه برای مصرف نیروگاه نکا منطقه ساری و فرآورده های نفتی از مرزهای غربی و کشور عراق جهت مصرف نیروگاه های سهند تبریز، بیستون کرمانشاه و مفتح همدان وارد می شد و مشابه این محصولات از طریق بنادر جنوبی کشور صادر می شد.
از جمله مزیت های دیگر سوآپ نفتی برای کشورمان دسترسی به درآمد ترانزیتی حاصل از این انتقال بود.

**
توقف سوآپ در دوره وزارت میرکاظمی
با وجود مزایای فراوانی که سوآپ نفت و فرآورده های نفتی برای کشورمان داشت به یکباره وزارت نفت دولت دهم در اقدامی نسنجیده اعلام کرد که سوآپ نفت متوقف می شود.
بدین ترتیب با تصمیم مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم، سوآپ نفت و فرآورده های نفتی از خرداد سال 1389 متوقف شد.
این اقدام عجولانه میرکاظمی با انتقاداتی در دولت قبل مواجه شد به طوری که غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت در واکنش به این اقدام، اظهار داشت: سوآپ نفت امری استراتژیک و فرصتی است که باید جدی گرفته شود.
وی تصریح کرد: سوآپ گذشته از جنبه های اقتصادی امری استراتژیک محسوب می شود و از این طریق ایران می تواند به هابی برای کشور های منطقه تبدیل شود.

**
قطع سوآپ در راستای خواسته آمریکا و خدمت به ترکیه
محمود آستانه مشاور وزیر نفت و عضو هیات مدیره شرکت نیکو می گوید: قطع سوآپ بزرگترین خدمت به ترکیه به شمار می رود زیرا توانست خود را به عنوان مسیر مناسب برای خطوط انتقال نفت و گاز معرفی کند.
آستانه با بیان اینکه قطع سوآپ تامین کننده منافع آمریکا بود، خاطرنشان کرد: در 13 سال اجرای سوآپ فشار زیادی از طرف آمریکا به کشورهای شمال ایران برای توقف این طرح وارد شد.
وی با تاکید بر اینکه ایران در سوآپ صرفا به دنبال منافع اقتصادی نبود، اظهار داشت: ایران در سوآپ منافع استراتژیک و درازمدت را دنبال می کرد و قصد داشت خود را به عنوان مرکز و محور توزیع انرژی در منطقه مطرح کند.
عضو هیات مدیره شرکت نیکو، ادامه داد: براساس برنامه درازمدت در نظر داشتیم که خط لوله نکا به جاسک را راه اندازی تا از طریق آن نفت خام را از مرزهای شمالی به دریای آزاد منتقل کنیم.
مشاور وزیر نفت با اشاره به وجود رقبای سرسخت برای در اختیار گرفتن مسیر انتقال انرژی منطقه، اظهار داشت: چهار مسیر برای انتقال انرژی خزر وجود دارد که امن ترین، کوتاه ترین و با صرفه ترین مسیر متعلق به ایران است.

**
دریافت نفت با کیفیت خزر از طریق سوآپ
مشاور وزیر نفت با بیان اینکه نفت خام از نفت تولیدی در جنوب ایران با کیفیت تر است، اظهار داشت: براساس توافق قرار شد متناسب با مقدار حجم نفتی که در شمال تحویل می گیریم در جنوب نفت خام خودمان را تحویل دهیم که با توجه به کیفیت بالاتر نفت شمال، حدود 3 دلار در هر بشکه برای ما سود داشت.

**
زیر سوال رفتن اعتبار ایران با توقف سوآپ
توقف سوآپ، عواقب حقوقی سنگینی را برای کشور به دنبال داشت و ضررهای هنگفت معنوی و مادی را به ما تحمیل کرد که مهم ترین پیامدش این بود که اعتبار ایران به عنوان کشور مدعی سوآپ نزد کشورهای حاشیه خزر زیر سوال رفت به طوری که کشورهای حاشیه خزر اعلام کرده اند که تضمینی وجود ندارد که در صورت از سرگیری سوآپ دوباره آن را در آینده قطع نکنید.

 **
بدون استفاده ماندن تاسیسات سوآپ
به علت توقف سوآپ تجهیزاتی را که برای احداث آنها هزینه سنگینی صرف شده بود بدون استفاده ماند به طوری که خط لوله نکا به ری که با هزینه 170 میلیون دلار احداث شده بود پس از توقف سوآپ به حال خود رها شده و در حال فرسایش است.
در پایانه نکا نیز تاسیسات عظیمی برای انتقال 1.5 میلیون بشکه نفت خام طراحی شده بود که وضعیت آنها نیز مشخص نیست.
وزارت نفت پس از توقف سوآپ ناچار شد که نفت مورد نیاز پالایشگاه های تهران و تبریز را از فاصله 1500 کیلومتری در جنوب کشور منتقل کند، در حالی که از طریق سوآپ خوراک آنها از مرزهای شمالی تامین می شد.

 **
محکومیت ایران به دلیل قطع سوآپ
در زمان قطع سوآپ، ایران با چهار شرکت، قرارداد انتقال نفت داشت که پس از توقف، برخی از آنها شکایت کردند.
شرکت ملی نفت ایران، به دلیل اینکه شرکت ویتول سوییس مشتری 20 ساله شرکت نفت ایران بود توانست این شرکت را قانع که برای جلوگیری از قرار گرفتن در لیست سیاه وزارت نفت ایران از شکایت خود صرف نظر کند.
همچنین شرکت دراگون اویل در نتیجه مذاکرات شرکت ملی نفت، از طرح دعوا خودداری کرد، اما شرکت کاسپین اویل که چهار سال از زمان قرارداد سوآپش با ایران باقی مانده بود دعوای 97 میلیون دلاری را علیه ایران طرح کرد.
این شرکت، حساب های شرکت نیکوی ایران را مسدود و اموال شرکت ملی نفت را نیز برای دعوای خود شناسایی کرد.
در نهایت پس از سه سال دعوای حقوقی در اتاق بازرگانی بین المللی، ایران توانست میزان ادعای شرکت کاسپین اویل را از 75 میلیون دلار به 5.5 میلیون دلار کاهش دهد که البته مجموع هزینه تحمیل شده به ما به دلیل جریمه، حق الزحمه وکیل و سایر موارد به حدود 10 میلیون دلار رسید.


********************************************************

استقبال ایران از سرمایه گذاری شرکت های قطری

۰۸ شهریور ۱۳۹۳
 معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری امن، بزرگ و محل مناسبی برای سرمایه گذاری است گفت: جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری شرکتها و بخش خصوصی قطر استقبال می کند.

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (شنبه) در دیدار "حصاء الجابر" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قطر، با اشاره به مشترکات دو کشور تصریح کرد: ایران و قطر تاثیرگذاری فراوانی در جهان اسلام دارند و می توانند در پیشبرد اهداف مشترک، همکاری سازنده ای داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات پیش روی جهان اسلام و گروه هایی که به نام اسلام دست به خشونت زده و چهره نادرستی از اسلام به نمایش می گذارند تاکید کرد: کشورهای اسلامی می توانند با گسترش همکاری های فیمابین، این مشکلات را از پیش روی مسلمانان جهان بردارند.

وی همچنین با بیان اینکه ایران و قطر در یک سال گذشته روابط رو به رشدی داشته اند خاطرنشان کرد: تهران هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات و گسترش همکاری ها با قطر ندارد.

جهانگیری فناوری اطلاعات را یکی از زمینه های مهم همکاری میان دو کشور خواند و افزود: دولت ایران از توافقات صورت گرفته میان وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات دو کشور به طور کامل حمایت می کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخشهای مختلف تصریح کرد: ایران برای تداوم این پیشرفت‌ها آماده تبادل دانش و تجربیات با دوستان قطری خود می باشد.

جهانگیری میزبانی جام جهانی را فرصتی مناسبی برای معرفی پیشرفتهای قطر به جهانیان دانست و افزود: ایران آمادگی دارد در تمامی بخشها از جمله توسعه زیرساختها و صدور خدمات فنی مهندسی به قطر کمک کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قطر نیز در این ملاقات روابط دو کشور را مستحکم خواند و با اشاره به پیوندهای دینی میان دو کشور گفت: ایران و قطر از زمینه های فراوانی برای توسعه همکاریهای مشترک برخوردار هستند.

"حصاء الجابر" با اشاره به پیشرفتها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف افزود: افتخار می کنم که یک کشور مسلمان به این حد از رشد و توسعه دست یافته و لازم است پیشرفتهای ایران از انعکاس بیشتری در رسانه های جهان برخوردار باشد.

وی اسلام را دینی با گذشت و رحمانی توصیف کرد و افزود: اسلام دینی صلح آمیز است و باید به درستی به جهانیان معرفی شود.


********************************************************

جزییات جدید از شکایت ترکیه از ایران

ایران به دنبال افزایش دوبرابری صادرات گاز به ترکیه



نفتنا:در حالی که حکم دادگاه ایران و ترکیه درباره قیمت گاز صادراتی ایران به این کشور تا پایان مهرماه اعلام می شود، ایران در حال ظرفیت سازی برای افزایش حجم صادارت گاز به دو برابر حجم فعلی است. 

 

به گزارش ایسنا ایران در حالی در صدد ایجاد ظرفیتهای جدید تولید گاز در کشور و افزایش حجم صادرات به ترکیه است که ترکیه پیش تر شکایتی را از ایران به دلیل پایبند نبودن به حجم گاز صادراتی و همچنین بالا بودن قیمت به دادگاه بین المللی ارائه داد است. 

 

از قرارداد صادرات گاز به ترکیه تا شکایت از ایران

 

بر اساس قرارداد ۲۵ ساله ای که ایران و ترکیه در سال ۱۹۹۶ برای صادرات سالانه تا ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند، از سال ۲۰۰۲ ایران روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند به طوری که ایران در سال ۲۰۱۳ با صدور حدود ۸ میلیارد متر مکعب، پس از روسیه دومین تامین کننده گاز ترکیه شد. اما بهمن ماه گذشته شرکت بوتاش ترکیه با طرح ادعای بالا بودن قیمت گاز صادراتی و تعهد نداشتن ایران به حجم قرارداد، شکایتی را به دادگاه بین المللی ارائه کرد. 

 

بهمن ماه ٩٢ بود که شرکت بوتاش ترکیه با دو ادعا که اولا از١٨ آذرماه سال ٩٢ صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده و ٢۵ درصد از حجم آن کاسته شده است و از سوی دیگر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالاست و باید کاهش یابد از ایران به دیوان بین المللی داوری شکایت کرد. 

 

دور اول داوری برای بررسی شکایت ترکیه از ایران، به نتیجه ای نرسید وداوری ادعاهای ایران و ترکیه را در دور اول نپذیرفت، دور دوم داوری برای شنیدن ادعاهای دو طرف نیز ٢۴ تا ٢۶ تیر ماه جاری (١۵ تا ١٧ جولای) برگزار شد. 

 

در این راستا در حالی که علی ماجدی، معاون وزیر نفت، گفته که نتیجه شکایت گازی ترکیه از ایران ظرف ۶ ماه آینده اعلام می شود، حمید رضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز در تازه ترین اظهارنظر خود اعلام کرده که حکم دادگاه تا پایان مهرماه اعلام خواهد شد. 

 

وی گفته که هر دو طرف دفاع خود را در دادگاه انجام داده اند و حکم دادگاه تا پایان مهرماه از سوی ICC اعلام می شود. 

 

بنا به این گزارش در حالی ترک ها خواستار کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران شدند که بیژن زنگنه، وزیرنفت کشورمان کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه را مشروط دانسته و گفته بود که «به شرطی قیمت گاز ایران به ترکیه کاهش می یابد که واردات گاز ترکیه از ایران افزایش یابد چرا که برای ایران سهم بازار بسیار مهم است.» 

 

بر این اساس در سفر رییس جمهور و وزیر نفت به آنکارا نیز مذاکراتی درباره کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه، صورت گرفته اما نتیجه ای حاصل نشده است. 

 

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز پس از مذاکره با هیات ایرانی در ترکیه گفته بود به رغم اینکه مذاکرات با هیأت همراه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به خوبی پیش رفت اما درباره قیمت گاز ایران مصالحه ای عینی حاصل نشد. 

 

تانر ییلدیز تاکید کرده بود که مقام های ترکیه نارضایتی خود را درباره قیمت کنونی واردات گاز به طرف های ایرانی اعلام کرده اند و درباره یک فرآیند حکمیت که ترکیه در صدد دستیابی به آن است با آن ها گفتگو کردند. 

 

وی همچنین اعلام کرده بود که ایرانی ها پیشنهاد چهار صفحه ای خود را ارائه کردند اما به آن ها گفتیم که این پیشنهاد برای ترکیه کافی نیست. 

 

زمینه سازی برای افزایش صادرات گاز به ترکیه

 

اکنون به رغم به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و ترکیه در این زمینه، حمید رضا عراقی، معاون وزیر نفت گفته که: با ایجاد ظرفیتهای جدید تولید گاز در کشور، امکان افزایش حجم صادرات گاز به ترکیه وجود دارد. 

 

عراقی با تاکید بر اینکه این شکایت تاثیری در روند صادرات گاز به ترکیه نداشته است، اعلام کرده که صادرات گاز ایران به ترکیه قراردادی بلند مدت بوده و در معامله دراز مدت دو کشور تاثیری ندارد. 

 

وی همچنین با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران در حال افزایش ظرفیت خود برای صادرات گاز به ترکیه در خط ششم سراسری است، اعلام کرده که هم اکنون پتانسیل افزایش تولید و صادرات گاز با توجه به بسترسازیهای انجام شده در بخش بالادستی صنعت نفت، فراهم شده و افزایش صادرات گاز به ترکیه مستلزم این است که قرارداد جدیدی بین ٢ کشور امضا شود که در حال حاضر این اقدام انجام نشده است. 

 

بنا به این گزارش پیشس تر عبدالحسین ثمری، معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بود که تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز، ضمن امکان تقویت فشار گاز شمال و شمال غرب کشور، ظرفیت صادرات گاز را به ترکیه نیز افزایش می دهد که این خبر، توجه رسانه های ترکیه ای را به خود جلب کرد و این خبر در رسانه های این کشور بازتاب گسترده ای داشت.


********************************************************


مقدمات صادرات گاز به بغداد فراهم شد

آغاز عملیات تست خط لوله صادرات گاز ایران به عراق



31/05/1393به گزارش ایرنا و به نقل از شانا، علیرضا غریبی اظهار داشت: باهدف تست خط لوله، ابتدا عملیات «پیگرانی تمیزکننده» انجام و پس از آن «پیگ اندازه گیر» خط را تست می کند و در پایان نیز با استفاده از آب، این خط لوله تست می شود.

وی افزود: پس از پایان «پیگرانی تمیز کننده و اندازه گیر»، ٩٧ کیلومتر از خط لوله صادرات گاز به عراق به بهره برداری می رسد.

وی یادآور شد: هم اکنون عملیات اجرایی ٩٧ کیلومتر از خط ٤٨ اینچ صادرات گاز به عراق به پایان رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با بهره برداری از این بخش از خط لوله (٩٧ کیلومتر) می توان با لوپ کردن خطوط دیگر به این خط، آماده صادرات گاز به عراق شد.

خط لوله صادرات گاز به عراق از چارمله در استان ایلام شروع می شود و در نفتشهر (مرز ایران و عراق) به پایان می رسد و با تکمیل این خط در مرحله نخست امکان صادرات ٥ میلیون متر مکعب گاز به عراق فراهم می شود.

با عملیاتی شدن قرارداد، در سه سال اول 4 تا 7 میلیون مترمکعب در روز، در دو سال بعد آن حدود 15 میلیون مترمکعب در روز و از سه سال بعد از آن روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می شود.

برپایه این گزارش، تکمیل خط بیستون به دهکلان و خط بیستون به نفتشهر در افزایش ظرفیت صادرات گاز به عراق نقش دارد که عملیات این خطوط نیز در دست اقدام است.

برهمین اساس، در سال ٩٤ با تکمیل خط ٦٠٠ کیلومتری ششم که از اهواز شروع می شود و تا دهکلان ادامه دارد، امکان افزایش ظرفیت گاز ارسالی به عراق فراهم می شود.


********************************************************


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

استفاده از منابع فاینانس برای طرحهای نفتی ضروری است۲۴ مرداد ۱۳۹۳

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از وظایف وزارت نفت در بسته خروج غیر تورمی از رکود، استفاده از منابع فایناس برای طرحهای نفتی است که در صورت راه اندازی این طرحها، به تولید نفت و گاز کشور افزوده خواهد شد.

داوود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار شانا به هدف تهیه بسته خروج غیر تورمی از رکود، اشاره کرد و گفت: هدف از ارایه این بسته برطرف کردن مشکلات مالی و اقتصادی ایران و اتخاذ راه حلی برای چالشهای پیش روی اقتصادی است.

وی افزود: در صورتی که بنگاه‌های اقتصادی با موانع مالی روبرو نباشند بسته خروج غیر تورمی از رکود، می‌تواند بنگاه‌های بزرگ و کوچک را از رکود اقتصادی خارج کند.

دانش جعفری تصریح کرد: در حال حاضر برخی بروکراسیهایی که در اقتصاد ایران بوجود آمده به رکود اقتصادی دامن زده است که البته این چالش با وساطت وزارت اقتصاد و ارگانهای مختلف دولت برطرف خواهد شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: در حال حاضر دولت به بسیاری از شرکتهای اقتصادی بدهکار است، از طرف دیگر این شرکتها نیز خود به بانکها، سازمان امور مالیاتی و حتی سازمان تامین اجتماعی بدهکارند که این موضوع مشکلات متعددی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است، بنابراین این بسته می‌تواند راهگشای مشکلات شرکتهای اقتصادی باشد.

وی به وظایف وزارت نفت دربسته خروج غیر تورمی از رکود، اشاره کرد و افزود: در این بسته به وزارت نفت اجازه داده شده تا به میزان ١٠٠ میلیارد دلار از منابع فاینانس برای طرحهای نفتی استفاده کند که در صورت راه اندازی این طرحها به تولید نفت و گاز کشور افزوده خواهد شد.

دانش جعفری گفت: وزارت نفت همیشه یکی از وزارتخانه‌های کلیدی و مهم کشور بوده و مهندس زنگنه نیز از وزرای پرکار و با تجربه این دولت است، بنابراین انتظار می‌رود این وزارتخانه در آینده عملکرد درخشانی از خود بجای گذارد، هرچند در حال حاضر نیز جهت گیریها و اقدامهای این وزارتخانه ستودنی بوده و موجب اقتدار بیشتر کشور در صنعت نفت و گاز شده است.


********************************************************



پول نفت در خارج به نام ایران ذخیره می‌شود


۲۲ مرداد ۱۳۹۳



به گزارش اویل نیوز ؛غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز( چهارشنبه ٢٢ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: قرار بود در جلسه دیروز ( سه شنبه) وزیر نفت گزارشی ازعملکرد بندهای"ق" و"ک" تبصره٢ قانون بودجه سال١٣٩٣ کل کشور ارایه کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه افزود: به دلیل حضور وزیر نفت در نشست تخصصی سیاستهای اقتصاد کلان برای خروج از رکود غیر تورمی این جلسه به آینده موکول شد از این رو زمان جدید را اعلام می کنیم.

به گزارش شانا، کاتب درباره موضع روز گذشته وزیر نفت مبنی بر لزوم صادرات نفت ایران حتی در شرایطی که برگشت عواید آن با محدودیت مواجه است گفت: درست است، نفت ایران به فروش می‌رسد و پول آن در حسابهای ایران ذخیره می‌شود و با رفع محدودیتها به مرور وارد کشور خواهد شد.


********************************************************



سوئیس تعلیق تحریم پتروشیمی ایران را تمدید کرد


۲۳ مرداد ۱۳۹۳




به گزارش اویل نیوز به نقل از رویترز، در پی توافق ایران و شش قدرت جهانی برای تمدید مذاکرات هسته‌ای سوئیس اعلام کرد که تعلیق تحریمهای ایران در زمینه تجارت فلزات گرانبها و فرآورده های پتروشیمی را تا 12 دسامبر تمدید می‌کند.

کابینه دولت سوئیس در بیانیه ای اعلام کرد در زمینه تحریمهای ایران از اتحادیه اروپا تبعیت می‌کند که در 21 ژوئیه توافق کرد تعلیق تحریمهای ایران را تا 24 نوامبر تمدید کند.

سوئیس اولین بار تحریم تجارت فلزات گرانبها با ایران را در ژانویه لغو کرد. این کشور همچنین منع تجارت فرآورده های پتروشیمی، حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و بیمه محموله ها را لغو کرده است. این کشور همچنین سقف انتقال پول به ایران را 10 برابر است.

ایران و شش قدرت جهانی در ژوئیه توافق کردند که مذاکرات هسته ای را برای چهار ماه دیگر ادامه دهند.




********************************************************


العربیه: حکم دادگاه لاهه بر سر مناقشه کرسنت صادر شد/افزایش 1.7درصدی ارزش سهام ابوظبی


۲۰ مرداد

۱۳۹۳


به گزارش اویل نیوز از شفقنا از العربیه روز یکشنبه 10 آگوست 2014، شرکت دانا گاز اعلام

کرد که دیوان بین المللی در مناقشه شرکت کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران، به نفع شرکت کرسنت رای داده است. شرکت دانا گاز شرکت مادر کرسنت پترولیوم است که در بورس ابوظبی به ثبت رسید

ه است.

 بر اساس رای دیوان حکمیت بین المللی لاهه قرارداد 25 ساله شرکت کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران به قوت خود باقی است و برای هردو طرف لازم الاجرا می باشد. این دیوان حکم کرده که شرکت ملی نفت ایران مکلف به تحویل گاز موضوع این قرارداد از سال 2005 میلادی بوده است.

 به گزارش روزنامه گلف نیوز، چاپ دبی، پرونده این قرارداد بین المللی از سال 2009 میلادی در دیوان حکمیت بین المللی لاهه تحت بررسی بوده است. دو شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران در سال 2001 میلادی قرارداد 25 ساله فروش گاز را امضا کرده بودند.

 شرکت دانا گاز در بیانیه ای روز یکشنبه خود نوشت: "شرکت کرسنت پترولیوم اکنون امیدوار است که از طریق مذاکرات سازنده با شرکت ملی نفت ایران کلیه مشکلات موجود بر سر اجرای این قرارداد برطرف شود." شرکت دانا گاز مراتب "خوشوقتی" خود را از رای صادره دادگاه بین المللی لاهه اعلام کرده است.

 

در پی انتشار بیانیه شرکت دانا گاز، سهام این شرکت در بازار بورس اوراق بهادار ابوظبی در روز یکشنبه 1.7 درصد افزایش یافت.




********************************************************


تحریم و توان مدیریتی ضعیف

علل عقب افتادگی صنعت پتروشیمی در سال های اخیر


مرضیه شاهدایی مزیت توسعه صنعت پتروشیمی ایران را وجود انواع خوراک، وجود زیرساخت ها و داشتن تجربه، وجود خوراک اتان و میعانات گازی در میدان گازی پارس جنوبی، نیروی انسانی کارآمد و دسترسی به آب های آزاد دانست.

وی افزود: کسب رتبه نخست منطقه به لحاظ ارزش محصولات، استفاده از ٢١ درصد (معادل ٨٦ میلیارد مترمکعب) تولید گاز طبیعی کشور در مجتمع های پتروشیمی، کسب سهم ٤٠ درصدی از صادرات غیرنفتی کشور و ایجاد ارتباط میان ٣٠ هزار واحد پایین دستی و میان دستی از جمله اهداف آتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در افق سال ١٤٠٤ است.

به گزارش نفتنا به نقل از ایرنا، مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که طی سال های گذشته حدود ٣٦٢ هزار میلیارد ریال از دارایی های شرکت های زیرمجموعه این شرکت (معادل ٢٥ درصد کل واگذاری های کشور) به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: نبود راهبرد مشخص در واگذاری طرح ها و واحدهای تولیدی طی این سال ها کاملا مشهود است.

وی گفت: مهمترین چالش ها در روند اجرای طرح های موجود در منطقه عسلویه ناشی از مشکلات تامین منابع مالی و عقد قراردادهای خوراک طرح ها و بخش ها ی یوتیلیتی، توجه نداشتن بخش خصوصی به اجرای طرح های عام المنفعه در منطقه و رعایت نکردن استانداردها و محاسبه های لرزه ای در طرح ها با توجه به نزدیکی این منطقه به گسل عسلویه است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد، راهبردها و پیشنهادهای صنعت پتروشیمی برای برون رفت این صنعت از وضعیت کنونی حفظ سهم حداقل ٢٠ درصدی شرکت در طرح های جدید، تشکیل شورای راهبردی طرح ها در مناطق ویژه و سایر مناطق با محوریت مدیریت طرح ها توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای نظارت عالیه بر اجرای طرحها با همکاری متقابل سهامداران و بخش خصوصی است.

عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت همچنین در این راستا، خواستار حفظ و نگهداشت سهم حداقل 20 و حداکثر 49 درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح های جدید این صنعت ارزش آفرین شد.

معاون وزیر نفت گفت: از دولت درخواست داریم سهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح های جدید این صنعت، حداقل ٢٠ درصد و حداکثر ٤٩ درصد در نظرگرفته شود.

وی افزود: براساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده، تاکنون ٤٠ درصد از برنامه های چشم انداز ٢٠ ساله در حوزه پتروشیمی محقق شده و از تعداد ٧٢ طرح در دست اجرای کشور، ٣٠ طرح هیچ پیشرفتی نداشته اند.

شعری مقدم ادامه داد: توسعه صنعت پتروشیمی در دولت های نهم و دهم به ترتیب ٢٩ و ٥٨ درصد نسبت به دولت هشتم با تاخیر انجام شده است و براساس بررسی های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی بخش خصوصی در دولت یازدهم، حداکثر ٧ میلیون و در دولت دوازدهم ٤ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اهداف از پیش تعیین شده، شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه ایجاد جهش دوم بزرگ در این صنعت را برعهده دارد، گفت: در سال های گذشته تحریم ها و تکالیف اعمال شده و توان مدیریتی، سبب عقب افتادگی طرح ها در صنعت پتروشیمی شده است.



********************************************************


خصوصی‌سازی ۴۰ شرکت گازی متوقف شد


۱۴ مرداد ۱۳۹۳

معاون شرکت ملی گاز با اشاره به توافق وزارت نفت و وزارت اقتصاد و دارایی از خروج نام ۴۰ شرکت‌ انتقال و پالایش و گاز استانی از لیست خصوصی سازی و سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داد.


به گزارش اویل نیوز به نقل از مهر، عبدالحسین ثمری با اشاره به خروج نام شرکت‌های گازهای استانی، پالایشی و انتقال گاز از لیست خصوصی سازی وزارت نفت، گفت: در کمیته مشترک میان معاونت برنامه ریزی وزارت نفت و سازمان خصوصی سازی به نمایندگی از وزارت اقتصاد و دارایی، واگذاری شرکت‌های پالایش گاز و شرکت‌های گاز استانی مشمول اصل ٤٤ قانون اساسی در وزارت نفت تعیین تکلیف شد.

معاون شرکت ملی گاز با بیان این که وزیر نفت با واگذاری شرکت‌های پالایشی و انتقال گاز به دلیل بالا بودن حساسیت و نقش مستقیم آنها در تولید و عرضه، مخالف بود، تصریح کرد: شرکت انتقال گاز سالهای قبل در لیست واگذاری‌ها بوده که به دلیل نقش اصلی آن در انتقال گاز (برای مصارف داخلی و صادراتی)، از حساسیت بالایی برخوردار است و وزیر نفت موافق واگذاری این شرکت نبود.

این مقام مسئول، افزود: در دولت گذشته در مقوله خصوصی سازی مطالعات دقیق و کافی انجام نشد و مهمترین آن هم موضوعی بود که در بخش پالایشگاهها اتفاق افتاد.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: واگذاری پالایشگاههای گاز و شرکتهای گاز استانی به بخش خصوصی تصمیم صحیحی نبود.

وی تصریح کرد: برای این واگذاری هنوز فرمت‌های حقوقی و شرابط مناسب حقوقی که بتوانیم پاسخگوی نیازهای اجتماعی مردم باشیم، تدوین نشده بود.

به گفته معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران، اگر در زمستان شرکت خصوصی گاز استانی به دلایل واهی نتواند وظیفه تحویل گاز به مشترکان را انجام دهد، دولت را در مقابل یک چالش جدی قرار می دهد.

ثمری با بیان اینکه در حال حاضر بستر لازم برای واگذاری پالایشگاه های گاز و شرکتهای گاز استانی به بخش خصوصی فراهم نیست، گفت: دور از ذهن نیست که در آینده در استانی چند شرکت خصوصی توزیع گاز داشته باشیم، همانطور که در گذشته برای توزیع گاز مایع این کار انجام شد.

به گفته وی، واگذاری بدون بسترسازی این شرکتها به بخش خصوصی مشکلات جدی پیش روی شرکت ملی گاز ایران قرار داده بود و باوجود برگزاری مجامع آنها، صورت جلسه های این مجامع امضا نمی شد.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه خارج شدن شرکتها از لیست واگذاری به بخش خصوصی یکی از فعالیت های بسیار سخت و سنگین بود که با تدبیر و پیگیری وزیر نفت محقق شد، تبیین کرد: هم اکنون این شرکتها قالب دولتی دارند و وضعیت آنها تعیین تکلیف شده است.

به گفته این مقام مسئول در حوزه شرکتهای پالایشی، بخش عملیات انتقال گاز و ذخیره سازی اگرچه تمام سهام آنها به وزارت نفت تعلق دارد، اما قرار نیست تمام فعالیتهای این شرکتها از طریق پرسنل رسمی اداره شود.

وی افزود: در حال تدوین و برنامه ریزی بسته‌های فعالیتی، کاری، عملیاتی و اجرایی هستیم تا بتوانیم بخش خصوصی را برای ورود به این شرکتها آماده کنیم و واگذاری تعمیرات اساسی به بخش خصوصی توانمند از جمله این اقدام ها است.

 


********************************************************


داستان پولهای فروش نفت ادامه دارد..
از پول فروش نفت توسط نیروی انتظامی چه خبر؟


۱۲ مرداد ۱۳۹۳


 نیروی انتظامی دو محموله نفتی که در سال 1391 از شرکت نفت دریافت کرده بود را به قیمتی معادل 170 میلیون دلار به فروش رسانده اما همچنان پول آن را به شرکت ملی نفت واریز نکرده است.

به گزارش اویل نیوز از ایسنا، حسین راغفر در یک مناظره تلویزیونی از فروش دو محموله نفتی که نیروی انتظامی در دولت دهم از شرکت ملی نفت دریافت کرده بود خبر داد و گفت: ارزش این محموله های نفتی 170 میلیون دلار است که نیروی انتظامی پول آن را به دولت پرداخت نکرده است.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت و گویی اعلام کرده بود که ظاهرا نیروی انتظامی موفق به فروش محموله های نفتی نشده است.

قمصری با اشاره به این‌که پول این دو محموله پرداخت نشده و ان‌شاءالله زمانی که محموله‌ها به فروش رسید، نیروی انتظامی پول را پرداخت می‌کند گفته بود که اگر نیروی انتظامی بخواهد می‌توانیم محموله نفت را برایشان بفروشیم.

البته این اظهارات در حالی مطرح شده که احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا بهمن‌ماه سال گذشته در این باره گفته بود که دولت پیشین در ازای جبران کسری بودجه این ارگان محموله نفتی به آن تحویل داده و این اقدام نیز پیشنهاد شخص احمدی‌نژاد، رییس دولت پیشین بوده است.

احمدی مقدم با گلایه از قرار گرفتن نام نیروی انتظامی در کنار نام مفسدان اقتصادی گفته بود که حدود یک سال پیش دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری وقت جلسه‌ای را برگزار کردند و کسری اعتبار در قالب فروش یک محموله نفتی به ناجا واگذار شد و محموله نیز فروش رفت و در قالب ۱۱‌درصد کسری اعتبار تامین شد.

احمدی‌مقدم با اشاره به این‌که کار به‌صورت کاملاً قانونی و با مجوزهای رسمی دولت انجام و تنها در زمان حسابرسی کمی تعلل شد، از نوشتن نامه ای به دولت برای این‌که کسری از این محل تسویه‌حساب شود خبر داده‌ بود.

اما از آن سو احمدرضا رادان، جانشین پیشین فرمانده ناجا در این باره گفته بود که بخشی از این بدهی پرداخت شده و باقی‌مانده آن هم با مذاکرات انجام شده با دولت در حال پرداخت است. مسلم است که این اقدام و کمک نفتی به دولت با مجوزهای دولت وقت صورت گرفته است.

طبق گزارش تفریغ بودجه سال 1391 که بهمن‌ ماه 1392 منتشر شد اعلام شد که شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۴ آبان۱۳۹۱ یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۳۴۲بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۵ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۲ دلار و به سررسید ۳آذر۱۳۹۱ با تضمین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به یکی از شرکت‌های وابسته به نیروی انتظامی تحویل داد و شرکت مزبور علی‌رغم فروش نفت خام مذکور و دریافت بهای آن، از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران خودداری کرده است.



********************************************************


گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره اثر تحریم بر صنعت نفت و گاز ایران


۰۳ مرداد ۱۳۹۳


اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت انرژی ایران نوشت تحریمهای بین‌المللی علیه ایران تاثیر قابل توجهی روی صنعت نفت و گاز ایران داشته است.


به گزارش جماران، به نقل از ایسنا، تولید نفت ایران طی چند سال گذشته به دلیل تحریمها به شکل قابل توجهی کاهش یافته و رشد تولید گاز طبیعی ایران نیز کند شده است.


تحریم‌های بین‌المللی باعث لغو یا تاخیر پروژه‌های بالادستی در ایران و در نتیجه کاهش ظرفیت تولید نفت شده است.


تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که در پایان سال 2011 تصویب و در تابستان 2012 اجرایی شدند بیش از هر تحریم دیگری روی بخش انرژی ایران تاثیرگذار بوده اند.


درآمد صادرات نفت و گاز ایران در سال 2011 و 2012 میلادی 118 میلیارد دلار و در سال 2012 – 2013 با 47 درصد کاهش به 63 میلیارد دلار سقوط کرده است.


ایران حدود 157 میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده دارد که حدود 10 درصد ذخایر جهان و 13 درصد ذخایر اوپک را تشکیل می دهد اما ایران در سال 2013 میلادی از رتبه دوم بزرگترین تولیدکننده اوپک به رده چهارم تنزل کرده است.


همچنین تحریم‌ها باعث لغو پروژه‌های جدید شرکت‌های نفتی خارجی در ایران شده و روی پروژه‌های موجود تاثیر گذاشته است.


در این گزارش همچنین آمده است، پس از توافق هسته ای ژنو بین ایران و غرب، متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران در شش ماه گذشته با روزانه 300 هزار بشکه افزایش نسبت به سال قبل به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

********************************************************


رقابت جدید نفتی ایران و عربستان


30 تیر 1393

ایران و عربستان سعودی به عنوان دو قطب نفتی اوپک و منطقه خاورمیانه در حالی از سال های گذشته تاکنون همواره رقابتی نفتی داشته اند که ایران تنها 10 دستگاه دکل حفاری کمتر نسبت به عربستان در صنعت نفت خود در اختیار دارد.

اوپک با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت توسعه ناوگان دکل های حفاری در بین کشورهای عضو این سازمان نفتی، اعلام کرد: تعداد کل دکل های حفاری صنایع نفت و گاز ایران 138 دستگاه عنوان شده ضمن آنکه عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت سازمان اوپک 148 دستگاه دکل حفاری فعال در صنعت نفت خود در اختیار دارد.

بر این اساس تعداد دکل های فعال حفاری در صنعت نفت ایران در سال 2013 میلادی در مقایسه با سال 2012 میلادی از افزایش 5 دستگاهی برخوردار بوده است.

بنا به خبر مهر، در حال حاضر عربستان سعودی بیشتری تعداد دکل های حفاری در بین کشورهای نفت و گاز خیز خاورمیانه همچون ایران، عراق، کویت، امارات، قطر و عمان را در اختیار دارد.

در گزارش اوپک آمده است: در شرایط فعلی در کل کشورهای جهان پنج هزار و 123 دکل در صنایع نفت و گاز فعال و مشغول به کار هستند.

از اینرو از مجموع کل دکل های حفاری در کشورهای مختلف جهان کشورهای عضو اوپک 856 دستگاه دکل حفاری را در اختیار دارند.

هم اکنون بیشترین تعداد دکل های حفاری جهان در منطقه آمریکای شمالی قرار دارد، این منطقه در سال 2013 میلادی دو هزار و 143 دکل حفاری فعال داشته است. منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز با داشتن یکهزار و 76 دکل در مقام دوم قرار دارد.

در شرایط فعلی بیشترین تعداد دکل های حفاری فعال در دنیا متعلق به آمریکاست که در سال 2013 میلادی برابر با یک هزار و 771 دکل بود. چین نیز 827 دکل حفاری فعال در سال گذشته داشت و از این نظر در رتبه دوم قرار گرفت.

در بین کشورهای نفت و گازخیز جهان سال گذشته میلادی ونزوئلا 37 دکل به ناوگان حفاری خود اضافه کرد تا تعداد دکلهای فعالش به 186 برسد. در همین حال تعداد دکل های حفاری عمان نیز با افزایش 22 عددی به 65 دستگاه دکل حفاری رسید


********************************************************



ایرانیها اسرافکارترین مردم جهان در بخش انرژی

شدت انرژی در ایران در سالهای ١٩٨٠ تا ٢٠٠٧ بر عکس جهان صعودی بود


۲۵ تیر ۱۳۹۳



شانا_ گروه مقاله، ایرانیها نسبت به متوسط جهانی، بیش از ٧٠ درصد در مصرف انرژی اسراف می کنند. در واقع ایرانیها جزو اسرافکار ترین مردم دنیا در بخش انرژی هستند.

به گزارش شانا، شدت مصرف انرژی یکی از شاخصهای بررسی کارآیی مصرف انرژی است. این شاخص با تقسیم واحدی از انرژی بر واحدی از تولید ناخالص داخلی به دست می‌آید. از واحدهای مختلفی برای این اندازه‌گیری استفاده می‌شود. مثلاً یک یا هزار یا یک میلیون دلار به عنوان واحد تولید ناخالص داخلی و معادل یک بشکه نفت خام یا ۱۰۰۰ بی‌تی‌یو، یا کیلوژول به عنوان واحد مصرف انرژی.
بالا بودن شدت مصرف انرژی نشانگر مصرف بیشتر انرژی است. مثلاً اگر شدت مصرف انرژی در کشور الف دو برابر کشور ب باشد یعنی کشور الف برای تولید میزان برابری کالا و خدمات دو برابر کشور ب انرژی مصرف کرده‌است.
با توجه به روشهای مختلفی که برای اندازه‌گیری شدت مصرف انرژی و همچنین تولید ناخالص داخلی وجود دارد، ارقام متفاوتی از شدت مصرف انرژی کشورها در منابع مختلف اعلام شده‌است. شدت مصرف انرژی از شاخصهای مطلوب برای مقایسه بهره‌وری مصرف انرژی محسوب می‌شود، اما با این نقیصه روبروست که عواملی چون شرایط آب‌وهوایی (مثل سرمای شدید)، تفاوتهای جغرافیایی، و همچنین ساختارهای اقتصادی و نوع صنایع کشور در آن لحاظ نمی‌شود.
آمار و نمودار منتشره در بولتن بین المللی The titi tudorancea نشان می دهد شدت انرژی جهان (مصرف کل انرژی اولیه در هر دلار از تولید ناخالص داخلی و به قیمتهای ثابت ٢٠٠٥ ) در طی سالهای ١٩٩١ تا ٢٠٠٧ میلادی با شیبی ملایم از ١١٣٨٤ بی تی یو به ٩٥٣١ بی تی یو کاهش یافته است ( ارزش حرارتی یک بشکه نفت خام ١٥٨,٩٩ لیتری تقریبا برابر ٥.٨ میلیون بی تی یو است) .

شدت انرژی جهان  

روند کاهش شدت انرژی در جهان در حالی در  سالهای ١٩٩١ تا کنون منجر به افزایش بهره وری و کاهش سهم انرژی در هزینه های تولید ناخالص داخلی کشورها شده است که بررسی روند تغییرات در شدت انرژی در ایران نشان دهنده حرکت عکس تعالی کشورهای جهان است.
آمار منتشره در بولتن بین المللی The titi tudorancea نشان می دهد شدت انرژی در ایران با یک شیب فزاینده در طی سالهای ١٩٩١ تا پایان ٢٠٠٧ میلادی از ٢٤٦٨١ بی تی یو به ٣٤٧١٠ بی تی یو افزایش پیدا کرده است. جالب این که شدت انرژی در ایران در سال ١٩٨٠ میلادی ١٤٨١٤ بی تی یو برای هر دلار تولید ناخالص داخلی گزارش شده است که حتی کمتر از سال ١٩٩١ میلادی است.
بر این اساس، ملاحظه می شود با توجه به متوسط جهانی شدت انرژی با ٩٥٣١ بی تی یو برای هر دلار تولید ناخالص داخلی در سال ٢٠٠٧ و در نظر گرفتن شدت انرژی ٣٤٧١٠ بی تی یو برای ایران در این سال، ایران حدود ٣,٦ برابر متوسط جهانی برای تولید هر یک دلار تولید ناخالص داخلی خود انرژی مصرف می کند. به تعبیر دیگر ایرانیها نسبت به متوسط جهانی بیش از ٧٠ درصد در مصرف انرژی اسراف می کنند.

شدت انرژی ایران   

برای درک بهتر تغییرات جهانی مصرف انرژی اولیه برای هر دلار از تولید ناخالص داخلی، نگاهی کلی به شدت انرژی در کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، انگلیس و ایران مشخص می کند که کشورهای صنعتی در بیش از سه دهه گذشته با حرکت به سمت ارتقای تکنولوژی تولید و با تاکید بر افزایش استانداردهای مصرف انرژی و با بهره گرفتن از ابزار قیمت از اسراف انرژی جلوگیری کرده اند. اما در کشورهایی مانند ایران که تولید کننده و صادر کننده نفت و گاز هستند همواره شاهد افزایش اسراف و دور ریختن منابع خدادادی هستیم و این موضوع همچنان خسارتهای هنگفتی را به کشور تحمیل می کند!
این در حالی است که آمار مربوط به تغییرات در شدت انرژی ایالات متحده آمریکا نشان دهنده کاهش شدت انرژی در این کشور از ١٣٣٨٩ بی تی یو در سال ١٩٨٠ به ٧٧٩٦ بی تی یو در ٢٠٠٧ میلادی است.

 شدت انرژی آمریکا

آمار مربوط به تغییرات در شدت انرژی آلمان نشان دهنده کاهش شدت انرژی در این کشور از ٦١٨٣ بی تی یو در سال ١٩٩١ به ٤٨١٠ بی تی یو در سال ٢٠٠٧ میلادی است.

 شدت انرژی آلمان

آمار مربوط به تغییرات در شدت انرژی فرانسه نشان دهنده کاهش شدت انرژی در این کشور از ٦٥٥٦ بی تی یو در سال ١٩٨٠ به ٤٩٩٥ بی تی یو در سال ٢٠٠٧ میلادی است.

شدت انرژی فرانسه  

آمار مربوط به تغییرات در شدت انرژی ژاپن نشان دهنده کاهش شدت انرژی در این کشور از ٥٨٩٥ بی تی یو در سال ١٩٨٠ به ٤٧٢٣ بی تی یو در سال ٢٠٠٧ میلادی است.

 شدت انرژی ژاپن

آمار مربوط به تغییرات در شدت انرژی انگلیس نشان دهنده کاهش شدت انرژی در این کشور از ٧٣٦٩ بی تی یو در سال ١٩٨٠ به ٣٩٣٤ بی تی یو در سال ٢٠٠٧ میلادی است.

شدت انرژی انگلیس  

چنان که آمارهای بین المللی نیز نشان می دهد، ایران با این که از غنی ترین منابع انرژی جهان برخوردار است، تلف کردن و استفاده نادرست از این منابع خدادادی خسارات جبران نا پذیری را به کشور تحمیل می کند.
به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، برای کاهش شدت مصرف انرژی در کشور باید روشهای قیمتی و غیر قیمتی در نظر گرفته شود زیرا برای کاهش شدت انرژی تنها افزایش قیمت ملاک نیست .
قیمت نازل حاملهای انرژی و عواملی همچون  استفاده نکردن از تکنولوژی روز در کارخانه ها، ساختمان سازی، کشاورزی و حمل و نقل و لوازم برقی خانگی باعث شده است که مصرف سرانه انرژی نهایی کشور در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا باشد.
توسعه تکنولوژیهای کاهش مصرف انرژی بی تردید یکی از مهمترین و شاخص ترین سیاستهایی است که کشورهای توسعه یافته در زمینۀ کاهش مصرف انرژی اتخاذ کرده اند.
دستاورد استفاده از چنین تکنولوژیهایی، عمدتاً در شاخصی به نام « شدت انرژی » نمود پیدا می کند. به این ترتیب که رشد مصرف انرژی در این کشورها به دلیل استفاده از تکنولوژیهای کارآمد و رعایت استانداردهای لازم به مراتب کمتر از رشد تولید ناخالص داخلی بوده و در نتیجه این نسبت از یک روند کاهنده برخوردار شده است . اما در ایران بر خلاف بیشتر کشورهای جهان شاهد افزایش شدت انرژی در بیش از سه دهه گذشته هستیم.


********************************************************


تعامل بین گاز ایران و گازپروم روسیه


۱۳۹۳/۴/۲۳


به گزارش نفت ما،تشکیل کارگروه مشترک شرکتهای ملی گاز ایران و گازپروم روسیه با هدف گسترش مناسبات و همکاری های دوجانبه در دستور کار قرار گرفت.

 

معاون وزیر نفت در امور گاز در گفتگو با شانا اظهار کرد: تامین تجهیزات، انتقال تکنولوژی، همچنین مشارکت در انجام پروژه های نفت و گاز بصورت فاینانس با سرمایه گذاری طرفهای خارجی و آماده کردن بسته های کاری که طرفهای خارجی برای سرمایه گذاری ورود کنند، از جمله برنامه های همکاری جدید میان شرکت ملی گاز ایران و گازپروم روسیه است.

حمیدرضا عراقی افزود: در سفر به مسکو و در حاشیه کنگره جهانی نفت با شرکت گس پروم جلسه ای برگزار شد و در این جلسه دو طرف تمایل جدی خود را برای آغاز یک دور جدید از روابط و مناسبات نشان دادند که مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمایل برای مشارکت در ورود به بازارهای بین المللی که یکی از نقاط مثبت گفتگوی شرکت ملی گاز با شرکت گازپروم بود، از جمله محورهای اصلی مذاکرات دو طرف بشمار می آید.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: در حال حاضر این دو شرکت در مجامع بین المللی از جمله GECF و IGU عضو هستند.

تشکیل کارگروه مشترک با گازپروم روسیه 

به گفته عراقی، بدلیل اینکه ایران و روسیه بعنوان کشورهای بزرگ صنعت گاز، منافع مشترکی دارند و با توجه به برنامه هایی که ایران و روسیه برای توسعه گاز و ورود به بازارهای بین المللی دارند، هر دو طرف به این نتیجه رسیدند که می توانند برای ورود به بازارهای جهانی هم افزایی داشته باشند.

 

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه گفتگو تاکید کرد: با توجه به این مذاکرات، تشکیل یک کارگروه مشترک در دستور کار قرار گرفت تا زمینه های مختلفی را که مورد علاقه دو طرف است شناسایی کنیم و در مرحله بعد آنها را بعنوان موضوع های مشخص همکاری ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه دو طرف نقاط مثبتی برای همکاری دارند، تصریح کرد: صحبت های اولیه ای در حوزه امور بین الملل، تامین تکنولوژی و فناوری و مشارکت برای برطرف کردن برخی نیازهای دو طرف انجام شد.



********************************************************

نامه زنگنه به روحانی درباره کرسنت و میدان گازی سلمان

۲۳ تیر ۱۳۹۳

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اخیرا به حسن روحانی رئیس جمهور درباره میدان گازی سلمان مشهور به پرونده کرسنت نامه نوشته است.

گفته می شود وزیر نفت در این نامه از عدم توسعه میدان سلمان براساس قرارداد کرسنت در طول سال‌های 84 تا 92 (دولت‌های نهم و دهم) انتقاد کرده است.

پیش از این، موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به مهر گفته بود: مسعود میرکاظمی نیز در مورد زوایای پیدا و پنهان پرونده کرسنت نامه ای به رئیس جمهور نوشته است.

در همین حال، احمد امیرآبادی عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته 5 نفره برای بررسی پرونده کرسنت در راستای انجام وظایف نظارتی مجلس خبر داده بود.

البته مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهارات چندی قبل نعمت زاده درباره پرونده کرسنت را به معنای پذیرش جریمه ایران در پرونده کرسنت خوانده و گفته بود: در صورتی که در پرونده کرسنت افرادی بخواهند خود را تطهیر کرده و منافع ملی را به خطر بیاندازند، این بار رئیس جمهور باید پاسخگو باشد، این بازی خطرناک است.

علیرضا زاکانی نماینده تهران و رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس هم همان زمان (در آستانه پایان مهلت ارائه گزارش ایران به دادگاه لاهه) گفته بود:"در حال حاضر این پرونده در لاهه با موضوع فساد در حال رسیدگی است و ما امروز در حال دست برداشتن از اعتراض به حق ضایع شده خود درباره فساد در این قرارداد هستیم و در صورت محکوم شدن ایران در داوری کرسنت، دولت باید بین 8 تا 35 میلیارد دلار خسارت و غرامت به طرف مقابل پرداخت کند."

وی با یادآوری اینکه بین 7 تا 8 میلیارد دلار از این رقم ضرر دیرکرد است و ایران برای 25 سال باید گاز تحویل دهد، تاکید کرده بود: میدان گازی سلمان به اندازه 25 سال گازی برای تحویل به امارات نداشته است؛ چنانکه 14 اشکال فنی به قرارداد کرسنت وارد است که یکی از آنها پیش فروش گازی است که اساساً در این میدان وجود ندارد و دیگری اشکالات سرزمینی‌ است که الان به آن نمی‌پردازم.

وی تاکید کرده بود: اگر موضوع فساد در این پرونده مورد تائید قرار بگیرد هم کمک به امنیت ملی ، هم کمک به بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری در داخل و هم باعث تائید رای دادگاه لاهه در پرونده کرسنت به نفع ایران خواهد بود.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم هم درباره پرونده کرسنت گفته بود:"علیرغم اینکه بارها از طریق برخی کانال‌ها، برگزاری دادگاه کرسنت را که به ضرر ایران تمام می شد، عقب انداختم اما بالاخره دادگاه ایران را به جریمه محکوم کرد. برهمین اساس، نه تنها ایران عایدی از فروش گازش نداشت، بلکه محکوم به پرداخت جریمه هم شد. آن روزها به آقای نژاد حسینیان که معاون وزیر نفت بود، دستور داده شد که قرارداد کرسنت را اصلاح کند، اما این کار انجام نشد، در حالی که بنده بارها و بارها درخواست کردم که کار اصلاح این قرارداد را به بنده بسپارند تا ایران از این قرارداد سود برد، اما این کار عملیاتی نشد، در حالی که بنده حاضر بودم به خاطر این قرارداد به زندان بروم اما کشور منفعت ببرد


********************************************************
شرکت نفت: آغاز مذاکره با اروپایی ها برای سرمایه گذاری

۱۹ تیر ۱۳۹۳
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: مذاکرات با شرکت های اروپایی را آغاز کرده ایم و پروژه هایی آماده سرمایه گذاری است. 

 ˈحمید بوردˈ چهارشنبه شب در نشست صمیمی با مدیران رسانه ها و مطبوعات خوزستان در اهواز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا با اشاره به انجام مذاکراتی در مسکو و تهران در این چارچوب افزود: مذاکرات روند خود را طی می کند و مقدمات کار برای همکاری ها در دست انجام است. 
 
وی با اشاره به مدیریت شرکت بر 60مخزن در محدوده اختیارات مناطق نفتخیز جنوب گفت: در زمینه توسعه میادین نفتی، این شرکت بیشترین سابقه و توانمندی را دارد. 
 
بورد گفت: این شرکت در سال های پس از انقلاب هشت مخزن را توسعه داده و افزایش سالانه 300هزار بشکه را در دستور کار خود دارد. 
 
وی افزود: پروژه های دارای قابلیت سرمایه گذاری مشخص و کارهای مهندسی و مطالعات آنها نیز انجام شده است. 
 
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتیخز جنوب گفت: پکیج های مورد نظر برای سرمایه گذاری ها آماده شده و با سرمایه گذارانی در داخل و خارج از کشور وارد گفت و گو شده ایم. 
 
بورد در عین حال از برنامه ریزی شرکت برای افزایش تولید تا سه میلیون بشکه نفت در روز خبر داد. 
 
وی با اشاره به بهره برداری سه کارخانه نمکزدایی در سال گذشته از برنامه ریزی برای بهره برداری چهار کارخانه نمکزدایی دیگر در سال جاری خبر داد. 
 
بورد افزود: با بهره برداری از کارخانه های جدید 350 هزار تا 400 هزار بشکه در روز به ظرفیت نمکزدایی های موجود در مناطق تحت اختیار شرکت اضافه می شود. 
 
وی در عین حال از یک هزار و 200میلیارد ریال سرمایه گذاری شرکت برای ساخت پنج هزار واحد مسکونی در مسجد سلیمان برای جابجایی ساکنان مناطق آلوده این منطقه خبر داد و گفت: هم اینک 400واحد از این ها آماده تحویل است. 
 
بورد با اشاره به انجام دو هزار و 500میلیارد ریال پروژه در مسجد سلیمان همچنین از برنامه ریزی شرکت برای کاستن از میزان آلایندگی های موجود در حوزه اختیارات مناطق نفتخیز جنوب خبر داد. 
 
وی افزود: 15هزار میلیارد ریال پروژه در سطح مناطق نفخیز جنوب تعریف شده که عمده آنها به ثمر رسیده است. 
 
بورد گفت: در زمینه ساخت محورهای ارتباطی هم مناطق نفتخیز جنوب اقدام های وسیعی انجام داده است. 
 
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در گستره ای به وسعت حدود 400 هزار کیلومتر مربع در استان های خوزستان و بخش هایی از استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد در زمینه تولید نفت، گاز و مایعات گازی فعالیت دارد.


********************************************************


آخرین وضعیت توسعه میدان نفتی مشترک با عمان

۱۴ تیر ۱۳۹۳

اویل نیوز: روند توسعه میادین نفت و گاز خلیج فارس با وجود تداوم تحریم ها به خوبی پیش می رود به طوری که بر اساس آخرین گزارشها، میدان هندیجان تا پایان سال به افزایش 22 هزار بشکه ای تولید نفت دست یافته و بخش قابل توجهی از عملیات توسعه میدان های رشادت و هنگام نیز انجام شده است.
 
به گزارش ایرنا، میدان نفتی و گازی هنگام که به طور مشترک در اختیار ایران و عمان قرار دارد، در استان هرمزگان و تنگه هرمز قرار گرفته است.

این میدان نفتی گازی سال 1354 شمسی توسط شرکت سوفیران کشف و پس از تایید وجود هیدروکربور در منطقه معلوم شد میزان دو تریلیون مترمکعب گاز نیز در این میدان موجود است.

برآورد شده است میزان برداشت زودهنگام نفت ایران از این مخزن روزانه 20 هزار بشکه و در بخش گازی 40 میلیون فوت مکعب بوده است.

در حالی که عمان به دلیل شرایط جغرافیایی مخزن توانسته در این میدان تنها 10 هزار بشکه نفت استخراج کند. محصولات گازی و نفتی ایران از این میدان مشترک با استفاده از خط لوله برای تفکیک اولیه به جزیره قشم انتقال داده می شود و در نهایت برای صادرات یا مصرف داخلی به جزیره سیری می رود.

همچنین در سال 1390 مقام های مسئول از جلوافتادگی 5 درصدی ایران نسبت به عمان در برداشت از این میدان خبر داده و ظرفیت برداشت روزانه ایران را با اتمام طرح های توسعه چیزی حدود روزانه 30 هزار بشکه نفت در روز اعلام کردند در حالی که عمان تنها حدود ده هزار بشکه نفت از هنگام به دست می آورد.

مدیر برنامه ریزی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: شرکت نفت فلات قاره در برنامه های افزایش تولید خود بحث تکمیل توسعه میدان مشترک نفتی هنگام را در دست دارد، در بخش بالادستی، نصب سکوها و حفاری چاه ها در این میدان انجام شده و افزایش تولید از آن در گرو تکمیل بخش های بالادستی و پایین دستی آن است.

محمدحسین دانشفر گفت: گازهای همراه نفت میدان هنگام در پالایشگاه گازی هنگام در منطقه قشم فرآورش خواهد شد؛ ضمن آنکه این پروژه در حال حاضر از پیشرفت بالای ٦٠ درصد برخوردار است.

 

** افزایش تولید میدان هندیجان

مدیر برنامه ریزی شرکت نفت فلات قاره ایران در خصوص وضعیت توسعه میدان هندیجان نیز گفت: با توجه به فعالیت های توسعه ای در میدان هندیجان، امیدواریم امسال تولید نفت از این میدان حدود ٢٢ هزار بشکه افزایش یابد.

وی با اشاره به احتمال افزایش تولید حدود ٢٢ هزار بشکه ای در میدان هندیجان تا پایان امسال، تصریح کرد: هم اکنون جکت های مربوط به طرح توسعه این میدان نصب شده و به صورت همزمان چهار حلقه چاه در این میدان در حال حفاری است که با حفاری چاه ها، بزودی افزایش تولید از این میدان آغاز خواهد شد.

دانشفر گفت: ساخت جکت، خط لوله و سکوهای طرح توسعه میدان نفتی هندیجان از پیشرفت فیزیکی ٦٠ درصدی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره در بخش شمالی میدان هندیجان هم طرح توسعه این میدان را در دستور کار دارد، افزود: فعالیت ها در این بخش برای انجام طرح توسعه این میدان به دلیل عمق کم آب (ناحیه ای که میدان هندیجان در آن قرار گرفته)، از ناحیه ساحلی انجام می شود.

میدان هندیجان در ٥٥ کیلومتری غرب منطقه بهرگان قرار دارد که دارای ٩ حلقه چاه بر روی سکوهای اقماری است. نفت تولیدی از این میدان توسط دو خط لوله ١٠ و ١٢ اینچ به طول ١٠ کیلومتر به مجتمع دریایی بهرگانسر منتقل و پس از اختلاط با نفت این میدان و طی مراحل تصفیه مقدماتی به بهرگان ارسال می شود.

میدان نفتی هندیجان یکی از میدان های منطقه بهرگان و از قدیمی ترین میدان های این منطقه است که بهره برداری آن از اواخر دهه ١٣٣٠ آغاز شده است. نفت این میدان دارای ای پی آی ٢٦ تا ٢٧ است که با خط لوله ١٦ اینچ دریایی به طول ٥٥کیلومتر به خشکی منتقل، ذخیره سازی و با گوی شناور صادر می شود.

 

** افزایش تولید میدان رشادت ایران

دانشفر با بیان اینکه با توسعه کامل و اتمام حفاری چاه های تولیدی و تزریق آب، تولید در میدان رشادت افزایش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: هم اکنون در میدان رشادت سکوهای سرچاهی حفاری W٠ و W٤ نصب و اکثر چاه های آن حفاری شده به طوری که بهره برداری زودهنگام از چند چاه نیز آغاز شده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: اما سکوی فرآیندی و مسکونی این میدان هنوز در حال ساخت است، ضمن اینکه تکمیل پروژه و تولید از میدان به شرایط تامین مالی و وضعیت پیمانکار داخلی آن بستگی دارد.

میدان نفتی رشادت در سال 1965 میلادی کشف شد و توسط شرکت ایتالیایی ایمینیکو توسعه پیدا کرد. این میدان شامل 33 حلقه چاه در سه سکو به نام های R-٣، R-٤ و R-٧ است و در زمان جنگ ایران و عراق سکوی R-٧ ابتدا مورد حمله هواپیماهای عراقی و سپس در سال 1366 توسط نیروی دریایی آمریکا مورد حمله قرار گرفت و چاه های آن به آتش کشیده شد.




********************************************************
خروج آخرین شرکت خارجی از صنعت نفت چین


۱۵ تیر ۱۳۹۳


توتال در حال مذاکره با شرکت نفتی پتروچاینا برای فروش سهام خود در یک پالایشگاه چین است.

به گزارش رویترز، شرکت فرانسوی توتال در حال مذاکره با پتروچایناست تا سهام خود را در یک پالایشگاه چینی پس از نزدیک به دو دهه سرمایه‌گذاری واگذار کند.

این شاید آخرین شرکت انرژی خارجی باشد که از بازار وسیع ولی پر از مقررات دشوار نفتی چین کنار می‌کشد.

اوایل امسال منابع آگاه اعلام کرده بودند که شرکت بریتیش پترولیوم برنامه های خود را برای سرمایه گذاری در یک پالایشگاه دیگر پتروچاینا در جنوب چین لغو کرده است. 

توتال نخستین شرکت خارجی بود که پای خود را به صنعت پالایشی چین گذاشت و در اواسط دهه ١٩٩٠ خود را به عنوان سرمایه‌گذار شرکت پتروشیمی وست پاسیفیک در بندر شمال شرقی دالیان مطرح کرد. این واحد بعدها خود را به عنوان نخستین و تنها پالایشگاه صادرات محور کشور مطرح کرد.

شرکت فرانسوی ٢٢,٤ درصد از سهام این واحد را در اختیار دارد که فعالیتهای اجرایی آن از سال ١٩٩٦ آغاز شده است. مالک دیگر این واحد نیز شرکت  دولتی سینوچم است، ولی مدیریت و عملیات اجرایی آن در دست پتروچایناست.

منابع آگاه از وضع این واحد پالایشی اعلام کرده اند که شرکت فرانسوی پس از چندین سال زیان در این واحد تصمیم به واگذاری سهام خود کرده است.



********************************************************

دلایل تاخیرهای مدت دار در پروژه‌های صنعت نفت از نگاه مدیرعامل


۰۹ تیر ۱۳۹۳

اویل نیوز: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: منابع دولتی و بی توجهی به عدم النفع های اقتصادی، تاخیرهای مدت داری را برای بسیاری از پروژه های صنعت نفت رقم زده است.

به گزارش اویل نیوز، رکن الدین جوادی در جریان بیست و سومین جلسه شورای راهبردی توسعه فناوریهای انرژی کارآمد، تجدیدپذیر و محیط زیست صنعت نفت که صبح امروز (دوشنبه، ٩ تیرماه) در وزارت نفت برگزار شد، با تاکید بر اینکه ترسیم افقی روشن از اقتصاد کشور، ناگزیر در گرو روی آوردن به مقوله پژوهش است، گفت: مدیریت فرایند از الزامهایی است که تعهد به آن در پروژه ها، هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

وی نتیجه مدیریت نشدن فرایند را سرمایه گذاری های زیاد و بدون نتیجه خواند و افزود: استفاده از منابع دولتی، توجه به قیمت تمام شده را کاهش داده است و به همین دلیل زمان اجرای بسیاری از پروژه ها طولانی شده است.

جوادی در این باره به طولانی شدن مدت زمان بهره برداری از فازهای پارس جنوبی در سال های گذشته به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: منابع دولتی و بی توجهی به عدم النفع های اقتصادی، چنین تاخیرهای مدت داری را برای بسیاری از پروژه های صنعت نفت رقم زده است.

ضرورت استفاده از مدیریت دانش در پروژه ها

وی بر ضرورت بهره مندی از مهندسی ارزش و مدیریت دانش در پروژه ها تاکید کرد و گفت: در این زمینه نیز پارس جنوبی مصداق روشنی است، چراکه در سالهای گذشته تلاش شد بهره برداری از این فازها با استفاده از همان روشهایی که شاید بیش از ١٠ سال پیش در این میدان بکارگرفته شده بود، در دستور کار قرار گیرد و این درحالی است که مدیریت دانش، استفاده از تکنولوژیهای نوین و دانش روز را در اجرای پروژه ها ایجاب می کند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه مهندسی ارزش در کشور مغفول مانده و صرفا بر مبنای سلایق فردی اعمال می شود، تصریح کرد: پیشبرد کارها بدون درنظر گرفتن این مولفه ها، بسیار پرهزینه و بعضا غیرقابل اصلاح خواهد بود.

وی بر ضرورت استقرار مهندسی ارزش و مدیریت دانش در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: کاهش قیمت تمام شده، بدون درنظر گرفتن این شاخصها امکانپذیر نیست. منبع:ایسنا



********************************************************دو بیماری شایع در پارس جنوبی اعلام شد

۰۹ تیر ۱۳۹۳


رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر گفت: کاهش شنوایی و آسم شایع‌ترین بیماری‌های شغلی در پارس جنوبی است.

 
به گزارش اویل نیوز از فارس، مهرداد حسین‌زاده صبح امروز در بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی صنعت نفت استان اظهار داشت: بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر علاوه بر خدمات‌رسانی به کارکنان و خانواده‌های آنان، خدمات بسیار ارزشمندی را نیز به ساکنان بومی استان ارائه کرده است.

وی افزود: افزایش سطح کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در این مجموعه مورد تاکید قرار دارد و امیدواریم در این حوزه به اهداف مورد نظر برسیم.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر خاطرنشان کرد: در سال جاری 10 هزار و 400 نفر از کارکنان رسمی و پیمانکار شاغل در مناطق پارس جنوبی و جم و همچنین 3 هزار و 800 نفر از خانواده‌های ساکن در شهرک‌های مسکونی تحت معاینات پزشکی و آزمایشات غربالگری قرار گرفتند.

حسین‌زاده تصریح کرد: پوشش این معاینات حدود 80 درصد گزارش شده و روز به روز حجم و کیفیت خدمات رشد داشته است.

وی گفت: اضافه وزن و چاقی با شیوع تقریبی 60 درصد شایعترین اختلال مشاهده شده در این معاینات است و همچنین شیوع چربی خون بالا (دیس لیپیدمی) 32 درصد و پرفشاری خون 5 درصد گزارش شده است.

این مسئول یادآور شد: موارد فوق همگی به عنوان فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته می‌شوند که با تغییر سبک زندگی، ورزش و رعایت رژیم غذایی کم چرب و کم کالری به‌خوبی قابل درمان است.

حسین‌زاده تاکید کرد: از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی منطقه نیز می‌توان به ترتیب به کاهش شنوایی، آسم و درماتیت (التهاب پوستی) اشاره کرد.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر از ارائه خدمات تخصصی بهداشتی درمانی در 27 مرکز سلامت کار خبر داد و افزود: واحد سلامت کار پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر با دارا بودن چهار مرکز طب صنعتی و 19 مرکز بهداشتی درمانی و چهار مرکز پزشکی خانواده، مسئولیت ارائه خدمات سلامت کار و پزشکی خانواده به 23 شرکت وابسته به نفت و گاز و پتروشیمی را عهده‌دار است.


********************************************************


معاون امور مهندسی وزیر نفت خبر داد:
بازگشت بیش از ٥٠٠ شرکت به وندورلیست صنعت نفت ۷ تیر ۱۳۹۳

شرکتهایی که در دولت گذشته به دلیل نگاه سلیقه ای از وندورلیست صنعت نفت خارج شدند بار دیگر به این لیست بازمی گردند.

معاون امور مهندسی وزیر نفت در گفنگو با شانا با بیان اینکه در گذشته بیش از ٥٠٠ شرکت بدلیل نگاه سلیقه ای از وندورلیست صنعت نفت کنار گذاشته شدند، افزود: تلاش می شود تا این شرکتها بار دیگر به وندورلیست صنعت نفت برگردند.

سید عماد حسینی ازجمله چالشهای اصلی صنعت نفت را چندگانگی وندورلیستهای سازندگان و تامین کنندکان کالا و خدمات در شرکتها و واحدهای مختلف تابعه صنعت نفت دانست و گفت: به دلیل نبود وندورلیست واحد، نمی توان برنامه ریزی مناسبی برای خریدهای داخلی و خارجی، خریدهای حجیم، انبوه و تکراری و... انجام داد.

وی با اشاره به اینکه سامانه الکترونیکی کالا، به منزله یک دستگاه مرکزی عمل می کند که ماژولهای مختلف آن از مرحله تقاضا تا حمل و ترخیص کالا، تقاضاها را به صورت کاملا مکانیزه پردازش می کند، افزود: نحوه انجام مناقصه ها با راه اندازی این سامانه، کاملا الکترونیکی خواهد شد و بدون اینکه افراد در آن درگیر باشند، بر اساس امکانات نرم افزاری و انجام پردازشها، هماهنگیهای لازم برای ترخیص و حمل و نقل تجهیزات نیز انجام می شود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت درباره نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت نیز گفت: براساس پیش بینی های موجود در چند سال آینده، در صنعت نفت شاهد بازار کاری به ارزش بیش از ٢٠٠ میلیارد دلار خواهیم بود که قطعا بخش مهمی از این بازار، باید توسط بخش خصوصی فعال و توانمند کشور هدایت شود.

حسینی با اشاره به تاکید وزیر نفت بر حمایت از سازندگان و پیمانکاران ایرانی افزود: ساخت داخل، مقوله ای سهل و در عین حال، ممتنع است؛ چراکه از یکسو تمامی مسئولان و دست اندرکاران، همواره در صحبتها و برنامه های خود بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی تأکید می کنند اما در عمل، شاهد چالشهای اساسی در این حوزه هستیم.

بر پایه این گزارش، رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اردیبهشت ماه از تهیه وندورلیست مشترک در صنعت نفت خبر داده و گفته بود: خوشبختانه هم اکنون مقدمات لازم برای ایجاد وندورلیست واحد با هدف شناسایی و حمایت از سازندگان توانمند داخلی در صنعت نفت کلید خورده است و امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسیم.



********************************************************

خبر «مرگ 4000 بر اثر بنزین پتروشیمی» و ...
عرضه بنزین پتروشیمی، تضییع حقوق شهروندی

۲۶ خرداد ۱۳۹۳

«دولت تدبیر و امید» در پرداختی همه جانبه به موضوعات اجتماعی،تاکنون نقش فعال تری را در زمینه ی «حفظ محیط زیست»و «تامین امنیت جسمی و روانی » شهروندان بر عهده گرفته است. به ویژه، برنامه های جامعی را برای حمایت از سلامت شهروندان ایرانی در دست اجرا دارد. اما از سوی افراد و نهادهایی که منافع مادی خودرادرخطرمی بینند،مقاومت های بسیار شدیدی در برابر اقدامات دولت، شکل گرفته است. حتی هیچ بعید نیست که مخالفین دولت، پس از بستن انواع تهمت ها و افترا به ریاست سازمان محیط زیست، این دولت را به «کم شمردن دستاوردهایعلمی داخلی به نفع واردات بنزین» متهم بکنند!

به همین دلیل آگاه سازی افکار عمومی و نهادهای مدنی در خصوص خطرات زیست محیطی انواع فراورده های صنعتی بسیار مهم است. برای روشن شدن موضوع و آماده سازی افکار عمومی، به چند نمونه ی مستند در خصوص «تهدیدات جدی محصولات پزشکی به سلامتی انسان ها» اشاره می کنم. همه ی ما به راحتی، کاشت(تعبیه) انواع تجهیزات پزشکی کاشتنی(implantable) را در بدنمان می پذیریم؛ در صورتی که،خبرنگار ارشد سرویس «علم و سلامت» شبکه ی خبری NBC اعلام نموده است: «میلیون ها آمریکایی در حالی قادربه گشت و گذارهستند که بمب ساعتی بسیار ظریفی را در قلب خود دارند». این گفته به کاربرد استنت های با پوشش دارویی، برای درمان بیماری شریان های کرونری قلب بر می گردد.زیرا این استنت ها، خود در معرض خطر لخته شدن و انسداد شریان اصلی قلب و سکتههای قلبی کشنده هستند(کتاب خطاهای پزشکی و ایمنی بیمار، ترجمه ی مولف این مقاله).
سازمان دارو غذای آمریکا (FDA)، لیست بلند بالایی از این دسته لوازم، تجهیزات پزشکی و داروها را که به شدت خطرناک هستند در اختیار سازمان های مسوول سلامت قرار داده است.امروز، بحث سازگاری بیوماتریال تجهیزات پزشکی بیش از گذشته مورد توجه سازمان های مسوول سلامتی شهروندان قرار گرفته است. زیرا شرکت های تولید کننده این قبیل تجهیزات، تلاش می کنند که با توسل به انواع اقدامات غیر اخلاقی(رشوه، پورسانت، مسافرت های رایگان پزشکان و ...)محصولات خود را بدون اخذ تاییدیه هاو استانداردهایایمنی در بازار عرضه و پزشکان و مدیران حوزه ی سلامت را به کاربرد این تجهیزات مجاب بکنند.در حالی که،خطرناک بودن بسیاری از این محصولات در مطالعات آینده نگر بعدی اثبات می شود و هزینه های مادی و معنوی فراوانی به خزانه ی ملی تحمیل می شود!
با توجه به نکات فوق،جهت حفظ حقوق شهروندی و تامین سلامتی انسان ها، لازم است هر فراورده و محصول فن آوری، قبل از عرضه در بازار و تولید انبوه، باید از نظر ایمنی مورد مطالعه قرارگرفته و پس از اخذ تاییدیه های ایمنی در بازار عرضه شود. حتی در طی این مدت(عرضه ی مقدماتی در بازار) نیز،محصولات به طور دقیق مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرند تا در صورت مشاهده ی هر نوع عارضه ی جانبی با اعلام و اعلان رسمی، از بازار جمع آوری(RECALL)گردند.
این استانداردها اکنون به همه ی محصولات و فراورده های فن آوری از قبیل داروها،غذاها (خوردنی و آشامیدنی)و لوازم بهداشتی و آرایشی و کلیه موادی که می تواند انسان یا محیط زیست او را تحت تاثیر قرار دهد؛ گسترش پیدا کرده است و استانداردهای ایمنی انواع محصولات کشاورزی (مانند پسته، آب میوه ها و کنسانتره ها و ...)، صنعتی (خودروها، کارخانه ها و ...) تدوین و اجرایی شده اند. به همین دلیل حفظ محیط زیست و تامین امنیت بهداشتی و سلامتی، جزو حقوق مادی و معنوی شهروندان واز وظایف دولت است.
با توجه به سوابق تاریخی و در نظر گرفتن تجربه ی جهانی، هر نوع به خطر انداختن سلامتی انسان ها، تضییع حقوق شهروندان بوده و «جرم مشهود» محسوب می شود.برای حمایت از حقوق شهروندان در برابر انواع تهدیدات علمی می توان به «قانون نورومبرگ»، «اولین اعلامیه ی هلسینکی»، و «دومین اعلامیه ی هلسینکی» اشاره نمود.محتوای همه ی این بیانیه ها به «رضایت آگاهانه ی»(informed consent) انسان ها از کلیه ی مراحل مطالعات و پژوهش های علمی و آثار و پیامدهای آنها روی سوژه های انسانی بر می گردد.
در کشور ما نیز قانون مواد خوردنی و آشامیدنی از قدیمی ترین قوانین است که برای حمایت از سلامتی شهروندان تدوین شده است اما اکنون موضوعات و عوامل جدیدتری به لیست تهدیدات سلامتی شهروندان اضافه شده اند که بیشتر شامل آلاینده های محیط زیست انسان ها و تاثیر غیر مستقیم آنها بر روی سلامتی آنها می شوند.این آلاینده های مضر، طیف گسترده ای را شامل می شوند که می توانند از طریق خوردن، استنشاق، تماس پوستی به شکل آنی(فوری) و یا تدریجی وارد بدن شوند و انواع بیماری های خطرناک مانند سرطان ها و یا آسیب غیرقابل برگشت ارگان ها را سبب شوند.
به همین دلیل اکنون حق هر شهروندی است که از ایمن بودن آن چه که تنفس می کند، می خورد، می آشامد و یا لمس می کند؛ مطمئن شود و این از وظایف ذاتی دولت هاست که براساس اصول قانون اساسی، محیط زیست ایمنی را برای شهروندان خود فراهم سازد. برخی از این آلاینده ها خطراتشان تایید شده و برخی هنوز تایید نشده اند.آنهایی که تایید شده اند؛ تکلیف شان مشخص است.اما آن عده که هنوز آسیب زا بودنشان تایید نشده اند؛ باید در صف انتظار ورود به بازار، پس از تایید نهایی بی خطر بودن بمانند.
از این قبیل کالاها، در کشور ما فراوان هستند که بدون دریافت تاییدیه های نهایی و با عناوینی چون حمایت از کار و تولید داخلی، حمایت از اشتغال، حمایت از پژوهشهای علمی، خودکفایی و ... و بدون بررسی و تایید و دریافت گواهی ایمنی وارد فضای زیستی شهروندان شده و موجب ورود انواع خسارت های جبران ناپذیر جانی و مالی می گردند. عرضه ی بنزین پتروشیمی، از این دست خطاهای جبران ناپذیر است که بدون دریافت تاییدیه های زیست محیطی و انجام مطالعات کافی ایمنی و صرفاً در راستای برخی مقاصد سیاسی، در گذشته وارد محیط زیست شهروندان شده و اکنون سرطان زا بودن آن، تایید شده و بنا به گفته ی نماینده اردبیل در مجلس، موجب مرگ 4000 نفر شده است؟!
مخلص سخن آن که، نمی شود با توسل به دلایل سیاسی چوپ حراج به سلامتی مردم زد.مسائل و مشکلات سلامتی به ویژه اگر توسط «عوامل قابل پیشگیری» ایجاد شده باشند،همچون «کوه یخ» هستند که در آن بخش زیر آب، فلاکت و فاجعه موج می زند. یعنی هیچ حاکمیتی حق به خطر انداختن سلامتی شهروندان خود را در برابر عوامل قابل پیشگیری ندارد. در این جا این سوال را باید از تولید و عرضه کنندگان بنزین پتروشیمی پرسید که "مطالعات تایید کننده ی ایمنی محصولات فوق را در دست داشتید که اقدام به توزیع گسترده ی آنها در سطح کشور نمودید؟"


********************************************************



میدان آزادگان جنوبی: خداحافظ چین



1393/2/10


با برکناری یک شرکت چینی از میدان آزادگان جنوبی، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نشان داد که در کار توسعه میدانهای نفتی و گاز اصلا با کسی شوخی ندارد. دیروز پیمانکار چینی، یعنی شرکت ملی نفت چین، در طرح توسعه میدان نفتی فوق عظیم آزادگان جنوبی (CNPCI) که پیشتر به دلیل وقت کشی در توسعه این میدان از بیژن زنگنه، وزیر نفت کارت زرد گرفته بود، با پایان مهلت 90 روزه وزارت نفت و ادامه روند نامطلوب فعالیت در این میدان، به طور رسمی خلع ید شد. 

رکن الدین جوادی،‌ مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، نیز در این باره گفته است: «پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان سال گذشته، شرکت CNPCI برای پیشبرد پروژه، قول مساعد داد و با وجود این که حدود یک ماه پس از اخطار 90 روزه نیز به این شرکت برای تجدیدنظر در روند پروژه فرصت داده شد، از سوی پیمانکار اقدام موثری انجام نشد. به این ترتیب، به دلیل عدم پایبندی شرکت پیمانکار چینی (CNPCI) به تعهدهای خود در این مدت زمانی، حکم خاتمه قرارداد این شرکت در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی صادر می شود. اگرچه در مجموع، حتی الامکان به دنبال تضعیف و کنار گذاشتن پیمانکاران نیستیم اما این در صورتی است که پیمانکار عزمی برای انجام به موقع تعهدهای قراردادی به ویژه در میدانهای مشترک داشته باشد.»

در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود. بر این اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد. اما با این حال، از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان به بهره برداری برسد، تنها هفت حلقه چاه حفاری شده است. توسعه میدان آزادگان در بخش عربی که به میدان «مجنون» معروف است توسط شرکت‌ آمریکایی "رویال داچ شل" با سرعت در حال انجام است.

میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی ایران و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان است که کشف آن به سال 1376 باز می‌گردد و در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، در ۱۰۰ کیلومتری غرب اهواز در منطقه دشت آزادگان واقع است. ظرفیت این میدان ۳۳ میلیارد بشکه تخمین زده شده بود که در سال ۱۳۷۸ لایه جدید نفتی با ظرفیت ۲.۲ میلیارد بشکه در این میدان کشف شد. این میدان دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. ایران برای توسعه این میدان با شرکت ژاپنی اینپکس در سال ۲۰۰۱ میلادی همزمان با سفر سید محمد خاتمی به ژاپن، قرار دادی امضا کرد. ژاپن تلاش می کرد با سرمایه‌گذاری در این میدان، امنیت انرژی خود از خاورمیانه را در دراز مدت، تضمین کند. هم‌زمان با بهبود روابط و کاهش تنش میان ایران و آمریکا احتمال همکاری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در جریان توسعه این میدان نیز مطرح شد اما پس از ۵ سال با فشارهای آمریکا و تهدید به تحریم شرکت‌های نفتی ژاپن و عدم فعالیت شرکت ژاپنی توسط وزارت نفت ایران لغو شد. پس از آن، دولت مذاکره با شرکتهای روسی و هندی را آغاز کرد و نهایتا از سال 2009 شرکت ملی نفت چین قراردادی را برای اکتشاف و توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی با دولت ایران امضا کرد.





********************************************************




فعالیتهای اکتشافی خزر؛ از 1928 تاکنون

۲۴ خرداد ۱۳۹۳

 

شرکتهای نفتی فرانسوی، آلمانی و کارشناسان نفتی شوروی سابق در سالهای 1928 تا 1942 حدوداً 6 حلقه چاه کم عمق در استان‌های مازندران و گلستان حفاری و در نهایت نتایج مطالعات خود را از کشور خارج کردند ولی شرکت نفت خزر هم اکنون توانسته است به نتایج بسیار خوبی در میدان شاه دنیز دست یابد.

دستیابی به منابع نفت و گاز در منطقه آذربایجان، قفقاز و باکو، از دیرباز حفاری اکتشافی را در لایه های بهره ده (Productive series)  مورد توجه ایران قرار داد و کارشناسان خارجی مقیم کشورمان نیز با‌توجه به شرایط روز در سواحل خزر جنوبی حفاری هایی را انجام دادند.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، شرکتهای نفتی فرانسوی، آلمانی و کارشناسان نفتی شوروی سابق در سالهای 1928 تا 1942 حدوداً 6 حلقه چاه کم عمق در استان‌های مازندران و گلستان حفاری کردند که البته نتایج مطالعات خود را از کشور خارج کرده و ارائه ندادند. نتیجه فعالیتهای اکتشافی شرکت ملی نفت ایران نیز بین سالهای 1960 تا 1970، حفاری 16 حلقه چاه (11 حلقه در دشت گرگان، 3 حلقه در مازندران و 2 حلقه چاه در گیلان) بود که متاسفانه ثمره خاصی از آن حاصل نشد. از سال 1368 تا 1375 نیز سه حلقه چاه دریایی کم عمق شامل خزر -1، مقداد و میثم از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت حفاری شد که نتیجه ای در بر نداشتند.

در فاصله سالهای 1999 تا 2000 میلادی نیز برای انجام مطالعه جامع در بخش ایرانی خزر کنسرسیومی متشکل از سه شرکت صاحب نام شل، لاسمو و وبا اویل (Veba oi) با همکاری نفت خزر تشکیل شد که در نتیجه آن یک گروه تحت عنوان گروه مطالعاتی خزر جنوبی (Sought Caspian Study Group، SCSG) شروع به کار کرد و مهمترین دستاورد آن معرفی ناحیه عمیق بخش ایرانی دریای خزر به عنوان منطقه دارای پتانسیل بود. یکی از اهداف گروه SCSG  پی بردن به این مسئله بود که آیا می توان در بخش ایرانی خزر انتظار وجود سیستم نفتی (شامل سنگ منشاء، سنگ مخزن و پوش سنگ) داشت یا خیر که با بررسی‌های انجام شده پاسخ این سوال مثبت تشخیص داده شد و در طول 22 ماه، 10 هزار کیلومتراطلاعات لرزه‌ای دو بعدی برداشت شد.

این گروه مطالعاتی همچنین اطلاعات مربوط به 26 چاه حفاری شده در کشورهای آذربایجان و ترکمنستان را بررسی کردند و ارتباط میان سازندهای موجود در چاههای مختلف این کشورها و چاه‌های حفر شده در ایران را مقایسه کردند. همچنین مطالعه ژئو‌شیمیایی نشتهای نفتی و بررسی همخوانی میان این نشتها و سنگ منشاء‌های موجود در کشورهای مجاور از دیگر فعالیتهای این گروه بود.

در نهایت با انجام مطالعات زمین‌شناسی و ژئو‌فیزیک (Geophysic & Geology ،86) ساختار زمین‌شناسی در دریای خزر کشف شد که 46 ساختار آن از وضعیت بهتری برخوردار بودند، از میان آنها نیز هشت ساختار منتخب در اولویت مطالعات جامع به منظور اکتشاف و تولید قرار گرفتند. در همین راستا از بهمن ماه سال 1388 عملیات حفاری روی یکی از این هشت بلوک‌ اولویت‌دار (ساختار موسوم به 2/6) انجام شد که نتیجه آن کشف میدان هیدرو‌کربوری سردار جنگل در آبهای عمیق دریای کاسپین بود.

چالش‌های موجود در حوضه خزر و مشکلات حفاری در آبهای عمیق

وجود مخاطره های زمین‌شناسی (Geohazard) از جمله جریان‌های موجود در کف بستر دریا  (sea Current)، وجود آبهای پرفشار کم عمق (Swf= Shallow Water Flow)، سیستم گسلی پیچیده و فعال، گازهای کم عمق (Shallow Gas)، سرعت رسوبگذاری بسیار بالا که موجب تولید لایه‌های با فشار سازندی بحرانی و غیر‌عادی می‌شود از معضلات کار در حوضه آبهای عمیق است.

نبود چاه و یا میدانهای نفتی مجاور به منظور انجام عمل تطابق (corrolation) مهمترین چالش کار زمین‌شناسان عملیاتی در بخش ایرانی حوضه خزر است. برای شناخت تشکیلات زمین‌شناسی و یا سازندها و نیز مخازن هیدروکربوری از شباهت‌های موجود بین چاه در حال حفاری با چاههای مجاور که معمولاً فاصله ‌ای حدود 500 متر تا حدود 2 کیلومتر در اکثر حوضه‌ها دارند، استفاده می شود، این در حالیست که نزدیکترین میدانی که اطلاعات خوبی از آن موجود است (میدان شاه دنیز کشور آذربایجان) تقریباً 170 کیلومتر با میدان سردار جنگل فاصله دارد که این امر ریسک عملیات زمین شناسی را افزایش می دهد.

هم اکنون اداره زمین شناسی شرکت نفت خزر با استفاده از نمونه ها و سایر اطلاعات زمین شناسی میدان شاه دنیز (به دلیل سهیم بودن شرکت ملی نفت در این میدان) که از مدتها پیش از طریق شرکت نیکو در اختیار بود، توانسته است به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کند.



********************************************************





مهمترین چالشهای پیش روی اوپک

 

۱۹ خرداد ۱۳۹۳


تغییرات ساختاری مهمی پیش روی صنعت نفت، گاز و بطور کلی انرژی در سطج جهانی است که نادیده گرفتن آنها می تواند هزینه های زیادی برای کشور داشته باشد. این تغییرات چالشهای بزرگی را در این صنعت مهم در سطح جهانی و برای کشور ما ایجاد می کند و تاثیر احتمالی این تغییرات بر اقتصاد ایران در صورت عدم آمادگی برای مواجهه با آنها می تواند بسیار سنگین باشد.

1یکی از چالشهای بزرگ تغییر نقش اوپک در آینده است.  طبعا نقش کشورهای عضو از جمله ایران نیز متفاوت خواهد بود. در سه دهه گذشته اوپک به دلیل سهم خود در تولید و صادرات نفت نقش تعیین کننده ای در ثبات بازارهای نفت داشت و کشورهایی از سازمان اوپک که معمولا مازاد ظرفیت تولید داشتند، می توانستند با اختلال در تولید و با افزایش تولید خود ثبات بازار های نفت را اعاده کنند.اهمیت این موضوع از آنجاست که به دلیل ضریب کشش پایین قیمتی عرضه و تقاضای نفت خام هر اختلالی در عرضه و یا تقاضای آن می تواند قیمتهای نفت را بشدت افزایش یا کاهش دهد.

در واقع در دو دهه اخیر نقش اوپک تثبیت نوسانات شدید قیمت نفت بوده است و با توجه به هزینه هایی که نوسانات شدید قیمت نفت بر اقتصاد تولید کنندگان و مصرف کننندگان بزرگ نفت تحمیل می کند، این نقش اوپک هم از سوی تولید کنندگان غیر اوپک و هم از سوی واردکنندگان بزرگ نفت مورد توجه قرار داشت. با افزایش ظرفیت تولید نفت  از منابع غیر متعارف در آینده در صورتی که قیمتهای نفت افزایش یابد، عرضه نفت از این منابع افزایش و در صورتیکه  قیمت نفت تنزل کند با توجه به انعطاف پذیری این تولید کنندگان و بالا بودن هزینه نهایی عرضه نفت کاهش خواهد یافت.

بنابراین نقش  اوپک در بازارهای نفت به عنوان بلوکی از کشورها با سهم قابل توجه در تولید و تجارت جهانی نفت تداوم پیدا می کند اما در مجموع نقش ثبات بخشی بازارهای نفت اوپک کاهش خواهد یافت. این موضوع بخصوص برای عربستان اهمیت دارد که همواره سعی کرده است نقش متعادل کننده نهایی بازار نفت را ایفا کند اما برای سایر کشورهای اوپک از جمله ایران نیز اهمیت خواهد داشت.

2رقابت آینده بین سرمایه گذاری برای یافتن منایع جدید تولید نفت و سرمایه گذاری برای افزایش کارایی انرژیی و کاهش شدت انرژی و نفت خواهد بود. بنظر می رسد این موضوع در کشورهای تولید کننده نفت و بویژه اوپک مورد غفلت واقع شده و توجه تولید کنندگان بیشتر به کشف و استحصال منابع تازه نفت و گاز بوده است و  تهدید رقابت از بیرون از صنعت نفت مورد غفلت قرار می گیرد. در حالی که این تهدید جدی برای تقاضا نفت است. به همین دلیل نیز پیش بینی بلندمدت تقاضا برای نفت در ادامه وضع موجود روز بروز مشکلتر می شود و این چالشی است که باید دلالتهای آن در سیاستگذاری و بویژه سرمایه گذاری برای توسعه ظرفیت های تولید را در نظر گرفت.

3-استفاده از فرآورده های نفتی در حمل و نقل در سطح جهانی و رشد تقاضا برای این فرآورده ها در حال کاهش است و علاوه بر جایگزینی منظم خودروهای با کارایی بیشتر به جای خودرو های نا کارآمدتر سوختهای زیستی نیز بتدریج جایگزین بنزین و گازوییل و سایر فرآورده های نفتی در خودرو ها می شوند.

بنابراین اتکا بخش حمل و نقل بر صنعت نفت کاهش یافته و انحصار صنعت نفت در عرضه حاملهای انرژی مورد نیاز  بخش حمل و نقل از بین خواهد یافت. این روند هم بدلیل قیمتهای بالای فرآورده های نفتی و هم به دلیل سیاستهای کنترل آلودگی هوا و ناشی از استفاده از فرآورده های نفتی انجام می شود. این تحولات پیامدهای قابل توجهی در اقتصاد پایین دستی صنعت نفت یعنی پالایشگاه ها خواهد داشت. شرکتهای خصوصی در  کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری در  صنعت پالایشگاهی را کاهش می دهند. بنابراین احتمالا بسیاری از پالایشگاه ها در این کشورها تعطیل و یا تولید آنها کاهش خواهد یافت. دولتها  اتکا خود به عرضه فرآورده های نفتی توسط شرکتهای بزرگ بین المللی نفت را کاهش خواهند داد

4-افزایش تولید از منابع غیر متعارف گاز (مانند شیل گاز) با هزینه های نسبی کمتر تولید این منابع غیر متعارف در مقایسه با تولید گازهای متعارف و یا واردات گاز به صورت مایع شده (ال ان جی)،  امکان توسعه غیر منتظره بازارهای گاز با احتمال جایگزینی آن در بخشی از تقاضا برای نفت خام در مناطق مختلف جهان را افزایش می دهد. بنابراین عرضه گاز افزایش خواهد یافت اما عدم قطعیت در پیش بینی زمان و مناطق افزایش تولید گاز به قوت خود باقی می ماند و شاید افزایش یابد. برای آنکه چنین توسعه ای اتفاق بیفتد قیمت گاز باید به اندازه کافی پایین باشد که رشد تقاضا برای آن را  نسبت به حاملهای انرژی رقیب (با توجه به ویژگیهای بهتر محیط زیستی گاز)  بالاتر نگهدارد و در عین حال این قیمتها باید به اندازه کافی بالا باشد تا سرمایه و افزایش عرضه را اقتصادی کند.

البته تقاضا برای گاز به سیاست انرژی دولتها در زمینه نفت و ذغال سنگ و انرژی هسته ای نیز بستگی خواهد داشت که این پیچیدگی پیش بینی تقاضای بین المللی و قیمت گاز  را افزایش می دهد. با انتقال توجه شرکتهای بزرگ بین المللی نفت به صنعت گاز  تاثیر گرفتن سیاستها از مسایل محیط زیستی و اتکا روزافزون صنعت برق بر گاز طبیعی، اهمیت این حامل انرژی نسبت به نفت افزایش خواهد یافت و در نتیجه سرمایه گذاریها در نفت تحت تاثیر قرار می گیرد.

5-پیشرفت خیره کننده فناوریها در مهندسی فعالیتهای بالادستی بتدریج تبدیل منابع ممکن به منابع قابل برداشت نفت را نفت امکان پذیر می کند. در واقع منابع قابل برداشت نفت و گاز هر دو نسبت به سال 1980 میلادی تقریبا بیش از دو برابر شده اند.  فناوریها به افزایش منابع غیر متعارف نفت نیز کمک کرده است و هم اکنون این منابع نفت نیز در حال افزایش است. بنابراین  فناوری و همکاریهای بین المللی اهمیت روزافزونی در فعالیتهای بالا دستی صنعت نفت اعم از اکتشاف، توسعه میادین و تولید نفت پیدا می کنند

رشد این فناوریها احتمالا شدت بیشتری خواهند یافت و ممکن است بسیاری از این تکنولوژیها در کشورهای غیر تولید و صادر کننده نفت و گاز اتفاق بیفتد که در نتیجه روابط بین المللی نیز با تحولات زیادی روبرو خواهد بود. این تحولات فرصتهای تازه ای برای شرکتهای بخش خصوصی با فناوریهای پیشرفته تولید و انتقال  منابع پایان پذیر ایجاد می کنند که تا چند سال پیش قابل اعتنا، نبود. ادامه این روند ها به ویژه در کشورهایی که به دلایل مختلف از مرکز ثقل این تحولات جدا افتاده و یا مایل هستند منابع خود را در زیر زمین نگهدارند و تولید را عقب بیاندازند تا فرصت توسعه فناوریها و نیز متنوع کردن اقتصاد خود را بیابند، می توانند پیامد های غیر منتظره و هزینه های جبران ناپذیری داشته باشند.

در حالیکه رشد تقاضا برای نفت به دلیل  افزایش کارایی  انرژی و رقابت سایر صنایع تضعیف شده و عرضه حاملهای انرژی بویژه از منایع غیر متعارف رشد می یابد تضمینی برای قیمتهای بالای نفت در بلند مدت وجود نخواهد داشت. روند روشنی نمی توان پیش بینی کرد. تحولات بخش حمل و نقل و توسعه تولید از منابع غیر متعارف متغیرهای کلیدی هستند.

6- یکی از مسایل مهم برای کشورهای توسعه یافته هم اکنون قیمت انرژی است؛ در حالیکه برای کشورهای در حال توسعه آسیا و جنوب شرقی آسیا دسترسی به منایع انرژی حیاتی است و اختلالی در عرضه نفت به این کشورها قیمت بین المللی نفت را متاثر می کند. بنابراین مساله امنیت انرژی به آسیا منتقل شده  و یا در حال انتقال به آن بخش از دنیا است. جغرافیای سیاسی نفت در حال تغییرات بنیادی است، زیرا  تقاضای نفت بازارهای آسیا به مقادیری بیش از آنچه کشورهای صادر کننده نفت خاورمیانه می توانند صادر کنند افزایش می یابد.

هرچند چین و سایر کشورهای آسیایی در حال ایجاد انبارهای استراتژیک نفت خود هستند اما این کشورها هنوز در سیستم  OECD  قرار ندارند. در سالهای اخیر آمریکا حضور نظامی خود در جنوب شرقی آسیا را افزایش داده و احتمالا بتدریج از حضور نظامی خود در خلیج فارس خواهد کاست و شاید این دلیلی بر تمایل کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای بهبود روابط خود با ایران باشد. اخیرا مقاله هایی در نشریات بین المللی  منتشر می شود که حاکی از ابراز نگرانی چینیها درباره برنامه ریزی آمریکا برای کنترل خطوط مسیرهای دریایی انتقال حاملهای انرژی از افریقا و خاورمیان به چین است.  

7-سرمایه گذاری شرکتهای خصوصی به پیش بینی آنها از رشد تقاضا، ریسکهای سرمایه گذاری و چشم انداز تغییرات مثبت در آینده بستگی دارد. چشم انداز فعالیتهای پایین دستی و بالادستی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه متفاوت است. مشکلات تامین مالی سرمایه گذاریها در آینده بیشتر از انکه مربوط به میزان کمی این سرمایه گذاریها باشد به کیفیت سرمایه گذاریها  و تناسب  فرصتها و ریسکهای  این سرمایه گذاریها ارتباط خواهد داشت.

برای سرمایه گذاری در فعالیتهای بالادستی کشورهای عضو اوپک از جمله کشور ما، دسترسی به منابع نفت و گاز از نظر شرکتهای بین المللی و دستیابی به فناوریهای نوین برای ما موضوع اصلی است. در حالی که فعالیتهای پایین دستی در کشورهای توسعه یافته با رکود مواجه است، توجه به استراتژی شرکتهای بین المللی نفت و گاز در سرمایه گذاری برای انجام فعالتهای بالادستی اهمیت بیشتری می یابد.

از سوی دیگر تامین مالی پروژه های بالادستی برای شرکتهای ملی نفت در کشورهای دارای منابع در حال توسعه مانند کشور ما بستگی به وضعیت اقتصادی کشور، جایگاه آنها در اقتصاد ملی، تاثیر انها در تصمیم گیریهای دولتها و تمایل دولتها به مشارکت دادن بخش خصوص در این فعالیتها دارد. متاسفانه شرکتهای ملی نفت ما در گذشته همواره خواسته شده اند که برای پاسخ گویی به رشد تقاضا آماده باشند تا عکس العمل و تعامل با نیروهایی که تقاضا را شکل می دهند در نتیجه این ضعف وجود دارد که تغییرات غیر قابل پیش بینی در عرضه و تقاضای بین المللی نفت هزینه های زیادی  همراه داشته باشند.

مروری بر این مطالب اهمیت ایجاد آمادگی برای مواجهه با چالشهای پیش رو را نشان می دهد. اصلاح قراردادهای نفت و گاز برای جلب سرمایه گذاریهای کیفی و انتقال فناوریها پیشرفته به کشور می تواند نقش بسیار مهمی در راهبرد ما برای  مواجهه با این چالش ها باشد.

موارد بالا چالشهای احتمالی بود که اوپک و کشورهای تولید و صادر کننده کننده نفت ممکن است با آنها مواجه شوند. ملاحظه می شود که چالش هایی که این تغییرات برای صنعت نفت و گاز در سطح جهانی و برای کشور ما ایجاد می کند و تاثیر احتمالی این تغییرات بر اقتصاد ایران در صورت عدم آمادگی برای مواجهه با آنها می تواند قابل توجه باشد. بنابراین ضروری است موسسات تحقیقاتی انرژی و نفت و گاز و پژوهشگرانی که در این زمینه ها تحقیق می کنند ابعاد مختلف این تحولات و چالشها و پیامدهای احتمالی آنها را بررسی و روشن کرده و به مسئولان گزارش کنند.

مهدی عسلی

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی،کارشناس سابق اوپک

 

 

********************************************************



10 دکل حفاری ماه آینده در میدان آزادگان جنوبی مستقر می شود


12 خرداد 1393



به گزارش نفت نیوز؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) اظهار کرد: حفاری 2 حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی با همکاری شرکت ملی حفاری ایران از مدتی پیش آغاز شده است و در صورتی که این شرکت به تعهدهای خود در این میدان عمل کند، مقرر شده است تیرماه امسال 10 دکل این شرکت (در قالب 2 دسته دکل که هر کدام مشتمل بر پنج دستگاه است) در این میدان مستقر شود.  

عبدالرضا حاجی حسین نژاد افزود: همچنین شرکت مهندسی و توسعه نفت برای بازنگری طرحهای تفصیلی توسعه میدان آزادگان جنوبی، مشاوری انتخاب کرده و بسته های خرید کالا و تجهیزات نیز در دست تهیه است.

وی یادآور شد: به زودی مناقصه برای اجرای عملیات خاکی سلرها و احداث محل پالایشگاه این میدان برگزار می شود.

به گزارش شانا، پس از خلع ید پیمانکار چینی طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی و همزمان با دعوت وزیر نفت از پیمانکاران ایرانی، شرکت ملی حفاری ایران برای حضور در میدانهای مشترک و برای استقرار 10 دکل در میدان آزادگان جنوبی اعلام آمادگی کرده بود.

به گفته حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، این شرکت از سال 86 تاکنون در میدان آزادگان شمالی و جنوبی، 19 حلقه چاه توسعه ای حفاری کرده است که با احتساب 6 حلقه چاهی که در فاصله سال های 1379 تا 1382 برای اکتشاف و توصیف در موقعیت این میدان حفاری کرده بود، شمار چاه های حفاری شده تاکنون به 25 حلقه رسیده است.

بر پایه این گزارش، میدان نفتی آزادگان از میدان های مشترک ایران با عراق است که در استان خوزستان قرار دارد و شامل دو بخش جنوبی و شمالی است. مساحت این میدان حدود 900 کیلومتر مربع و در ردیف بزرگ ترین میدان های نفتی جهان قرار دارد. تولید صیانتی از بخش جنوبی این میدان از سال 1386 و حفاری در بخش شمالی آن نیز از خرداد 1390 آغاز شده است.



********************************************************



طلب 4 میلیارد دلاری نفتی از خارجی‌ها/ یونان و شل در صدر بدهکاران نفتی ایران


30 اردیبهشت 1393


نفت نیوز: مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به طلب 4 میلیارد دلاری نفتی ایران از خریداران خارجی از یونان و شرکت انگلیسی شل به عنوان بدهکاران بزرگ نفتی به ایران یاد کرد و گفت: هم اکنون تولید نفت ایران به حدود 3.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.



به گزارش نفت نیوز به نقل از مهر، سید محسن قمصری درباره آخرین وضعیت فروش و صادرات نفت ایران، گفت: هم اکنون ایران به طور متوسط روزانه 100 تا 115 هزار بشکه نفت خام به ترکیه صادر می کند.


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به قرارداد مادام العمر (evergreen) شرکت نفت ایران با ترکیه برای فروش نفت، تصریح کرد: در شرایط فعلی به صورت مستقیم به اروپا نفت نمی‌فروشد. البته بعضی از مشتریان از ایران نفت می‌خرند و محموله ها را جابه جا می‌کنند.

این مقام مسئول همچنین از طلب 4 میلیارد دلاری نفتی ایران از خریداران خارجی نفت ایران خبر داد و افزود: یونان و شرکت انگلیسی شل تاکنون بدهی های نفتی خود به ایران را پرداخت نکرده اند.

قمصری در خصوص وضعیت تولید نفت کشور هم توضیح داد: بر اساس برنامه باید روزانه ٣ میلیون و 500 هزار بشکه نفت در کشور تولید شود.

به گفته وی، بر اساس سهمیه‌ای که به شرکتهای خریدار ما اعلام شده است، قاعدتا باید در همان حد صادرات داشته باشیم و هم اکنون همان کار را می‌کنیم. قراردادهای رسمی و بلندمدتی که صحبت شد، در حد همان سهمیه است و بیش از آن قطعا نیست.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه هم اکنون زیر یک میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کنیم، اظهارداشت: اما اگر اروپایی‌ها نفت ما را بخواهند میزان صادرات نفت ایران قابل افزایش است. اروپایی‌ها می‌دانند که نفت ایران قابل اتکا است و می‌توانند روی آن قسم بخورند. آنها هم علاقه‌مند هستند نفت ایران را دریافت کنند.




********************************************************



حضور در بازارهای بین المللی اصلی ترین الویت شرکت ملی گاز



۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳


خبرگزاری آریا-مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صبح روز چهارشنبه 24 اردیبهشت در جمع مدیر و کارکنان امور مالی این شرکت، تاکید نمود: تحقق اهداف طرح جامع صنعت گاز و حضور در بازارهای بین المللی از مهم ترین اهداف شرکت ملی گاز ایران است.
به گزارش خبرگزاری آریا، مهندس حمیدرضا عراقی با اشاره به اینکه این شرکت بایستی دید خود را بر روی افق های جدید باز و خود را برای انجام قراردادهای بین المللی و پروژه هایی مانند ذخیره سازی، مینی ال ان جی و دیگر طرح های بزرگ آماده کند، افزود: برای تحقق این هدف حفظ، نگهداری و ارتقا نیروها و امکانات موجود، توجه به طرح جامع صنعت گاز و حضور در بازارهای بین المللی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به یکی از گفته های پیامبر اکرم اسلام (ص) خطاب به امیرالمونین (ع) تاکید نمود: انسان بایستی دو خصلت کسلی و پریشانی ذهن را از خود دور نموده و همواره نظم و ترتیب را سرلوحه امور خود قرار دهد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اینکه نداشتن سیستم منظم اجازه کار خوب را از بدنه دستگاه و سازمان می گیرد، افزود:  نداشتن سیستم مناسب و منظم سازمان را به افزایش نیرو سوق می دهد که این امر مشکلات خاصی را به وجود می آورد.
وی خلاقیت و نوآوری و آموزش نیروی انسانی را از عوامل پویایی و شکوفایی سازمان برشمرد و گفت: از دیگر عواملی که منجر به رشد سازمان می شود  استفاده از سیستم های بروز در دنیا است چراکه سازمان های بزرگ در دنیا سازمان هایی هستند که در مقابل مشکلات موجود عکس العمل سریع نشان داده و با استفاده از سیستم های جدید بر مشکلات غلبه می کنند.
مهندس عراقی ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از امکانات موجود و تکیه بر آموزش نیروی انسانی، اظهار داشت: بکارگیری انسان های پویا و خلاق و توجه به بهره وری از عوامل تحقق اهداف سازمان است و در مقابل بی اعتمادی، سازمان را متزلزل می کند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران داشتن اعتماد به نفس به همراه صداقت را از عوامل پیروزی در کارها برشمرد و گفت: بایستی به منظور دستیابی به اهدافمان همواره علم خود را بروز و سیستم ها را ارتقا دهیم.
وی در خاتمه با بیان اینکه فرآیند خوب نتیجه خوب را در پی دارد لذا بایستی فرایند ها را اصلاح کنیم تا نتیجه گیری خوب داشته باشیم، اظهار داشت: مدیریت مالی مسئول جمع آوری و هدایت درآمدهای شرکت است بنابراین بایستی با استفاده از روش های صحیح این کار در سازمان به خوبی انجام شود.
گفتنی است، در این دیدار پیروز منجزی مدیر امور مالی و روسای این مدیریت نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.


********************************************************




نگاهی به یک دغدغه زنگنه؛
فاصله عمیق از EPC تا پیمانکاری عمومی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

به گزارش اویل نیوز، با این که تجهیزات زیادی در داخل کشور ساخته شد اما خلاء پیمانکار عمومی در نمایشگاه کاملا مشهود بود." بیژن زنگنه وزیر نفت با بیان این سخنان، معتقد است "پیمانکار عمومی در صنعت نفت شکل نگرفته است، نخ تسبیحی که بتواند سازندگان و پیمانکاران جزء را به هم وصل کند." اگرچه طی سالها و دهه های اخیر شرکتهای پیمانکاری فراوانی با رونق گرفتن فعالیتها در صنعت نفت ایجاد شده اند، اما با گذشت یک قرن، وزیر نفت ایران می گوید که در نمایشگاه نوزدهم هیچ شرکت پیمانکاری ندیدم. تنها پتروپارس بود که آن هم در سال ٧٦ تاسیس شده بود.

زنگنه می گوید:"تقریبا همه شرکتهای داخلی که امروز در حوزه پیمانکاری نفت وگاز ایران فعالیت می کنند شرکتهای EPC (مهندسی، خرید، ساخت) هستند. شرکتهایی که از پیمانکاران عمومی پایین ترهستند."

اما دلیل این که تعداد پیمانکاران عمومی در صنعت نفت به تعداد انگشتان دست هم نرسیده است، به گفته احمد شفاعت که زمانی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی معاون وفنی بود، این است که "ساختار شرکتهای پیمانکاری هنوز در ایران شکل نگرفته است."

او به شانا می گوید:"حتی ساختار قبلی شرکتهایی که به نوعی گفته می شود پیمانکار عمومی هستند براساس افراد شکل گرفته است، یعنی شرکتها به افراد خاصی متکی هستند و شرکت براساس وجود آنها تعریف شده است."

معاون اسبق مهندسی و فناوری وزارت نفت تصریح می کند:" زمانی می توان مجموعه ای را شرکت عنوان کرد که به معنای واقعی کلمه مشارکت تعدادی از افراد همفکر در راستای اهداف مشخصی ایجاد شود و همه فعالیتها در آن متمرکز باشد، نه این که یک نفر تصمیم بگیرد."

شفاعت ادامه می دهد:" ما نه تنها شرکت پیمانکاری به آن مفهموم نداریم، بلکه کارهایی که برای واگذاری به این شرکتها تعریف می کنیم متناسب با شرکتهای بزرگ نیست، زیرا اصولا احتیاجی به حضور این شرکتها نبوده است."

زنگنه می گوید:"در ٨ سال گذشته، کل ایده توسعه پیمانکاران عمومی ایران دچار غفلت شد و توجهی به آن نشد، درحال حاضر سازندگان کوچک تجهیزات وجود دارند، اما نخ تسبیح که آنها را به هم وصل کندوجود ندارد."

شفاعت هم معتقد است:" در ایران این گونه رسم بوده که معمولا کارها را به پیمانکاران جزء می سپردند و نیازی به وجود پیمانکاران عمومی نبوده است."

از جمله چالشهای توسعه پیمانکاری عمومی در ایران ابهام سیاستهای کشور در توسعه پیمانکاری عمومی است به نحوی که هنوز روش ارزیابی این شرکتها در نظام فنی و اجرایی کشور ضعف دارد و رتبه بندی خاصی برای آنها صورت نگرفته است.

مساله دیگر که نه تنها وزیر نفت، بلکه بسیاری از کارشناسان نیز بر آن تاکید می کنند، نبود علم مدیریت در ایجاد شرکتهای پیمانکاری عمومی است به نحوی که شفاعت می گوید: "برای ایجاد شرکتهای پیمانکاری عمومی باید دانش و فناوری این علم هم در کشور وجود داشته باشد. به هر حال حرکت از پیمانکاری جزء به بزرگ و پس از آن عمومی به علم مدیریت و فناوری نیاز دارد، فناوری که متناسب با نوع پروژه تعریف شده باشد."

طی سالهای اخیر، بسیاری از پیمانکاران جز، مهمترین دلیل تبدیل نشدنشان را به پیمانکاران عمومی تحریمهای سنگین علیه ایران اعلام می کردند، توجیهی که از سوی زنگنه پذیرفته شده نیست، زنگنه می گوید:" شرکتهای پیمانکار عمومی کاملا دانش بنیان هستند و ربطی به تحریمها ندارند که تقویت نشدند."

شفاعت هم می گوید:"ما در کشورمان نرم افزارفکری مدیریت پیمانکاری عمومی را نداشتیم، هنوز هم در دانشگاههای کشور رشته مدیریت پروژه تدریس نمی شود."

به گفته او، برای ایجاد شرکتهای پیمانکاری قبل از هرکاری باید پروژه های بزرگ را برای واگذاری به پیمانکاران عمومی تعریف کنیم و به پیمانکاران عمومی هم اعلام کنیم تنها در این چارچوب می توانند فعالیت کنند.

شفاعت ادامه می دهد:"اینجاست که پیمانکاران ناچار می شوند برای گرفتن پروژه  ساختارشان را تغییر داده و به سمت افزایش سرمایه و کسب علم مدیریت پیمانکاری عمومی حرکت کنند."



********************************************************
در آینده نزدیک صورت می گیرد:

صادرات نخستین محموله میعانات گازی فاز 12


۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

خبرگزاری آریا-نخستین محموله میعانات گازی فاز 12 پارس جنوبی در روزهای آینده پس از تحویل گوی شناور، بارگیری و صادر می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا،مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران درباره آخرین وضع پایانه شناور صادراتی فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی تصریح کرد: شرکت پیمانکار این گوی را پس از انجام عملیات تست به شرکت نفت و گاز پارس واگذار کرده است.
پیروز موسوی با بیان این که در سال آینده از فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی صادر می شود، گفت: تا یک سال آینده رفته رفته صادرات این میعانات افزایش و به رقم تعیین شده، خواهد رسید.
وی افزود: هم اکنون میعانات گازی تولید شده در فاز 12 میدان مشترک گازی پارس جنوبی در مخازن بدون هیچ مشکلی ذخیره سازی شده است و در نخستین زمان ممکن صادرات آن آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: ایران هم اکنون روزانه بیش از 400 هزار بشکه میعانات گازی تولید می کند که بخشی از آن به مصرف داخلی و بخش بیشتر آن صادر می شود.
خرید و ساخت 8 دستگاه یدکش
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از دریافت مجوزهای لازم از جانب شرکت ملی نفت ایران برای خرید و ساخت 8 دستگاه یدکش جدید خبر داد و گفت: خرید و ساخت چهار یدکش امسال آغاز شده است.
موسوی با بیان این که هم اکنون شرکت پایانه های نفتی ایران دارای 10 یدکش عملیاتی است، گفت: با افزایش تعداد یدکشها قدرت مانور عملیاتی ما در دریا افزایش قابل توجه ای خواهد یافت.
طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید 75 میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این مقدار، 25 میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و 50 میلیون متر مکعب به ال ان جی تبدیل می شود. تولید 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در روز نیز در این فاز پیش بینی شده است.
پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت 2 در تمبک (به فاصله 70 کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.



********************************************************


رقابت جدید نفتی سوئد- روسیه در ایران
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳


پس از مذاکرات ایران و شرکت‌های نفتی روسیه برای اکتشاف و توسعه ذخایر هیدروکربوری در دریای خزر، یک شرکت سوئدی هم برای کشف طلای سیاه در این حوزه استراتژیک و همکاری با شرکت ملی نفت ایران اعلام آمادگی کرد. عبدالرضا اسدی معاون برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آغاز مذاکرات نفتی با یک شرکت سوئدی برای سرمایه گذاری در بخش اکتشاف، حفاری و توسعه در پروژه های نفتی ایران، گفت: این شرکت اروپایی به منظور مشارکت نفتی با ایران اشتیاق زیادی از خود نشان می دهد. این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه این شرکت سوئدی برای حفاری در آب های عمیق دریای خزر، آمادگی خود را اعلام کرده است، تصریح کرد: سوئدی ها تجربه حفاری در آب های عمیق دریای شمال را در کارنامه خود دارند.

همزمان با آغاز مذاکرات و دیپلماسی انرژی ایران برای بازگشت غول‌های نفت و گاز جهان به ایران، سال گذشته بزرگترین شرکت نفتی روسیه به منظور بازگشت به صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرد. لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران پیشتر در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات شرکت لوک اویل روسیه با مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، گفته بود: لوک اویل آمادگی خود را برای بازگشت به طرح‌های صنعت نفت و گاز ایران اعلام کرده است. این مقام روسی با تاکید بر اینکه شرکت نفتی لوک اویل روسیه به منظور بازگشت به ایران منتظر دریافت نظرات و پیشنهادهای وزارت نفت است، خواستار مشارکت بیشتر ایران و روسیه برای اجرای طرح های اکتشاف و توسعه نفت و گاز در دریای خزر شد.

در همین حال پیشتر" ویگیت الکپروف" مدیرعامل لوک اویل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی روسیه با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که با لغو تدریجی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هرچه زودتر فعالیت‌های نفتی خود را در ایران آغاز کند، گفت: این شرکت بزرگ نفتی برای بازگشت به صنایع نفت و گاز ایران آمادگی کند. با این وجود سال گذشته شرکت زاروبژ نفت روسیه هم برای مشارکت در طرح توسعه یک میدان گازی ایران در نزدیکی عسلویه اعلام آمادگی کرده است. زاروبژ نفت پائیز سال گذشته با ارائه پیشنهادی به شرکت ملی نفت ایران خواستار توسعه میدان تازه اکتشاف شده گازی خیام شده است با این وجود هنوز توافقی برای نحوه توسعه این میدان گازی حاصل نشده و پیش بینی می‌شود به زودی دفتر نمایندگی زاروبژنفت به طور رسمی در تهران گشایش یابد.



********************************************************

اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا



۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا
ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی صبح امروز گفت: صادرات محصولات پتروشیمی آزاد شده و آزادراه شمالی نیز با شدت در حال کار است. معاون وزیر نفت گفت: صادرات محصولات پتروشیمی آزاد شده و در مذاکرات 1+5 در مورد آن بحث می‌شود. ماجدی همچنین درباره تحریم‌های پتروشیمی افزود: در بیمه و پرداختی این صادرات مشکلاتی نداشتیم و این موضوع با وزارت خارجه نیز مطرح شده و شرایط نسبت به قبل بهتر شده است. وی درباره آزادراه شمالی گفت: گرچه از فعالیت CNBC راضی نیستیم اما بخش عمده‌ای از کار صورت گرفته و قرارداد با آزادگان شمالی ادامه پیدا می‌کند. همچنین فعالیت خود را دراین زمینه گسترده تر کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: کار این آزادراه شمالی ادامه دارد و قرارداد با این شرکت نیز ادامه‌دار است.مذاکراتی با روسیه صورت گرفته اما هنوز توافقی انجام نشده است. وی با اشاره به صادرات گاز ایران به اروپا اعلام کرد: صادرات گاز ایران به کشورهای اروپایی امکان پذیر است و زمانی که ایران بخواهد می‌تواند این صادرات را انجام دهد. در دوران اصلاحات مذاکراتی با انگلستان، فرانسه و آلمان صورت گرفت و مقدمات این صادرات فراهم شد اما هنوز این صادرات عملی نشده است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی افزود: امکان صادرات گاز ایران به اروپا از سه مسیر وجود دارد. مسیر ابتدایی که از ترکیه خواهد بود بیشترین امکان فراهم شدن را دارد. به گونه‌ای که بخشی از گاز روسیه نیز این مسیر تامین خواهد شد. ماجدی مسیر دوم صادرات گاز ایران به اروپا را عراق، سوریه و لبنان و در ادامه به اروپا اعلام کرد و گفت: سومین مسیر، مسیر ارمنستان، گرجستان خواهد بود که از زیر دریای سیاه می‌گذرد و مقدمات ارسال گاز به اروپا فراهم می‌شود.

وی همچنین راه‌های صادرات گاز ایران به اروپا را تشریح کرد و افزود: ایران می تواند با احداث 640 کیلومتر خط لوله جدید از دهلران تا مرز بازرگان صادرات گاز به اروپا را از طریق ترکیه انجام دهد. معاون وزیر نفت با بیان این‌که در حال حاضر خط لوله برای این مساله کافی نیست گفت: در حال حاضر 600 کیلومتر خط لوله آماده است. صادرات نخستین محموله گاز ایران به عراق نیز با ظرفیت 5 تا 7 میلیون متر مکعب در بهار سال آینده صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان صادرات گاز ایران به اروپا اظهار کرد: با اجرای این طرح که ایران عرضه کننده گاز است باید ببینیم متقاضیان چه میزان گاز می خواهند تا ما که عرضه کننده این گاز هستیم آن را به دیگر کشورهای اروپایی عرضه کنیم. ماجدی با اشاره به این‌که ممکن است میزان صادرات گاز از چهار میلیون متر مکعب تا 50 میلیون متر مکعب می رسد گفت:‌نمی توان به صورت دقیق عدد مشخصی برای صادرات گاز اعلام کرد.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی گفت: اروپا به دنبال متنوع سازی مصرف گاز است بنابراین متقاضی صادرات گاز از ایران است که ایران نیز توانایی ارسال گاز حتی از طریق ال.ان.جی را دارد. وی درباره خط لوله ایران – پاکستان اظهار کرد: نمی توان مدعی دیگر کشورها برای اجرای خط لوله بود و هر کشوری می‌تواند از بازار جهانی خرید کند. در این باره مذاکراتی با قطر صورت گرفته و در آن قرارداد گفته شده است تا پایان سال این خط لوله به مرز این کشور برسد اما باید این مذاکرات ادامه یابد تا نتیجه آن مشخص شود.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی درباره خط لوله پاکستان نیز اظهار کرد: در این میان پاکستان خط لوله خود را نساخته است اما ایران 1226 کیلومتر از خط لوله در قرارداد خود را ساخته و این درحالی است که 80 درصد صادرات گاز فراهم شده است اما رفتار پاکستان اندکی با گذشته متناقض بوده است. وی با بیان این‌که پاکستان تحریم‌های ایران را بهانه‌ای برای ادامه ندادن فعالیت خود اعلام می کند گفت: در زمان قرارداد این تحریم‌ها برای کشور وجود داشت و حال باید منتظر باشیم تا در سفر نخست وزیر پاکستان (نواز شریف) به ایران چه مذاکراتی صورت می گیرد. اما در مجموع پاکستان در این باره تخلف کرده است.

معاون وزیر نفت همچنین درباره قرارداد ایران و عمان نیز اظهار کرد: چارچوب کلی این قرارداد مشخص شده و مذاکرات دراین باره ادامه دارد. اما آنچه باید گفت این است که شاید این مذاکرات باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد. وی درباره میزان دقیق صادرات گاز ایران به اروپا گفت: پیش بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی میزان مصرف گاز اروپا افزایش یابد اما این که این صادرات چند درصد باشد بستگی به مذاکرات اولیه دارد. اما رشد مصرف گاز اروپا به صورت چشمگیری درحال افزایش است.

ماجدی در پاسخ به این‌که در قراردادهای ایران ، روسیه و اوکراین تاخیری صورت گرفته و این که وضعیت اوکراین مشخص نیست و آیا ایران این تحریم‌ها را دور می زند یا خیر؟‌گفت: این برداشت برخی است که می‌گویند تحریم‌ها دور زده می‌شود اما ما قصد داریم تا حداقل سه سال آینده گاز را به اروپا صادر کنیم. معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی با بیان این‌که در این باره کلیه مسائل سیاسی و تحولات را در نظر می گیریم، گفت: اگر هر کشوری بخواهد از کشور دیگری گاز بخرد حق آن کشور است و ما نمی توانیم دراین باره چالشی ایجاد کنیم چرا که بازار جهانی جای رقابت است و گاهی تحریم‌ها و مشکلات موجود در قراردادها تعلل ایجاد می کند. اما نباید بگذاریم تعلل ایجاد شده در قراردادها مانع از فعالیت کشورها برای قراردادهایشان بشود.

معاون وزیر نفت با بیان این‌که ایران بالاترین ذخایر گاز دنیا را دارد گفت: باید از منافع خود دفاع کنیم و سعی شود تا رابطه با کشورهای دیگر بهتر شود. ماجدی همچنین درباره وضعیت صادرات گاز به هند و آخرین وضعیت این صادرات گفت: بحث‌های اولیه خط صادرات در قالب خط صلح صورت گرفته که با ارزش سیاسی و اقتصادی همراه خواهد بود. وی گفت: اگر این گاز به هند و پاکستان وارد شود روابط این دو کشور نیز تلطیف می شود اما هنوز کشور هند جواب قطعی برای این موضوع نداده است اما صحبت‌های شفاهی دراین میان صورت گرفته است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: اخیرا برخی شرکت‌های خصوصی در کشور هند نه در سطح دولت خواهان صادرات گاز شده‌اند اما باید این مذاکرات صورت گیرد چرا که هزینه‌بر و زمان‌بر است. ماجدی درباره قرارداد ایران ، کردستان و عراق افزود: هیچ قرارداد خاصی دراین میان وجود ندارد اما تدارکاتی در بخش خصوصی انجام شده است و فرآورده‌هایی از خاک ایران عبور می کند.

وی درباره قرارداد ایران وعمان نیز که برخی رسانه‌ها درباره آن اخباری منتشر کرده بودند گفت: به دنبال راه‌هایی هستیم تا مشکلات موجود به نحو احسن برداشته شود و همه این موارد تحت تاثیر مذکرات 1+5 و نتیجه آن خواهد بود. معاون وزیر نفت درباره توقف سوآپ نیز اظهار کرد: برای احیای سوآپ برنامه داریم اما برنامه‌های گذشته در این باره از نظر معاونت بین المللی وزارت نفت اتفاق چندانی خوبی نبوده اما آمادگی داریم با هیات قزاقستان مذاکراتی صورت دهیم. وی تاکید کرد:‌در حال حاضر این مذاکرات با قزاقستان صورت گرفته و ترکمن‌ها به صورت شفاهی اعلام آمادگی کرده‌اند اما منتظر دریافت تقاضای کتبی و رسمی آن‌ها هستیم.



********************************************************




ستاوردهای گردهمایی شرکتهای ملی نفت جهان تشریح شد

اعلام آمادگی شرکتهای بزرگ بین المللی برای حضور در پروژه های صنعت نفت


 ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳


شانا_ گروه نفت: شرکتهای بزرگ بین المللی از کشورهای هند، چین، الجزایر، ترکیه، مکزیک و آرژانتین در هشتمین گردهمایی شرکتهای ملی نفت جهان آمادگی خود را برای حضور در پروژه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران اعلام کردند.

هشتمین گردهمایی شرکتهای ملی نفت جهان از ١٥ تا ١٧ فروردین امسال در کارتاجنای کلمبیا برگزار شد و مدیران عامل شرکت های ملی نفت جهان طی این گردهمایی در باره منابع هیدروکربوری دنیا و چالشهای مربوط به آن بحث و گفتگو کردند. این گردهمایی که برای نخستین بار در سال ٢٠٠١ در کشور الجزایر برگزار شده بود، معمولا هر یک سال و نیم تا دوسال یکبار برپا می شود. در هشتمین گردهمایی شرکتهای ملی نفت جهان، محمدعلی عمادی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و علی کاردر، معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران به عنوان نمایندگان شرکت ملی نفت ایران (NIOC) حضور یافتند. آنچه در پی می آید، مشروح جزییات این گردهمایی و دستاوردهای آن، در گفتگو با محمدعلی عمادی است:

شرکت کنندگان در این گردهمایی، چه سهمی از نفت و گاز جهان را در اختیار قرار دارد؟

کشورهای شرکت کننده در این اجلاس ٨٠ درصد کل گاز دنیا، ٦٨ درصد نفت و ٤٤ درصد آبهای عمیق دنیا را در اختیار دارند و از جمله شرکت کنندگان می توان به شرکت ملی نفت الجزایر (SONATRACH)، شرکت ملی نفت مکزیک (PEMEX)، شرکت ملی نفت کلمبیا (ECOPETROL)، شرکت ملی نفت ترکیه (TPAO)، شرکت YPA آرژانتین، شرکت ملی نفت هند (ONGC)، شرکت ملی نفت مناطق دریایی چین (CNOOC) و موسسه IHS آمریکا اشاره کرد.

 کلمبیا به عنوان میزبان این گردهمایی، از چه جایگاهی در صنعت نفت جهان برخوردار است؟

بر مبنای اطلاعاتی که آقای خاویر گوتیرز، رئیس شرکت ملی نفت کلمبیا (ECOPETROL) در نخستین روز این اجلاس اعلام کرد، این شرکت در حوزه نفت و گاز قاره آمریکای جنوبی در رتبه چهارم قرار دارد و در سال ٢٠١٣، روزانه یک میلیون بشکه نفت تولید داشته است. ذخایر نفتی کشور کلمبیا بالغ بر ١,٥ تریلیون بشکه است و این شرکت قصد دارد بهره برداری و تولید از مخازن نفت سنگین را افزایش دهد و با بکار بستن روش های ازدیاد برداشت تولید خود را بالا ببرد.

مباحث مطرح شده در این گردهمایی، بیشتر حول چه محورهایی بود؟

مسائل بسیاری بحث و بررسی شد. فاکتورهای موفقیت در موارد هیدروکربور غیرمعمول، تاثیر هیدروکربورهای غیرمعمول در دورنمای انرژی، مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای ملی، بازده انرژی و قوانین محیط زیستی، بررسی چالشهای معمول صنعت نفت نظیر تکنولوژی، نیروی انسانی و مدیریت پروژه، آینده همکاریهای بین NOC ها و تاثیر تغییرات آینده انرژی روی مدل تجاری شرکتهای ملی جهان از جمله این مباحث بود. به طور کلی این مباحث در قالب سه نشست اصلی با عناوین "دگرگونیها در آینده انرژی"، "ارتباط با جوامع، محیط و دولتها" و "چشم انداز پیش روی شرکتهای ملی جهان در صنعت انرژی" دنبال شد.

این بحث و بررسیها به چه نتیجه ای منجر شد؟

به طور نمونه در بحث فاکتورهای موفقیت در موارد هیدروکربور غیرمعمول و یا تاثیر هیدروکربورهای غیرمعمول در دورنمای انرژی، این نتیجه حاصل شد که موفقیت در این زمینه متضمن همکاریهای بسیار نزدیک میان شرکتهای ملی و پرورش نیروی انسانی متبحر است و از سوی دیگر این جمع بندی مهم به دست آمد که مهمترین عاملی که شرکتهای ملی جهان را تهدید کرده و به مرور آنها را از پای درآورده، بوروکراسی اداری حاکم بر آنها بوده است. یا در نشست "چشم انداز پیش روی شرکتهای ملی نفت در آینده انرژی"، بیشتر به حوزه های فناوری و نیروی انسانی و نقش آنها در آینده صنعت نفت و گاز پرداخته شد و شرکتهای حاضر گزارشهای کوتاهی از سیاستهای کاری خود ارائه کردند.

قاعدتا شرکتهای حاضر در این اجلاس در باره رویکردهای آتی خود در حوزه انرژی و یا نحوه تعامل با ایران مباحثی را مطرح کرده اند. در این زمینه توضیح دهید.

درست است. به طور مثال، مدیر موسسه IHS آمریکا که ٢٥ سال است به عنوان مشاور در بخش انرژی به شرکتهای خصوصی و دولتی خدمت رسانی می کند، تاسیس مراکز تحقیقاتی جدید را با هدف شتاب بدهی در رشد تکنولوژی، راه حل مقابله با چالشهای پیش رو در تجارت منطقه و جهان می دانست و یا نمایندگان شرکت ملی نفت هند اذعان داشتند که هم اکنون روی روشهای جدید اکتشاف و تولید شیلهای گازی مطالعه و تحقیق می کنند.

آیا در خصوص فعالیت ONGC در میدان فرزاد B مذاکره ای شد؟

 آنها درخواستی مبنی بر ادامه فعالیت روی میدان فرزادB  را تحت قرارداد PSA ارائه کردند.

با چینی ها چه مذاکره هایی داشتید؟

در ملاقاتی که با یانگ هوا، مدیرعامل شرکت ملی نفت مناطق دریایی چین (CNOOC) داشتیم، ایشان با این استدلال که نمی خواهند کمبودهای خود در حوزه انرژی را از محل واردات جبران کنند، بر صرفه جویی در بخش انرژی تاکید می کرد. وی همچنین از سرمایه گذاری عظیم کشورش در بخش R&D خبر داد و ابراز داشت که قصد دارند بهره برداری از منابع غیرمتعارف را محور تحقیقات خود قرار دهند. البته مذاکره هایی نیز در باره حضور این شرکت در بخش بالادستی صنعت نفت ایران انجام شد. CNOOC، بزرگترین شرکت نفتی کشور چین است که در سال ١٩٨٢ در بیجینگ چین تاسیس شد و مطابق با لیست Fortune Global، رتبه خود را از ٥٠٠ به ٩٣ در سال ٢٠١٣ ارتقا داد.

نمایندگان  CNPC در این اجلاس حضور داشتند؟

بله. ملاقات های کوتاهی با مدیران عامل شرکتهای CNPC چین و KNOC کره ترتیب داده شد و آنها بر اهمیت نیروی انسانی در موفقیت های آتی شرکت هایشان تاکید داشتند و می گفتند سرمایه گذاری های خوبی در این راستا انجام داده اند. همچنین با مدیرعامل و نمایندگان شرکت YPA آرژانتین نیز مذاکراتی داشتیم که بر مبنای آن، آنها علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری در توسعه میدانهای گازی با توجه به نیازهای داخلی ابراز کردند.

با الجزایر چطور؟ تا جایی که می دانم آنها بیشتر روی مباحث آموزشی سرمایه گذاری می کنند.

دقیقا. اتفاقا نمایندگان شرکت ملی نفت الجزایر اذعان داشتند که طی ٢٠ سال گذشته، سرمایه گذاری وسیعی در حوزه آموزش داشته اند و هزاران نیروی انسانی ماهر را تربیت کرده اند. اعتقاد آنها بر این بود که با ایجاد همکاری نزدیک میان بخش آموزش و صنعت، بازدهی و کیفیت شرکتهای ملی (NOC) در مقایسه با شرکتهای بین المللی (IOC) بهبود می یابد. آنها تمایل به همکاری آموزشی با دانشگاه های ایران داشتند و برای همکاری با پژوهشکده ازدیاد برداشت در زمینه روشها و تکنولوژیهای بخش ازدیاد برداشت و سرمایه گذاری در توسعه میادین نفت و گاز کشورمان اعلام آمادگی کردند. شرکت نفت مکزیک نیز به همکاری با ایران در حوزه های آموزشی و ازدیاد برداشت به ویژه در تزریق گاز نیتروژن به میدان کانترال این کشور تمایل داشت. همانطور که می دانید این شرکت (PEMEX) در هر سه بخش پایین دستی، میان دستی و بالادستی نفت و گاز فعالیت می کند و هم اکنون ٣٣٤ میدان نفتی و ٢٢٥ سکوی نفتی در اختیار دارد.

استقبال شرکتها از اقدام ایران برای تدوین قراردادهای جدید صنعت نفت چگونه بود؟

این موضوع، بسیار مورد استقبال واقع شد. نمایندگان شرکت ملی نفت ترکیه از جمله شرکت کنندگانی بودند که برای دریافت اطلاعات دقیق تری از قراردادهای جدید نفتی ابراز علاقه کردند.  مدیرعامل این شرکت نیز علاقه مندی خود را به سرمایه گذاری در حوزه پارس جنوبی ابراز و از هرگونه سرمایه گذاری مشترک با ایران استقبال کرد. آنها خواهان تشکیل تیم های مذاکره کننده بودند و اعلام کردند برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی، نامه ای را به نخست وزیر ترکیه ارائه داده اند تا از طریق روسای جمهور دو کشور، سرمایه گذاری در میادین گازی ایران پیگیری شود.

با آقای خاویر گوتیرز دیدار مشترکی داشتید؟

بله. ایشان درخواستی مبنی بر دریافت مشخصات نفت خام ایران را برای اختلاط با نفت سنگین کلمبیا اعلام کرد که این موضوع در دست بررسی قرار گرفت. اولویت شرکت ملی نفت کلمبیا نیز سرمایه گذاری برای اتمام کار پالایشگاه کارتاهینا به ظرفیت ١٦٥ هزار بشکه نفت خام در روز عنوان شد.

از دستاوردهای اجلاس، ناگفته ای باقی مانده است؟

تنها اینکه در پایان گردهمایی برای بهبود همکاری میان شرکتهای ملی نفت و کسب تجربه از عملکرد یکدیگر در قالب کارگاه های Best Practice، چارچوبهایی برای حوزه های آموزش، اجرای پروژه و تکنولوژی تعیین شد که در گزارش های آتی اطلاع رسانی می شود.

دوره بعدی این گردهمایی کجا برگزار می شود؟

مطابق تصمیمهای اتخاذ شده در این اجلاس، دوره بعدی یعنی نهمین اجلاس در آرژانتین برگزار می شود. ضمن اینکه ایران نیز کاندیداتوری خود را برای میزبانی از دهمین دوره این گردهمایی اعلام کرده است.




********************************************************



توسعه میدان آزادگان جنوبی با استفاده از توان داخلی


۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳


شانا_گروه نفت: پس از کنار گذاشتن شرکت چینی (CNPCI) از میدان آزادگان جنوبی توسعه این میدان مشترک با عراق، برای سپردن به پیمانکاران داخلی به شرکت ملی نفت ایران واگذار شد.

وزیر نفت در گفت و گو با شانا تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت چینی سی ان پی سی آی (CNPCI) از برنامه زمانبندی برای توسعه میدان آزادگان جنوبی بسیار عقب و از نظر ما غیر ممکن بود که به تعهدهای خود در این میدان بتوانند عمل کنند، از توسعه این میدان مشترک نفتی کنار گذاشته شد.

بیژن زنگنه درباره شرکت ساینوپک که در طرح توسعه میدان یادآوران فعالیت می کند، تصریح کرد: با این شرکت نیز مشکلاتی در زمینه پیشرفت کار وجود دارد.

به گزارش شانا، حکم خلع ید شرکت چینی سی ان پی سی آی (CNPCI) از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی دیروز (سه شنبه، ٩ اردیبهشت)  پس از طی مراحل حقوقی به طور رسمی به این شرکت ابلاغ شد.

پیمانکار چینی طرح توسعه میدان نفتی فوق عظیم آزادگان جنوبی (CNPCI) که پیشتر به دلیل وقت کشی در توسعه این میدان، از بیژن زنگنه، وزیر نفت کارت زرد گرفته بود، با پایان مهلت ٩٠ روزه وزارت نفت و ادامه روند نامطلوب فعالیت در این میدان، به طور رسمی خلع ید شد.

توسعه این میدان در دو فاز انجام می شود. در فاز نخست توسعه، تولید روزانه ٣٢٠ هزار بشکه نفت و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم، افزایش تولید نفت تا ٦٠٠ هزار بشکه در روز در برنامه است.



********************************************************

با دستور وزیر نفت
پیمانکار چینی طرح توسعه آزادگان جنوبی، خلع ید می شود.



۹ اردیبهشت ۱۳۹۳


شانا_ گروه نفت: به دستور وزیر نفت، پیمانکار چینی طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، خلع ید و حکم برکناری آن ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، پیمانکار چینی طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی (CNPCI) که پیشتر به دلیل وقت کشی در توسعه این میدان، از بیژن زنگنه، وزیر نفت کارت زرد گرفته بود، با پایان اولتیمام ٩٠ روزه وزارت نفت و ادامه روند نامطلوب فعالیت در این میدان، خلع ید می شود. 

رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با شانا در این زمینه تصریح کرد: پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان سال گذشته، شرکت CNPCI برای پیشبرد پروژه، قول مساعد داد و با وجود اینکه حدود یک ماه پس از اخطار ٩٠ روزه نیز به این شرکت برای تجدیدنظر در روند پروژه فرصت داده شد، از سوی پیمانکار اقدام موثری انجام نشد.

وی گفت: به این ترتیب، به دلیل عدم پایبندی شرکت پیمانکار چینی (CNPCI) به تعهدهای خود در این مدت زمانی، حکم خاتمه قرارداد این شرکت در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی صادر می شود. 

جوادی تاکید کرد: اگرچه در مجموع، حتی الامکان به دنبال تضعیف و کنار گذاشتن پیمانکاران نیستیم اما این در صورتی است که پیمانکار عزمی برای انجام به موقع تعهدهای قراردادی به ویژه در میدانهای مشترک داشته باشد.

وی یادآور شد: نه تنها در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، بلکه در دیگر میدانهای نفت و گاز نیز تحرک بیشتر و پایبندی به زمانبندی های قراردادی را از سایر پیمانکاران انتظار داریم تا مجبور به استفاده از حقوق قراردادی برای نجات پروژه نشویم.

به گزارش شانا، در مهرماه سال ١٣٨٨،  قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ٢,٥ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه (MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.

در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود. بر این اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد.

 این درحالیست که بهمن ماه سال گذشته نیز مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در گفتگو با شانا، با ابراز نارضایتی از عملکرد شرکت CNPCI در توسعه میدان آزادگان جنوبی، اعلام کرده بود: این تاخیر برای شرکت مهندسی و توسعه نفت قابل پذیرش نیست و در این زمینه تذکرهای قراردادی لازم به پیمانکار داده شده است.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد با بیان اینکه از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان به بهره برداری برسد، تنها هفت حلقه چاه حفاری شده است، تصریح کرده بود: در حالی که شرکت متن، پیمانکار چینی طرح آزادگان جنوبی (CNPCI) را طبق قرارداد به استقرار ٢٥ دکل حفاری در این میدان در سال جاری میلادی ملزم کرد، شرکت CNPCI   تنها برای افزودن یک دکل حفاری دیگر در این میدان مشترک برنامه ریزی کرده است.

به نظر می رسد با برخورد قاطعانه وزیر نفت با هدف شتاب بخشی در توسعه میدانهای غرب کارون، تکلیف توسعه میدان آزادگان جنوبی به زودی مشخص شود. 




********************************************************



صادرات نفت و میعانات گازی ایران 2 برابر شد



۲۸ فروردین ۱۳۹۳


منصور معظمی چهارشنبه شب در مراسم صنعت پلیمر با بیان اینکه وزارت نفت با همکاری بخش خصوصی، صنعت نفت را توسعه می دهد، اظهار داشت: بستر لازم برای توسعه نفت از طریق مصوبات مجلس و سیاستگذاری وزارت نفت فراهم شده است. وی در ادامه با اشاره به عملکرد مثبت دولت یازدهم در بخش نفت، گفت: از زمانی که وزارت نفت را دولت تدبیر وامید تحویل گرفته، حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی دو برابر شده است. معاون اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان اینکه طبق قانون بودجه سال 92دولت باید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و 200 هزار بشکه میعانات گازی صادر می کرد، افزود: عملکرد دولت در این بخش، 20 درصد رشد داشته به طوری که حدود 10 میلیارد دلار درآمد مازاد نسبت به پیش بینی بودجه کسب شده است.

معظمی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود که در سال 93 نیز میزان صادرات ازحجم مشخص شده در قانون بودجه بالاتر رود. وی با بیان اینکه سال 92 بدترین سال از نظر تامین انر‍ژی بود، گفت: در سال گذشته 28 میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش 30 میلیارد دلار به دلیل قطع گاز به نیروگاه ها و صنایع بزرگ تحویل دادیم. معاون اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت اضافه کرد: به علت افزایش مصرف بخش خانگی، گاز واحد های پتروشیمی بین یک تا دو ماه قطع بود که این مساله باعث شد تا میزان تولیدات پتروشیمی ها 7.5 میلیون تن کاهش یابد.

معظمی با بیان اینکه در سال 93 بین 80 تا 100 میلیون مترمکعب به حجم تولید گاز کشور افزوده می شود، گفت: سال 1393 سال بی سابقه ای در ان‍رژی خواهد بود. معاون اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت ادامه داد: امیدوار هستیم در سال 94 علاوه بر حفظ رقم فعلی صادرات، وارد بازارهای جدید صادرات گاز نیز بشویم. معظمی اظهار داشت: در سال 92 قرارداد صادرات گاز به عمان راامضا کردیم که در سال1394 اجرایی می شود.

معاون اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت افزود: صادرات گاز به عراق نیز از مهرماه سال جاری آغاز می شود. معظمی تصریح کرد: تا سال 1397 ارزش صادرات گاز ایران به 80 میلیارد دلار خواهد رسید. وی در ادامه با اشاره به ارتقای وضعیت پالایشی کشور، گفت: تا سال 1397، ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و 700 هزار بشکه به 3 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

معاون اموربرنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: قرار است برای افزایش ظرفیت پالایشی 8 پالایشگاه جدید در پارس جنوبی احداث شود. معظمی با بیان اینکه شدت مصرف انر‍ژی در ایران سه تا چهار برابر میانگین جهانی است، خواستار بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت شد. وی همچنین با اشاره به نقش صنعت پتروشیمی در توسعه کشور، خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی حیات مجدد خود را بازخواهد یافت.




********************************************************

مسکو در اندیشه حضور گسترده تر در بازارهای شرق دور

روسیه خط لوله راهبردی یی اس پی او را توسعه می دهد.


۲۰ فروردین ۱۳۹۳



شانا _ گروه بین الملل: وزیر انرژی روسیه از برنامه کشورش برای توسعه خط لوله راهبردی صادرات نفت سیبری شرقی-اقیانوس آرام (ایی اس پی او) تا سال ٢٠٢٠ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه امروز (٢٠ فروردین) اعلام کرد: روسیه در نظر دارد ظرفیت انتقال نف خط لوله سیبری شرقی-اقیانوس آرام را تا سال ٢٠٢٠ به ٨٠ میلیون تن (١,٦ میلیون بشکه در روز) توسعه دهد.

روسیه هم اکنون بخشی از نفت خام خود را با خط لوله سیبری شرقی-اقیانوس آرام به بازارهای آسیایی ارسال می کند.

بخش اصلی خط لوله یاد شده در بندر کازمینو در اقیانوس آرام به پایان می رسد، اما نفت مورد نیاز چین از طریق شاخه دیگری از این خط لوله به چین منتقل می شود.

خط لوله ای اس پی او در سال ٢٠١٣ میلادی نزدیک به ١٨ میلیون و ٣٠٠ هزار تن نفت خام به اقیانوس آرام منتقل کرد که در پایانه کازمینو در نفتکشها بارگیری شدند.

در این میان چین به تنهایی نزدیک به ١٦ میلیون تن نفت خام از خط لوله ای اس پی او دریافت کرد.


********************************************************



وزیر نفت: با قرارداد های جذاب نفتی ایران، تحریم ها کم می شود.



۱۳۹۳/۱/۱۲


به نقل از ایسنا- وزیر نفت از اقدامات صورت گرفته در مورد عملیات سوآپ نفت خام ابراز بی‌اطلاعی کرد. بیژن نامدار زنگنه در مورد این که آیا وزارت نفت موفق به امضا قرارداد جدیدی در زمینه سوآپ نفت خام شده است؟ گفت: "در مورد اقدامات صورت گرفته در بخش سوآپ نفت خام اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که در این مورد قرارداد جدیدی بسته شده است یا خیر."
وی گفت: "البته دستور داده‌ام که با شرایط و ضوابط خاصی عملیات سوآپ نفت خام ادامه یابد."
منصور معظمی - معاون وزیر نفت پیش از این اعلام کرده بود این که بازارهای قدیمی ایران در عملیات سوآپ نفت خام از دست رفته است و ایران به دنبال بازار‌های جدید برای ادامه‌ سوآپ نفت است.
او با بیان این‌که گرفتن بازار‌های قدیمی از دست رقبا بسیار سخت است، گفته بود: به دلیل تصمیمی که از سوی ایران گرفته شد، ایران به تعهدات خود پایبند نبود و قرار‌داد‌ها سوآپ نفت خام بر هم زده شد در نتیجه مشتریان سابق ایران نیاز خود را از طریق بازار‌های دیگر تامین کرده‌اند.
معاون امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت گفته بود: کارهای اولیه برای از سرگیری دوباره سوآپ نفت خام انجام شده و مذاکراتی صورت گرفته که موفقیت‌آمیز بوده و در آینده نتایج آن را خواهیم دید.
از مردادماه 1389 عملیات سوآپ خام از مسیر ایران به دلیل این که وزیر نفت وقت معتقد بود سوآپ نفت خام، کشور را به وارد کننده نفت خام تبدیل کرده است متوقف شد.
عملیات معاوضه نفت خام از مسیر ایران در حالی متوقف شده است که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت نفت کشور، "طرح تجارت نفت" می‌توانست نقش بسیار مهمی را در کاهش تاثیر محدودیت‌های صورت گرفته علیه ایران داشته باشد؛ به طوری که بعد از توقف سوآپ، بخش اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بعد از جلسه‌ای با مدیران نفتی و دریافت گزارش و نظرات آنها به وزارت نفت تاکید کرد که دوباره با شرکت‌های سوآپ کننده وارد مذاکره شوند.
هم اکنون بیش از سه سال از توقف سوآپ نفت خام می‌گذرد اما خبرها حاکی از آن است که با وجود تلاش تیم جدید وزارت نفت برای مذاکره با کشورهای حاشیه دریای خزر برای از سرگیری سوآپ نفت خام، این کشورها باتوجه به قطع ناگهانی سوآپ نفت در دولت قبلی چندان تمایلی برای همکاری دوباره با ایران ندارند.
مذاکره کنندگان ایرانی علاوه بر محدودیت‌های تحریم صنعت نفت یکی از دلایلی بی‌رغبتی کشورهای حاشیه دریای خزر برای ادامه عملیات سوآپ را به وجود آمدن جو بی‌اعتمادی در این کشورها نسبت به مواضع مسوولان نفتی ایران می‌دانند.
از سوی دیگر در زمانی که ایران بازار خود را تقدیم رقیبان خود می‌کرد گزینه‌های دیگری برای انتقال نفت منطقه آسیای میانه به بازارهای جهان نقش پررنگ‌تری یافت؛ خط لوله BTC و CPC با وجود این که از نظر کارشناسان اقتصادی نیست اما به دلایل استراتژیک توانست موفقیت نسبتاً مهمی را در دیپلماسی خطوط لوله نفت و گاز نصیب خود کند.




********************************************************


صادرات نفت خام ایران به چین در ماه فوریه افزایش یافت


۰۲ اسفند ۱۳۹۲


شانا _ گروه بین الملل: صادرات نفت خام ایران به چین در ماه فوریه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته میلادی ٦ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، آمارهای دیروز (جمعه اول فروردین ماه سال ١٣٩٣) اداره کل گمرک چین نشان می دهد که خرید نفت خام چین از ایران در ماه فوریه سال جاری میلادی با ٦ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال پیش به ٥٥٢ هزار و ٦١٣ بشکه در روز رسید.

آمارها نشان می دهد که صادرات نفت خام ایران به چین در سال ٢٠١٤ به سطوح پیش از تحریمهای اعمال شده در بیش از دو سال گذشته است.

به دنبال توافق هسته ای ژنو در ماه نوامبر سال ٢٠١٣ میلادی، صادرات نفت خام ایران در چهار ماه گذشته با افزایش رو به رو بوده است.

بر اساس توافقنامه موقت هسته ای میان تهران و کشورهای گروه ١+٥، میانگین صادرات نفت خام ایران برای ٦ ماه یعنی تا ٢٠ ژوئیه امسال باید در سطح روزانه یک میلیون بشکه باقی بماند اما براساس داده های کشتیرانی و گمرکها از ماه نوامبر ٢٠١٣ تاکنون صادرات نفت خام این کشور به آسیا با رشد رو به رو بوده است.

خرید نفت خام چین از ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی با ٣٦,٢ درصد رشد به میانگین روزانه ٥٥٨ هزار و ٨٧٧ بشکه رسیده است.

بر اساس پایه روزانه، واردات نفت خام چین در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه با ٢,١ درصد افت نسبت به ماه ژانویه به روزانه ٥٦٤ هزار و ٥٣٦ بشکه در روز رسیده است.

محموله های نفت وارداتی چین در ماه فوریه بالاتر از سطح برنامه بارگیری چین در ماه ژانویه یعنی حدود روزانه ٤٩٢ هزار و ٦٧٧ بشکه نفت و میعانات گازی بوده است. 

عرضه میعانات گازی ایران به یک شرکت مستقل پتروشیمی چینی با عنوان دراگون آروماتیکز که از نیمه دوم سال ٢٠١٣ خرید را از ایران آغاز کرده است از دلایل رشد فروش نفت تهران به پکن به شمار می آید.



********************************************************



چکیده ای بر طرح توسعه میدان پارس جنوبی


برگرفته از مقاله ماهنامه عصر انرژی:


 ۱۷ اسفند ۱۳۹۲



به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، این میدان دارای حدود ١،٨٠٠ تریلیون فوت‌مکعب (٥١ تریلیون متر‌مکعب) گاز طبیعی درجا و ٥٠ میلیارد بشکه ( ٧,٩ میلیارد متر‌مکعب) گاز طبیعی فشرده است. این میدان گازی، مساحتی حدود ٩.٧٠٠ کیلومتر مربع ( ٣.٧٠٠ مایل‌مربع) را پوشش می‌دهد که از این مساحت، ٣.٧٠٠ کیلومتر‌مربع ( ١.٤٠٠ مایل‌مربع) آن واقع در پارس‌جنوبی و در آب‌های ایران است و ٦٠٠٠ کیلومتر‌مربع ( ٢.٣٠٠ مایل‌مربع) واقع در آب‌های قطر در گنبد‌شمالی است.
ویژگی‌های زمین‌شناسی میدان
عمق : ٣٠٠٠ متر (٩٨٠٠  فوت) زیر بستر دریا
 عمق آب : ٦٥ متر (٢١٣ فوت)


به گفته آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، این میدان به عنوان بزرگ‌ترین ساختار گاز ترکیبی در جهان به‌شمار می‌آید.
میزان گاز تخمینی در این میادین حدود ١٨٠٠ فوت‌مکعب (٥١ تریلیون متر‌مکعب) گاز درجا و ٥٠ میلیارد بشکه (٧,٩ میلیارد متر‌مکعب) میعانات گاز طبیعی است. این میدان با دارا بودن حجمی معادل ٣٦٠ میلیارد بشکه ( ٥٧ میلیارد متر‌مکعب) از نفت 
(٣١٠ میلیارد بشکه از گاز و ٥٠ میلیارد بشکه میعانات گاز طبیعی) بزرگترین ذخیره هیدرو‌کربنی متعارف در جهان است. ذخایر گاز قابل استحصال این میدان معادل ٢١٥ میلیارد بشکه ( ٣٤,٢ میلیارد متر‌مکعب) نفت و همچنین ١٦ میلیارد بشکه (٢.٥ میلیارد متر‌مکعب) از میعانات گازی قابل استحصال را در خود نگه می‌دارد. که این میزان معادل ٢٣٠ میلیارد بشکه (٣٧ میلیارد متر‌مکعب) نفت است. ضریب برداشت گاز از این میدان در حدود ٧٠درصد بوده که مشابه با ١٢٦٠ تریلیون فوت‌مکعب (m٣ ٣٦×١٠١٢) از کل ذخایر گاز قابل استحصال و معادل ١٩درصد از ذخایر گاز قابل استحصال جهان است.
برآوردهای انجام شده برای بخش ایران ٥٠٠ تریلیون فوت‌مکعب (m٣ ١٠١٢×١٤) گاز طبیعی درجا و حدود ٣٦٠ تریلیون فوت‌مکعب ( m٣ ١٠١٢×١٠) از گاز قابل استحصال است که این میزان معادل ٣٦درصد از کل ذخایر گازی موجود در ایران و معادل ٥,٦درصد از کل ذخایر گازی جهان را در بر می گیرد. همچنین این برآوردها برای قطر معادل ٩٠٠ تریلیون فوت‌مکعب 
(m٣  ١٠١٢× ٢٥) گاز قابل استحصال است که تقریباً معادل ٩٩درصد از کل ذخایر گازی قطر و معادل ١٤درصد از کل ذخایر گازی جهان را در بر می گیرد.
 با این حال، اشتراک این میدان بین ایران و قطر و همچنین وجود مخازن بسیار همگن و ارزیابی‌های فنی متفاوت، میزان دقیق ذخایر نهایی قابل استحصال برای هر کشور را دشوار کرده‌است. همچنین با توجه به انتقال گاز و حرکت آن در سطح مولکولی و فقط وجود اطلاعات استاتیکی از این مخازن، بهترین آمار از ذخایر گاز قابل استحصال هر کشور را می‌توان به عنوان یک عامل از تولید تجمعی گاز توسط هر یک از آن‌ها دانست.
در بخش ایران ١٨ میلیارد بشکه (٢,٩ میلیارد متر‌مکعب) میعانات گازی درجا وجود دارد که از این میزان کارشناسان بر این باورند که حدود ٩ میلیارد بشکه (١.٤ میلیارد متر مکعب) از آن قابل استحصال است. این در حالی است که در حوزه قطر این برآوردها شامل حدود ٣٠ میلیارد بشکه ( m٣  ١٠٩× ٤.٨) میعانات گازی در‌جا بوده که حداقل ١٠ میلیارد بشکه (١.٦ میلیارد متر مکعب) آن میعانات گازی قابل استحصال است. این میدان از نظر وجود مایعات بسیار غنی بوده و دارای بازده‌ای در حدود ٤٠ بشکه (m٣ ٦.٤) از میعانات گازی هر چاه در هر ١ میلیون فوت‌مکعب (m٣ ١٠٣× ٢.٨) است.


در حالی که هنوز چندین مرحله از میدان گازی پارس‌جنوبی همچنان در انتظار توسعه بوده، فازهای در جریان توسعه با تأخیر رو‌به‌رو هستند. مقامات شرکت ملی نفت در حال انجام مطالعات مربوط به توسعه سایر تأسیسات میادین دریایی مانند پارس‌شمالی، کیش‌، گلشن، فردوسی و لاوان هستند. 


بسیاری از تحلیل‌گران انرژی ایران بر این باورند که مقامات مسئول شرکت ملی نفت باید تمرکز خود را بر روی توسعه کامل میدان پارس‌جنوبی مقدم بر هدایت هر پروژۀ دیگری برای توسعه سایر تأسیسات میادین توسعه نیافته گازی بدانند. اولویت توسعه کامل پارس‌جنوبی نه تنها به دلیل ماهیت مشترک آن با قطر بوده بلکه با ظرفیت عظیم این میدان برای اضافه کردن تولید مایعات به ظرفیت صادرات ایران بسیار حائز اهمیت است. در ٢٧ فوریه ٢٠٠٩ نیز تعدادی از نمایندگان مجلس عدم توجه به اهمیت توسعه پارس‌جنوبی و تأخیر در اجرای این طرح را مورد انتقاد قرار دادند.


مقیاس و اثرات تأخیر


در پایان سال٢٠٠٨ تولید تجمعی از این میدان ٢ برابر بیشتر از تولید تجمعی از دیگر میادین ایران بود. قطر ٢٠ تریلیون فوت‌مکعب (٥٧٠ میلیارد متر‌مکعب) از گاز طبیعی را در بین سال‌های ١٩٩٧ تا ٢٠٠٨ تولید کرده است. در حالی که ایران در بین سال‌های ٢٠٠٣ تا ٢٠٠٨، ١٠ تریلیون فوت‌مکعب (٢٨٠ میلیارد متر‌مکعب) گاز طبیعی تولید کرده است. 


با پیش‌بینی‌های انجام شده در کوتاه مدت، میزان ١/٢ از تولید گاز تجمعی قطر از ایران ادامه خواهد داشت. در پایان سال ٢٠١١ مجموع تولید تجمعی گاز طبیعی قطر از میدان به ٤١ تریلیون فوت‌مکعب (١,٢ تریلیون متر‌مکعب) رسید. در حالی که تولید ایران در سال مشابه همچنان بر ٢١ تریلیون فوت‌مکعب (٥٩٠ میلیارد متر‌مکعب) از گاز طبیعی بود. درنتیجه تولید سالانه قطر تقریباً ٢ برابر سطح تولید ایران است.


در سال ٢٠١١، قطر به ظرفیت تولید سالانه٨ تریلیون فوت‌مکعب (٢٣٠ میلیارد متر‌مکعب) گاز طبیعی رسید. در حالی که در آن سال ظرفیت تولید در ایران ٤ تریلیون فوت‌مکعب (١١٠ میلیارد متر‌مکعب) بود. 
چنانچه ایران بتواند کلیه پروژه‌های برنامه‌ریزی شده توسعه پارس جنوبی را در زمان برنامه‌ریزی شده اجرا کند، با این حال، زودتر از سال ٢٠١٥ نمی‌تواند به ظرفیت تولید ٨ تریلیون فوت‌مکعب (٢٣٠ میلیارد متر‌مکعب) گاز طبیعی در هر سال برساند. از مهم‌ترین تأثیرات تأخیر و کاهش تولید در بخش ایرانی این میدان می‌توان به حرکت مولکولی و انتقال گاز به سمت حوزه قطری و از دست دادن جریان مایعات به دلیل کاهش فشار اشاره کرد. 


توسعه گنبد‌شمالی 
گنبد‌شمالی که به عنوان میدان شمالی در سال ١٩٧١ شناخته شد، با تکمیل شمال غرب گنبد ١ شل کشف شد. با کاهش تولید نفت و گاز همراه و تخلیه ذخایر خاف، توسعه میدان گنبد شمالی به امری ضروری تبدیل شد.
در سال ١٩٨٤ توسعه طرح‌های این میادین در دستور کار قرار گرفت. 
فاز اول این طرح‌ها شامل تولید و راه‌اندازی فرآیندها و تأسیسات پشتیبانی برای ٨٠٠ میلیون فوت‌مکعب (٢٣ میلیون متر‌مکعب) از گاز طبیعی در هر روز برای تأسیسات رفاهی داخلی قرار گرفته شود و ٥٠٠٠ تن در هر روز پروپان، بوتان، بنزین و نفتا تولید شود.
در سال ١٩٨٩ یک کارخانه شیرین‌سازی گاز و واحد پردازش و فرآوری گوگرد اضافه شد. فاز اول در اوایل سال ١٩٩١ قابل بهره‌بردای بود. گازی که از فاز اول میدان گنبد شمالی تولید شد در درجۀ اول برای رفع تقاضای محلی و همچنین برای تزریق به میدان دوخان (Dukhan) استفاده شد. انتظار می‌رفت فاز دوم شامل فروش گاز این میدان به همسایگان خود برای شبکه‌های گازی از طریق شورای همکاری خلیج فارس (GCC) صورت گیرد. فاز سوم شامل صادرات به اروپا و آسیا است. با این وجود حتی قبل از درگیری‌های ناشی بر سر خلیج‌فارس این فاز با مشکل مواجه شد. برای توجیه سرمایه‌گذاری این فازها شرکت نفت قطر (Qatar Petroleum) نیازمند به عقد قرارداد بلندمدت برای تأمین مالی در مقیاس‌های بزرگ بود. با وجود تلاش‌های جابر بن ماری، مدیر‌عامل این شرکت، قراردادها آماده نشد. این مسئله به شدت سوژه‌ای برای رسانه‌های داخلی قرار گرفت. در سال ١٩٨٨  یک شرکت مشاوره بین‌المللی برنامه‌ای را جهت توسعه پروژه‌های داخلی برای استفاده از گاز قطر به شرکت QP ارائه داد. این پیشنهادات شامل ذوب آلومینیوم، برنامه‌ریزی تولید فولاد آلیاژی، تأسیسات تولید متانول، گسترش صنایع پتروشیمی و عملیات‌های تولید کود شیمیایی بود. قطر به سرعت تولیدات و صادرات خود را از میدان گنبد‌شمالی گسترش داد. در این‌جا به تعدادی از نقاط عطف این پروژه‌ها اشاره می‌کنیم:
سال ١٩٨٩: قطر تولیدات خود را از فاز یک میدان گنبد شمالی (آلفا) به میزان ٨٠٠ میلیون فوت‌مکعب (٢٣ میلیون متر‌مکعب) گاز طبیعی در روز آغاز کرد. 
سال ١٩٩٧ : قطر صادرات خود را با ارسال ٥,٧ میلیارد فوت‌مکعب (١٦٠ میلیون متر‌مکعب، معادل ٠.١٦ میلیون تن) از LNG به اسپانیا آغاز کرد. 
سال ٢٠٠٥: کل صادرات LNG قطر به مقدار ٩٨٧ میلیارد فوت‌مکعب (٢٧٩ میلیارد متر‌مکعب، معادل ٢٧,٩ میلیون تن) رسید. از این میزان ٣١٦ میلیارد فوت‌مکعب (٨.٩ میلیارد متر‌مکعب) به ژاپن، ٢٩٣ میلیارد فوت‌مکعب (٨.٣ میلیارد متر‌مکعب) به کره جنوبی، ٢١٣ میلیارد فوت‌مکعب (٦ میلیارد متر‌مکعب) به هند،١٦١ میلیارد فوت‌مکعب ( ٤.٦ میلیارد متر‌مکعب) به اسپانیا و ٣ میلیارد فوت‌مکعب (٨٥ میلیون متر‌مکعب) با ایالات‌متحده صادر شد.
سال ٢٠٠٦: قطر توانست از کشور اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده  LNG در جهان پیشی گیرد. 
سال ٢٠٠٧: در ماه مارس شرکت QP نقش خود را هنگامی یکپارچه کرد که شرکت RasGasپنجمین خط تولید خود را کامل کرده بود. این اتفاق، ظرفیت تولید سالانه قطر را به ١,٥ تریلیون فوت‌مکعب (٤٢ میلیارد متر‌مکعب) در جهان رساند. پس از توسعه فازهای میدان شمالی، مواد‌خام به کارخانه‌های LNG در شهر صنعتی RAS LAFFAN فرستاده شد.
بر اساس پروژه‌های برنامه‌ریزی شده، تولید LNG از میدان گنبد شمالی، در سال ٢٠١٢ به ٢٣ میلیارد فوت مکعب (٦٥٠ میلیون متر مکعب) تا ٢٧ میلیارد فوت مکعب (٧٦٠ میلیون متر مکعب) در هر روز رسید. هرگونه افزایش در سطح تولید قطر از میدان گنبد شمالی از موضوعاتی است که تحت بررسی و مطالعه شرکت QP قرار می‌گیرد. چشم‌انداز رشد بیش‌تر در تولید گاز قطر فراتر از سال ٢٠١٢ بوده ولی به دلیل عدم قطعیت‌های ایجاد شده در سال ٢٠٠٥ از طریق اعمال مهلت قانونی برای پروژه‌های جدید صادرات، این پیش بینی‌ها در هاله‌ای از ابهامات قرار گرفته است. این در حالی است که همچنان اثرات پروژه‌های مخازن گنبد شمالی در حال بررسی است. 
به منظور کسب درآمد بیش‌تر از میدان گنبد شمالی به عنوان منابع گسترده گاز و مایعات، قطر متعهد شده است که با طرح نسبتاً بلند پروازانه‌ای بزرگ‌ترین تولید‌کننده LNG در جهان و صنعت GTL را ایجاد کند.
صنعت LNG  قطر 
قطر دارای دو شرکت LNG به نام‌های Qatar Gas و RasGas که در بندر صنعتی Ras Laffan در سواحل خلیج فارس واقع شده‌اند، است. از سال ١٩٩٧، قطر صادرات خود را از LNG در میدان گنبد شمالی شروع کرد. در سال ٢٠٠٦ قطر توانست از اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده LNG جهان پیشی گیرد. با توجه به منابع عظیم گاز در میدان در حال توسعه گنبد شمالی قطر، بزرگ‌ترین امکانات صادرات LNG به منظور رسیدن به ظرفیت ٧٧ میلیون تن در سال ٢٠١٢ را می توان در جدول زیرساخت های LNG قطر مشاهده کرد.


صنعت GTL در قطر
ORXY GTL (ساسول)
کارخانه ORXY GTL در اوایل سال ٢٠٠٧ به عنوان اولین کارخانه عملیاتی GTL در قطر راه‌اندازی شد.
ظرفیت اسمی این کارخانه ٣٧,٠٠٠ بشکه در روز است (m٣/d ٥.٤٠٠)،  با این حال کارخانه با چالش‌های فنی مواجه شد و نتوانست در سال اول عملیات به ظرفیت کامل خود دست پیدا کند.
الگوی تغییرات توصیه شده
شرکت ساسول با غلبه بر این کمبود، ظرفیت تولید خود را تا سال ٢٠٠٩ ثابت نگه داشته و یا به میزان تخمین زده شده برساند. این کارخانه می‌تواند برای کمک به حل این مشکل، روزانه از ٣٣٠ میلیون فوت‌مکعب 
(m٣/d ١,٦×٩.٣)  از گاز طبیعی پروژه گاز الخلیج استفاده کند.
پروژه ORXY GTL در فرآیندهای خود از Slurry Distillate (عصاره دوغاب یا گل روان) شرکت ساسول استفاده کرد.
مروارید GTL (شل)
این پروژه در حال ساخت بوده و بزرگ‌ترین کارخانه GTL در جهان است که خواهد توانست روزانه مقدار قابل توجهی از LPG و میعانات گازی تولید کند. این کارخانه همچنین دارای ظرفیت ١٤٠,٠٠٠ بشکه (m٣/d ٢٢.٠٠٠) از مایعات میان تقطیری است.
اولین برنامه تولید ٢ مرتبه‌ای ٧٠,٠٠٠ بشکه روزانه (m٣/d ١١.٠٠٠) GTL در سال ٢٠١١ آغاز شد. نزدیک به ١.٦ میلیارد فوت مکعب روزانه 
(m٣/d ١٠٦×٤٥) گاز طبیعی می‌تواند از میدان گنبد شمالی به این پروژه عرضه شود.
شل دارای ١٠٠درصد سهام در یکپارچه کردن پروژۀ بالادستی و کارخانه‌های آن را دارا است.



********************************************************



اعتراض وزیر نفت به سرمایه گذاریهای بی نتیجه در دولت دهم
زنگنه:در ٥ سال گذشته یک متر مکعب هم به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه نشد.


۶ اسفند ۱۳۹۲


شانا _ گروه مجلس و دولت: وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که چرا در ٥ سال گذشته یک متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه نشده است، گفت: کسانی باید پاسخگو باشند که از سال ٨٤،٨٥، ٣٠ میلیارد دلار در پارس جنوبی خرج کردند و گاز تولید نکردند.

به گزارش شانا ، بیژن زنگنه امروز (٦ اسفند)  در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ  به درخواستهای اعضای شورای شهر گفت : "در بحث زلزله و ایمنی شبکه لوله‌کشی گاز کار بزرگی چند سال پیش توسط ژاپنی‌ها انجام شد که البته تداوم نیافت. با این حال تهران از نقطه‌ای گذشته که بگوییم شبکه برق جایگزین گاز شود، زیرا شبکه فعلی  برق  جوابگوی نیاز تهران نیست، با این حال مدیریت شهری می‌تواند به ساختمانهای بلندمرتبه مجوز لوله‌کشی گاز ندهد و فقط تا دم در ساختمان گاز را تحویل بدهد و الزام استفاده از سیستمهای سی‌اچ‌پی را جدی بگیرد".

 بر اساس اعلام روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، وزیر نفت در باره پاک بودن سوخت فعلی توزیع شده گفت: درست است که هیچ سوختی پاک نیست و اصولا تمام فعالیتهای مدرن آلاینده است، اما گازوییلی که هم اکنون توزیع می شود، استاندارد یورو ٥ را نیز "ساپورت" می‌کند، همچنین بنزین ما نیز اگر چه یورو ٤ نیست اما از نظر میزان بنزن و سایر آلاینده‌های اصلی استاندارد یورو ٤ را رعایت کرده‌ایم. این بنزین از بنزینی که در آمریکا استفاده می‌شود هم بهتر است، زیرا آمریکا با استانداردهای یورو کار نمی‌کند.

 زنگنه در ادامه گفت: ما چند سال پیش باآقای مسجد جامعی، رییس کنونی شورای شهر تهران یک موافقتنامه کار فرهنگی در تهران امضا کردیم اما اصولا کار فرهنگی در تهران بسیار سخت است و جای کار بسیاری دارد و کارهای قبلی نیاز به اصلاح و مدیریت دارد تا نقایص آن برطرف شود.

 وزیر نفت درباره سهم ایران از میدان نفتی گازی خزر گفت: وزارت نفت بیش از یک میلیارد دلار در دریای خزر سرمایه‌گذاری کرده است، چون هیچ امکانی در خزر وجود ندارد و هر چه بخواهیم باید در ایران آن را بسازیم. با این همه دستگاههای شناور ما در خزر در حال حفاری هستند و امیدواریم نتیجه بگیریم.

 وی درباره مصرف گاز در کشور گفت: امسال با ٣٠ میلیارد لیتر مصرف نفت گاز بالاترین رقم تاریخی مصرف این فرآورده به ثبت رسید که فاجعه است البته این میزان در تهران چندان بالا نبود و در اصفهان و اراک اوضاع خیلی بد بود.

چرا در ٥ سال گذشته یک متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه نشده است؟

 وزیر نفت با طرح این پرسش که چرا در ٥ سال گذشته یک متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه نشده است، گفت: به این سوال، من نباید جواب بدهم بلکه کسانی باید پاسخگو باشند که از سال ٨٤-٥ ، ٣٠ میلیارد دلار در پارس جنوبی خرج کردند وگاز تولید نکردند. قرار نیست پارس جنوبی برای پیمانکاران تولید در‌آمد کند بلکه قرار است برای ما گاز تولید کند. در گذشته و در زمان وزارت نفت با یک میلیارد دلار یک فاز پارس جنوبی راه می‌افتاد اما اکنون در چند سال گذشته با ٣٠ و خرده‌ای میلیارد دلار یک فاز هم راه نیفتاده است .

 زنگنه تصریح کرد: ٨٥ درصد جمعیت ایران در خانه‌هایشان گاز مصرف می‌کنند و ما روزی ١٥٠ هزار تن جابجایی گاز داریم با این حال در زمستان سرد امسال قطع گاز مقطعی ما ناچیز بود و تنها در شمال کشور در اوج بارش برف برای مدت کوتاهی گاز قطع شد که حتی در آنجا هم در زمانی که آب و برق قطع بود گاز وصل بود و مردم حتی آب مورد نیاز خود را هم به وسیله گاز و با آب کردن برف تامین می‌کردند. با این همه ،من شب‌ها به خاطر نگرانی از کمبود گاز مصرفی مردم خواب نداشتم.

 زنگنه افزود: من شش ماه است که به وزارت نفت آمده‌ام و مسئولیت این مدت را به عهده می‌گیرم اما صریح بگویم ما گاز نداشتیم وگرنه مریض که نبودیم که گاز جایگاه‌های سی‌ان‌جی و پتروشیمی و نیروگاه‌ها را قطع کنیم. ما نمی‌توانیم گاز خانه‌ها را قطع کنیم بنابر این باید برق یا گاز صنایع را قطع کنیم و این کار بسیار سختی است، در حالی اگر ما ٥-٦ فاز  پارس جنوبی را در اختیار داشتیم اکنون ٢٤٠ میلیون متر مکعب گاز داشتیم. اما پارس جنوبی هنوز راه نیفتاده است.

 

زنگنه تاکید کرد: البته تحریم‌ها هم در ایجاد این وضع موثر بوده اما اقتصاد مقاومتی یعنی همین و به بهانه تحریم نباید اداره کشور را رها کنیم .

 وی در ادامه گفت: تاثیر توزیع بنزین پاک روی کاهش آلودگی هوای کشور دست کم یک ماهی طول می‌کشد تا مشاهده شود.

 وزیر نفت درباره میدانهای مشترک گازی گفت: ما در حال حاضر کمتر از نصف قطر از میدانهای مشترک برداشت می‌کنیم و از نظر تجمعی نیز یک سوم این کشور برمی‌داریم. در سال ٨٤ این نسبت برابر شده بود.

 وی درباره کمک دولت به حمل و نقل عمومی شهر گفت: ما در حال حاضر سالی ٨٠ میلیارد دلار  یارانه می‌پردازیم بنابر این اگر سالی ٧-٨ میلیارد دلار برای بهبود شبکه حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف سوخت هزینه کنیم جای دوری نمی‌رود و از همین محل هزینه می‌شود. در این صورت بعد از ٧-٨ سال بین ٣٠ تا ٤٠ درصد شدت مصرف انرژی را بهبود می‌بخشیم.

ما و بچه‌هایمان در همین شهر زندگی می‌کنیم

 زنگنه تاکید کرد:ما و بچه‌هایمان در همین شهر زندگی می‌کنیم. بنابر این کیفیت هوا‌ برایمان مهم است و به این ترتیب مردم حس می کنند برای آنها احترام و اهمیت قائل می‌شویم.

 وزیر نفت در ادامه گفت: اصلاح حمل و نقل عمومی مثل داروست و نمی‌توانیم بگوییم اگر داخلی‌اش نبود منتظر ساخت داخل بمانیم. رئیس جمهوری شخصا گفتند تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی را اگر نمی توانیم در داخل بسازیم، وارد کنید. این عین گفته ایشان است که مینی‌بوس یعنی آلودگی و کجای دنیا هنوز مینی‌بوس استفاده می‌شود؟

 زنگنه در پایان درباره نیروگاههای آلاینده که سوخت مازوت استفاده می‌کنند گفت: نیروگاه‌های بعثت و شهید پیروز تاثیر تعیین کننده‌ای در شبکه ندارند و باید تعطیل و به موزه بدل شوند! نیروگاه منتظر قائم نیز در سال ٩٣ بیش از ٩٠ درصد با گاز اداره خواهد شد.



********************************************************

از سال 93 بنزین پتروشیمی توزیع نمی​شود



۶ اسفند ۱۳۹۲



بیژن نامدار زنگنه در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، با تشریح سیاست های وزارت نفت برای بهبود وضعیت مصرف سوخت در کشور، اظهار داشت: دولت برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور حساس است و تصمیم دارد تغییرات جدی را در سه حوزه سوخت، حمل و نقل عمومی و اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی انجام دهد.


وزیر نفت افزود: با توجه به اینکه کاهش آلودگی هوای شهر تهران یک کار ملی است باید شهرداری تهران و شورای شهر تهران مشارکت لازم را داشته باشند.وی با اشاره به آغاز عرضه بنزین پاک در برخی کلانشهرها، تصریح کرد: براساس گزارش شرکت پالایش و پخش، موادی که در بنزین پتروشیمی ها وجود دارد آلاینده و خارج از استاندارد هستند و قطعا در تهران دیگر این نوع بنزین توزیع نخواهد شد.

زنگنه ادامه داد: علاوه بر بنزین پاک، گازوییل بدون گوگرد نیز توزیع می شود و از دولت درخواست کرده ایم خودروهای گازوئیلی نیز عرضه شود.وزیر نفت با اشاره به وارد کردن بنزین پاک، اضافه کرد: دولت تمام تلاش خود را برای کاهش مصرف سوخت در حمل و نقل عمومی تهران و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی بکار می گیرد.زنگنه با بیان اینکه با توجه به جابجایی سه میلیون مسافر در روز و توان افزایش این تعداد به هفت میلیون مسافر، گفت: وزارت نفت حاضر است تمام هزینه های کاهش مصرف سوخت را به شهرداری پرداخت کند.

وی درباره وضعیت موتورسیکلت ها بعنوان بخشی از آلاینده کننده های هوای تهران، نیز افزود: وزارت نفت واردات و ساخت موتورسیکلت برقی برای کاهش آلایندگی ها در دستور کار قرار می دهد.وزیر نفت با بیان اینکه وضعیت جایگاه های عرضه بنزین در کشور نامطلوب است، گفت: باید بدون کاهش استانداردهای ایمنی، جایگاه های تک تلمبه ای برای توزیع سوخت ایجاد شود.وی افزود: راه اندازی 200 تا 250 جایگاه تک تلمبه ای، باعث کاهش آلایندگی ناشی از سوخت می شود.







********************************************************



نمایندگان "توتال فرانسه" وارد تهران شدند
 ۱۴ بهمن ۱۳۹۲

 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پس از انجام مذاکراتی بین بیژن زنگنه و کریستوف دوماژری مدیر عامل شرکت توتال فرانسه در حاشیه اجلاس داووی فرانسه، دور جدید مذاکرات نفتی ایران با نمایندگان توتال در تهران از فردا آغاز می‌شود.

این مذاکرات در سطح کارشناسی و بین مدیران معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و شرکت فرانسوی توتال انجام خواهد شد.

معرفی ویژگی‌های در دست تدوین نسل جدید قراردادهای نفتی ایران، نحوه مشارکت توتال در پروژه‌های نفت و گاز و معرفی برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز از مهمترین محورهای مذاکرات دو طرف در تهران خواهد بود.

توتال فرانسه که پیش از این در طرح توسعه فاز 2 و 3 پارس جنوبی، توسعه میدان نفتی درود و چندین پروژه ریز و درشت با شرکت ملی نفت ایران مشارکت داشته است پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مذاکرات طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی را متوقف کرد و عملا از صنعت نفت ایران خارج شد.

به علاوه، دومارژری مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال پس از پایان مذاکرات خود با وزیر نفت ایران گفت: ایران پیشنهادهای قراردادی به مراتب جذاب‌تری نسبت به گذشته برای بازگشت توتال فرانسه ارائه کرده است.

علاوه بر توتال، شرکت GDF سوئز فرانسه نیز در لیست شرکت‌های فرانسوی قرار دارند.

این شرکت بزرگترین توزیع کننده گاز طبیعی در بین کل کشورهای اتحادیه اروپا است.

وزارت نفت اعلام کرده است: علی ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی فردا (سه شنبه ١٥ بهمن) در برنامه نشست مشترک هئیت‌های تجاری ایران و فرانسه در تهران سخنرانی می‌کند



********************************************************


رئیس جمهور در بازدید از پارس جنوبی: نگاه دولت متحول و بخش خصوصی فعال، وارد عرصه شود.


9 بهمن 1392

 وب سایت شرکت نفت و گاز پارس- دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران عصر روز شنبه به دعوت مقام عالی وزارت نفت از طرحهای میدان مشترک گازی پارس جنوبی بازدید کرد و در جریان روند فعلی توسعه پروژه های این میدان در دولت تدبیر و امید قرار گرفت .


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، رئیس جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز به منظور ابراز همدردی و بازدید و نظارت بر نحوه امداد رسانی به مناطق زلزله زده استان بوشهر سفر کرده بود پس از پایان سفر کاری خود وارد عسلویه شد و از نزدیک در جریان توسعه و پیشرفت طرحهای عظیم گازی در پارس جنوبی قرار گرفت .

دکتر روحانی ابتدا از طریق بالگرد از سایت های منطقه یک و 2 میدان در بخش های خشکی و دریایی بازدید کرد و سپس با حضور در محل استقرار پالایشگاههای مستقر در حوزه خشکی، مراحل کلان اجرای طرحها را مورد ارزیابی قرار داد .

 رئیس دولت تدبیر و امید سپس در جمع مسوولین و مدیران ارشد صنعت نفت حضور یافت و با اشاره به اشتراک این میدان با کشور همسایه قطر و نیز تلاشهای صورت گرفته توسط فعالان صنعت نفت در بخش های دولتی و خصوصی گفت: طبعا هر ایرانی غیرتمندی علاقمند است تا با ایفای نقش ویژه و مشارکت فعال شاهد پیشرفت و اقتدار ایران در این میدان باشد .

 وی افزود: امیدواریم که با تلاش شما این تحول به نمایش گذاشته شود و در آینده بتوانیم شاهد دستاوردهای بیشتر در عرصه توسعه و تولید نفت و گاز مطابق با سهم واقعی کشور در پارس جنوبی باشیم .

 وی به استناد گزارش آماری ارائه شده توسط وزیر نفت از مجموعه اقدامات انجام شده در 100 روز نخست دولت تدبیر و امید ابراز خرسندی کرد و با اعلام آمادگی دولت در پشتیبانی از فرایندهای توسعه محور گفت : دولت با همه امکاناتش آماده است تا به منظور حمایت از فرایند توسعه خصوصا در بخش نفت و گاز تمهیدات لازم را برای پیشبرد سریع و موثر برنامه ها فراهم نماید.

 دکتر روحانی در این باره اظهار داشت: اکنون لازم است تا بخش های دولتی متناسب با سیاستهای اتخاذشده در دولت متحول شده زمینه را برای ورود واقعی بخش های خصوصی فعال آماده کند . رئیس دولت یازدهم اظهار داشت تا بخش خصوصی برای نقش آفرینی گسترده تر پابه عرصه بگذارد و مشارکتی فعال با دولت ایجاد نماید .

 رئیس جمهور گفت: به یاری خدا و به همت شما تلاشگران جبهه پارس جنوبی طی سال جاری فاز 12 این میدان و برخی از بخش های دیگر پروژه ها را بهره برداری خواهیم رساند و تلاش می شود تا با مشارکت و همت فزاینده شما بتوانیم به زودی با راه اندازی سایر فازهای باقیمانده خاطرملت عزیزمان را در کسب دستاوردهای جدید اقتصادی در پارس جنوبی شاد کنیم .

 وی در این جلسه از مهندس زنگنه، وزیر نفت ، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیران عامل شرکتهای نفت و گاز پارس و ملی صنایع پتروشیمی به دلیل اهتمام ویژه در پیشبرد برنامه های این میدان استراتژیک تقدیر کرد و اظهار داشت : قطعا تلاشهای شما و کارکنان خدوم این منطقه مورد رضایت خداوند و مردم خواهد بود .


دکتر نهاوندیان رئیس دفتر ریاست محترم جمهوری، شریعتمداری معاون اجرائی رئیس جمهور ، مهندس ترکان مشاور عالی دکتر روحانی، استاندار بوشهر و شماری از مقامات ملی و محلی رئیس جمهور را در این نخستین بازدیدش از پایتخت گازی ایران همراهی کردند . 


در ابتدای این جلسه، مهندس شعبانپور مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس و نیز مهندس شعری مقدم معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروسیمی گزارشی درباره منطقه پارس جنوبی، روند های تولید و توسعه طرحها و نیز چشم انداز آتی توسعه پارس جنوبی را در دو بخش بالادستی و تولید محصولات پائین دستی به حضور عالی ترین مقام اجرائی کشور ارائه دادند .


 



********************************************************

تشکیل کمیته بررسی مصادق ویژه‌خواری با حضور وزیر نفت

تلاش برای بازگرداندن مطالبه های وزارت نفت کلید خورد



 ۸ بهمن ۱۳۹۲


شانا _ گروه مجلس و دولت: وزیر نفت تاکید کرد: تلاش های تازه و جدی برای بازگرداندن دارایی ها و مطالبه های وزارت نفت آغاز شده است.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با ارایه گزارشی از دیدار اخیر خود با رییس قوه قضاییه گفت: وزارت نفت با همکاری دستگاه‌های مربوطه،‌ همه تلاش خود را برای بازگرداندن دارایی‌ها و مطالبه ها بکار بسته‌ و با جدیت این موضوع را پیگیری می کند.


معاون اول رییس جمهور در این جلسه با اشاره به تعامل نزدیک و انسجام دولت و قوه قضائیه در برخورد با تخلف ها،به ویژه سوء استفاده‌ اقتصادی اخیر گفت: همه بخش‌های دولت و دستگاه های اجرایی مکلف شده‌اند با پیگیری قانونی و قضایی پرونده‌های مفاسد اقتصادی از جمله پرونده بابک زنجانی تا دستیابی به نتیجه نهایی تمام تلاش خود را به کار بندند و هیچ گونه کوتاهی از هیچ فرد و یا دستگاهی پذیرفته نیست.


اسحاق جهانگیری گفت: اراده ملی برای برخورد با پرونده‌های ویژه خواری و مفاسد اقتصادی شکل گرفته و همه قوا در این زمینه از جدیت لازم برخوردار هستند.


معاون اول رییس‌جمهور همچنین از اقدام های قوه قضاییه برای بازگرداندن مبلغ کلان این پرونده که معادل حدود ٨٠ درصد بودجه عمرانی کشور است، سپاسگزاری کرد.


جهانگیری اظهار امیدواری کرد: با همراهی قوای سه گانه، زمینه شناسایی بسترهای فساد و جلوگیری از گسترش مفاسد کلان اقتصادی فراهم شده تا با سالم سازی محیط اداری کشور از سوء استفاده های اقتصادی جلوگیری شود.

جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز در این جلسه گزارش کاملی از میزان مبالغ بازگشت نشده و اقدام های انجام شده درباره پرونده بابک زنجانی به جلسه ارایه داد.


 معاون اول قوه قضائیه نیز در ادامه جلسه، از پرونده بابک زنجانی به عنوان یک پرونده ملی یاد کرد و گفت: نظام بانکی و همه بخش های مرتبط باید بسیج شوند تا به دور از اتلاف وقت و در کوتاه ترین زمان ممکن این مبلغ به بیت‌المال بازگردانده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی همچنین بر ضرورت ایجاد سازوکار بازدارنده در کشور تاکید کرد و گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که گلوگاه‌های مفاسد اقتصادی شناسایی شده و با پیگیری روند پیشگیرانه تخلف ها،‌ سوء‌استفاده گران امکان بهره برداری از اموال ملی را نداشته باشند.


تشکیل کمیته بررسی مصادق ویژه‌خواری به ریاست معاون اول رییس جمهور


 رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در این جلسه در گزارشی اعلام کرد: پس از ابلاغ دستور رییس جمهور مبنی بر برخورد با ویژه‌خواری،‌ بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رییس‌جمهور به کلیه دستگاه های اجرایی با تاکید بر دو محور اصلی مقابله و پیشگیری، ارسال شد و کمیته ویژه‌ای نیز به ریاست معاون اول رییس‌جمهور و عضویت وزرای اطلاعات، کشور، امور اقتصادی و دارایی، نفت، دادگستری، رییس کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی مصادیق تخلفات گزارش شده تشکیل شده است.


وی همچنین از تدوین پیشنویس آیین‌نامه پیگیری و مقابله سیستمی و پایدار با مفاسد اقتصادی در قوه مجریه خبر داد.

جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی روز دوشنبه (٧ بهمن) برگزار شد.


در این جلسه که وزیر دادگستری، نائب رییس مجلس شورای اسلامی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بازرسی کل کشور،‌ رییس کل دیوان محاسبات کشور،‌ دادستان تهران و نمایندگان ناظر مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، گزارش هایی از آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و نتایج تحقیقات انجام شده، ارائه شد.



********************************************************

آمریکا تحریم پتروشیمی ایران را لغو کرد/ خروج 14 غول پتروشیمی از لیست سیاه


7 بهمن 1392


به گزارش نفت نیوز به نقل از مهر، در طول دو سال گذشته تاکنون نام برخی از شرکت‌های بزرگ تروشیمی ایران همچون شرکت‌های پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی بوعلی، مبین، نوری، پارس، شهید تندگویان، شازند، تبریز، جم، قائد بصیر، آریا ساسول و ‌متانول مرجان در لیست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته بود.


از این رو همزمان با اجرای اولین گام توافق ایران و گروه 5+ 1 و تعلیق برخی از محدودیت‌ها و تحریم‌های صنعت پتروشیمی همچون آزادسازی کامل صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا به زودی نام 14 شرکت بزرگ پتروشیمی ایران را از لیست تحریم‌ها خارج می‌کند.

در همین حال شرکت پتروشیمی جم روز گذشته 6 بهمن ماه اعلام کرد: با لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی نام این غول پلیمری ایران هم از لیست OFAC حذف شده است.

از ابتدای بهمن ماه سالجاری و پس از توافق ایران و گروه 5+1 برخی از تحریم‌های پوشش‌های بیمه‌ای محموله‌های صادراتی محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران، همچنین صادرات پتروشیمی ایران به اتحادیه اروپا آزاد شده است.

ایران تا پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی به طور متوسط سالانه 2 تا 2.5 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی را به کشورهای مختلف اتحادیه اروپا صادر می‌کرد.

با افزایش تحریم‌ها و توقف صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هم اکنون محصولات پتروشیمیایی به کشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی کشورهای منطقه آمریکای جنوبی صادر می شود.

در این بین احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی روز گذشته در گفتگو با مهر با بیان اینکه در شرایط فعلی شرکت‌های مختلف جهان از جنوب شرق آسیا تا آفریقا برای خرید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران صف کشیده اند، گفت: اجرای توافق ژنو تاثیری بر روند صادرات محصولات پتروشیمی ایران نخواهد گذاشت.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اخیرا اعلام کرده است: ایران تا پیش از افزایش تحریم‌ها سالانه 500 هزار تن متانول به اروپا صادر می‌کرد که هم اکنون بخش عمده این محصولات پتروشیمی در بازارهای هند و چین عرضه می‌شود




********************************************************

شرکتهای مهندسی مشاور و پیمانکاران برای ارائه خدمات باکیفیت تر نیاز به تحول دارند


21 دی ماه 1392


وزیر نفت با بیان این که شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکاران باید برای بقای خودحوزه های مدیریت و سرمایه گذاری را از یکدیگر جدا کنند گفت: یکی از وظایف خود را در حال حاضر تقویت ظرفیت های مهندسی کشور به عنوان سرمایه های ملی می دانم.

بیژن زنگنه در مراسم چهلمین سالگرد تاسیس جامعه مهندسان مشاور ایران، در سالن همایش های بین المللی برج میلاد افزود: در شرایط فعلی با تدبیر دولت یازدهم، رفته رفته یخ های اقتصاد ایران در حال آب شدن است که امیدواریم با وقوع این اتفاق، کشور به سمت رشد پایدار اقتصاد حرکت کند. وزیر نفت با بیان این که یخ های اقتصاد ایران در حال آب شدن است به پیمانکاران داخلی و مشاوران گفت: نباید مانند گذشته بقای خود را در گرو پروژه های داخلی بدانید و از تلاش برای صادرات غافل شوید.

زنگنه با تاکید بر این که دولت دیگر نقش یک کارفرمای بزرگ را بر عهده ندارد تصریح کرد: شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکاران انتظار نداشته باشند ساختار اقتصاد ایران همچون سال های دهه ٧٠ و نیمه های دهه ٨٠ شمسی باشد.


وی افزود: قطعا در دوران پیش رو بخش هایی همچون پالایشگاه های نفت وگاز و بخش های بالادستی صنعت نفت، راه و شهرسازی، صنعت برق و پتروشیمی به وسیله فاینانس های خارجی متحول و فعال خواهند شد اما این موضوع نباید منجر به آن شود که شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکار داخلی مانند گذشته تنها بقای خود را در گروی حضور در پروژه های داخلی بدانند و از تلاش برای صادرات خدمات غافل شوند.

وزیر نفت گفت: به زودی با گروه های منتخبی از جامعه مهندسین و مشاورین برای استفاده بیشتر از توانمندی های آنان جلسه ای خواهم داشت.

تاکید بر تقویت توان طراحی در شرکتهای مشاور
وزیر نفت با بیان این که شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکاران باید برای بقای خود بحث های مدیریت و سرمایه گذاری را از یکدیگر جدا کنند گفت: یکی از وظایف خود را در حال حاضر تقویت ظرفیت های مهندسی کشور به عنوان سرمایه های ملی می دانم.

وی یکی از مشکلات شرکت های مهندسی مشاور داخلی را وارد عمل نشدن در بخش طراحی پایه دانست و افزود: از این رو انتظار داریم این شرکت ها در این بخش حضوری فعال داشته باشند.



وزیر نفت یکی از راه های افزایش مهارت شرکت های مهندسی مشاور در زمینه مهندسی پایه را کار مشترک با شرکت های توانمند در این زمینه دانست.

 زنگنه با بیان این که شرکت های داخلی باید ازظرفیت های توانمند خارجی استفاده کنند، گفت: با این حال در سال های اخیر به نام کار داخلی و واگذری پروژه به داخل، متاسفانه حضور شرکت های خارجی در صنعت نفت بیشتر شد که این موضوع بیکاری شرکت های مهندسی مشاور داخلی را به دنبال داشت. وزیر نفت گفت: اخیرا بحث هایی درباره دانش فنی (لایسنس های) تولید شده در صنعت نفت مطرح شده است، فکر می کنم این دانش های فنی می تواند به راحتی در اختیار شرکت های داخلی قرار گیرد تا بتوانند خدمات با کیفیت تری به کارفرمایان خود ارائه دهند.

پارس جنوبی و مزیت ویژه خوراک فراوان و ارزان
زنگنه با بیان این که ایران در بخش های پتروشیمی هم اکنون در بین کشورهای مختلف دارای مزیت های غیرقابل انکاری به دلیل وجود خوراک نامحدود و ارزان است گفت: وزارت نفت از شهریورماه امسال برنامه ریزی برای جهش دوم تولید در این صنعت را آغاز کرده است.

وزیر نفت با اشاره به این که در سال ١٣٧٦ ارزش تولیدات پتروشیمی کشور یک میلیارد دلار در سال بود گفت: با تلاش هایی که از سال ٧٧ آغاز شد این میزان امروز با وجود برخی مشکلات به بیش از ٢٠ میلیارد دلار در سال رسیده است که عمده این دستاوردها محصول سرمایه گذاری های مطلوب در حوزه بالادستی و تولید خصوصا اجرای طرح های توسعه پارس جنوبی است .

 وی افزود: برای تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی، پیش بینی می کنیم با سرمایه گذاری های جدید، ارزش تولیدات این صنعت را به ٧٤ میلیارد افزایش دهیم.

به گفته وی، از این رو فرایند سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی باید به نحوی طراحی شود که علاوه بر افزایش تولید، منجر به تحولی بزرگ و کیفی در ظرفیت های مهندسی کشور شود.


زنگنه خاطرنشان کرد: البته تاکید وزارت نفت بر این است که در حوزه های پتروشیمی بیشتر سرمایه گذاری ها از طریق بخش خصوصی صورت گیرد.